Motorsåg och handhållet

Felmontering sågkedjepump Stihl

36 inlägg 15482 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Felmontering sågkedjepump Stihl

Tompa25  
#259986 För ett tag sen så lämnade jag in min STIHL(361) maskin för service pga av att jag hade problem med sågkedjesmörjningen.
Miljösnäll som jag är så hade jag alltid haft i veg olja (Husqvarna på 5L dunk).Eftersom jag inte använder sågen särkilt yrkesmässigt så han både oljan bil lite gammal; Hade väl lite styvt halva dunken kvar efter typ 2 års öppethållande.Oljan som sådant hade inte härsknat på alla dessa år.
Dock så upptäckte jag att sågen drog väldigt lite sågolja.Detta trots att justerskruven vart ställd på max.
Däremot det som fick mig att reagera (förutom den extremt låga oljeförbrukningen) vart detta att jag inte ens kunde dra runt kedjan ens för hand,men även att det kom ut vita avlagringar. Att kedjan både gick trögt men även ett högt vinande ljud(varmgång).
Det visade sig så småning om att hela kopplingstrumman vart igensatt av en klisterliknande massa. Jag misstänker som sagt att det är oljan i kombination med lite av varje som har kletat sig fast.

Jag gjorde som sagt rent det värsta som jag kunde komma åt med vanlig utspädd NaOH+lite diskmedel. Sen så lämnade jag in detta till fackhandeln.
Förutom då att de bytte samtliga filter (bränslelod+kedjeolja),så hade även oljepumpen backat igen. Det enda som jag la märke till vart att justerskruven vart kolsvart.Men det kanske ska vara så,men kan ju ha berott på att gammal olja har klibbat igen skruven.
Lyckligtvis så är inte dessa pumpar särkilt dyra (c:a 500).

Efter detta så beslutade jag mig för att sluta med Veg olja o gå över till mineral Ep olja (Elite).
Dock så har jag märkt efter servicen att sågen trots allt drar extemt lite olja. Ska då sägas att jag har röjt småsly när det vart som alra kallast,o snö/fruset virke.
Där då sågen har inte har gått såpass hårt utan mestadels stått o puttrat.

Konstigt nog så när jag då har sågat i friskt trä (o under hård belastning=full gaspådrag) så har sågen dragit precis lagom med sågolja. Nästan på maxläget så hade jag lite styvt halva tanken kvar.
Det då att sågkedjeoljans förbrukning följer tämligen linjärt motorns varval vet jag sen tidigare,men att det skulle bli en så pass stor skilnad hade jag inte en aning om.

Men om jag nu bortser från detta så har jag 2 frågor relaterade till detta.

1.Kan en oljepump monteras upp o ner? Filtren är det något som bytes eller görs detta bara rent? Det att pumpen är i Al vet jag sen tidigare,men kan filtren vara i mässing/metall? Innebär detta att de enbart räcker med att göra rent filtren?
Jag misstänker som sagt starkt att de har monterat pumpen upp o ner,men jag kan ha fel.Trots att ha vridigt skruven på max (hö) så hade inte sågen dragit någon som helst olja.

2.Kan en sk. Ep olja emulgera ihop med vatten så att den liknar konsistensen av en VEG olja? Det att en Ep olja bilr seg när det är kallt är vida känt sen länge.Så att säga inte en idealisk vinterolja utan snarare än sommarolja (ner till ett par -5 går an,men bilr det kallare än så så skiktar sig oljan o blir som sirap).



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Jocke91  
#259998 Nu har inte jag skruvat på någon 361 men det brukar sitta ett drev på vevaxeln som driver oljepumpens drev. Om detta är för slitet, möjligen på grund av att den gamla pumpen gick för trögt att dra runt. Så driver det inte drevet din nuvarande oljepumps drev och därmed pumpas ingen olja.

Det är vad jag tror kan vara felet.

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260004 Denna Elite EP är inte samma som dess föregångare Scandiaoils EP, men verkar funka bra.
Jag har inte sett nått vitt som du menar hittills.

Tror sågens oljepump tror jag drivs av kopplingstrumman. En liten arm/krok som sitter på drevet och ut, vilken trumman tar tag i.
Mycket tomgångs körning och halvfarts fisning påverkar säkert.

Att de monterar den upp och ner är omöjligt.
Att de byter filter är nog normalt, du vill nog inte betala timpeng för att få ett filter tvättat och monterat igen, de blir aldrig nya igen och tiden kostar nog mer än filter.
Sätt pump på max o se till att det är rent o fint ska du se det går. Minus 5 ska det nog funka även om det finns bättre alternativ vid kallt väder. Jag har inte märkt nåt då det varit -5 till -8.

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

anersimyra  
#260009 Är svärdets oljekanal igensatt kanske :?: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

traktorz  
#260027
Mange skrev:Tror sågens oljepump tror jag drivs av kopplingstrumman. En liten arm/krok som sitter på drevet och ut, vilken trumman tar tag i.

Att de monterar den upp och ner är omöjligt.


Tror inte heller att det går att montera fel, men är det fortfarande smutsigt kan det vara orsak till problem. Ingen olja gör att kedja och svärd blir överhettade, känns igen på blåanlöpt svärd.

Se hur oljepumpen drivs på en MS 362, vilken har en inåtliggande koppling. Husqvarna/Jonsered som jag tidigare bara hade kikat på, har ju utåtliggande koppling.

viewtopic.php?f=12&t=14132
(Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl)

anersimyra skrev:Är svärdets oljekanal igensatt kanske :?: :shock:


Mest troligt.
Är det dessutom tjugo minusgrader är sågkedjeoljan så seg att den måste kapas med kniv vid påfyllning.

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

totte  
#260036 Åtgärd nr 1.Töm oljetanken och häll i en skvätt diesel och så kör du i några minuter med sågen. Har du halvt igentäppta kanaler så brukar det rensa upp.

Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Homo abies  
#260056 I tillägg till alla tips ovan: Ställ sågen inne i värme ("pannrummet" typ)över natt så att den är riktigt varm o go och se om det funkar bättre

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260144 Stihls oljetankar brukar vara lackade invändigt! kan det vara en färgflaga som är problemet? hänt mig nån gång när jag använde arborol och arborol/propylenglykol.....färgen löstes upp på nå vis... vet ej om det är arborolen eller propylenglykolen? annars har jag aldrig haft några sånna problem oavsett vegolja eller mineral!....men man vet ju aldrig? shit happens!

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260146 felmonterad oljepump kan du som redan är sagt utesluta!

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260151 skrapa även rent svärdet från färg vid hela fästet/ och runt oljehålet! är man oförsiktig och inte gör rent ordentligt innan man sätter dit svärdet kan färgflagor täppa igen oljehålet i svärdet! på samma sätt som spån och annan skit! detta gäller förvisso alla svärd och sågfabrikat! har dock märkt det mer på stihl och oregonsvärd som faktiskt har lack värt namnet på svärden! framförallt stihl! :wink:

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260160
Huggarn skrev:... stihl och oregonsvärd som faktiskt har lack värt namnet på svärden! framförallt stihl! :wink:

Även Iggesunds lack är faktiskt värd namnet, håller betuydligt längre än HVA-lack och faktiskt bättre än Oregon. Stihl har jag aldrig behövt befatta mig med som tur är :grin:

Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Brumsten  
#260186 Hej, hur ska färg från svärdet kunna stoppa oljematningen i ett trycksatt system är en utopi.
Felet kan bara bero på en ofullständig matning av kedjeolja, ett pumprelaterar problem.
Att börja tala om färgflagor från svärdet och spån osv. är inte relevant.
Oljepumpen drivs av motorn via olika system, via vevaxeln eller kopplingstrumman.
Det enda som kan påverka oljematningen är ett igensatt sugfilter eller en igensatt pump, eller ett fel
på drivningen av densamma. Oljepumpen fungerar dels med en roterande rörelse och med en axiell rörelse.
Svärdet hålls fast med tryck från vevhus och ytterkåpa, hur färgen ska kunna vandra under tryck går över mitt förstånd.
Det kan i sällsynta fall bero på dålig ventilation av oljetanken, dvs. undertryck.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

T Landström  
#260187 Färgen kan väl hamna där när man har demonterat och monterat tillbaka svärdet...eller....?

Avatar Fallback

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

Brumsten  
#260200 Nej, har jag uttryckt mej otydligt?
Läs mitt inlägg en gång till, sakta.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Felmontering sågkedjepump Stihl

T Landström  
#260204 Så du menar att om det hamnar skräp i hålet för oljematningen till svärdet så skulle det inte vara något problem? Bara nyfiken...då blåser jag ju rent svärdet i onödan...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).