Avverkning (slutavverkning)

Gammal Granhäck modell halvstor

20 inlägg 20031 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gammal Granhäck modell halvstor

HaGu69  
#259729 Hej min vänner

Jag är sedan 3 år villaägare, och där ingick det en granhäck av det lite större perspektivet...

Denna vill jag nu plocka bort, men då jag aldrig själv har kört en motorsåg så inser jag att ... kanske lite för stort projekt

Så, min undran är kort o gott hur gör jag det bäst?
Bor i Älvängen(3,5 mil norr om GBG)
Är detta något som kommer kosta mig skjortan att få bort, eller kanske man går +/- 0, eller är det kanske såpas med massa i det att man kan gå +

Vidare, stubbarna, är det bäst att gräva, fräsa eller försöka täcka med jord?

Det går att komma fram med en större lastbil, dock inte släp(tror jag)

Tacksam för tips :smile:

mvh Håkan Gustavsson



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

anersimyra  
#259734 Ser ut som ett jobb i 30-40,000 kronors klassen, exlusive moms alltså :surp: Låt fälla, transportera riset till tipp, såga upp virket i meterbitar och skänk bort till ved. Du sparar då flera lastbilslass till tipp ( 650-800 kr/tim, exkl, moms ). Fräsning blir betydligt billigare än att gräva bort dem, tippavgift för stubbar är inte billigt. Fräsning är heller inte gratis, men du kan beställa hur mycket som ska fräsas, ju djupare desto dyrare.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

svampbob  
#259736 Skulle det inte funka att sälja eller snarare skänka det som träddelar. Riset som ändå blir kvar kan villaägaren köra till kommunens åvc.

Avatar Fallback

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

tallen100  
#259742 Försök hitta någon som vill ha ved å ge bort den mot att han hugger själv.

Avatar Fallback

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259744 Att hugga upp till ved innebär att de får kvist precis överallt. Bättre att göra träddelar och köra till flisning som svampbob var inne på. Borde gå kunna gå jämt upp.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259768 Om det ligger inne i civilisationen. Så kanske kommunen håller på att samla ihop ris till nån flishög.

Så gjorde dom när jag skulle ta ner ett gäng pilar på jobbet. Jag övertalade skogvaktaren att dom fick virket och riset om dom kom och hämtade det. Då fällde jag träden och sågade isär dom så det gick att hantera.

Nu kanske det hjälpte till att jag kände honom sedan tidigare. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

Peteflamingstar  
#259770 Håller med Skogsola och Svampbob, det tråkiga är att virket måste ligga och torka ett bra tag nånstans först (inte så snyggt med en rishög på tomten i ett år). Det betalas ju knappt alls för grönflisat, en del tar inte ens emot det.

Avatar Fallback

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259804 Det verkar inte vara så kolossalt tätbefolkat utan att det skulle gå att skota det några hundra meter dit det kan ligga.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

Peteflamingstar  
#259813 Det får ju bli en sak mellan häckens ägare och övriga markägare i närheten. Dock får han ju i så fall räkna med extra kostnad i form av skotning, dessutom med en maskin utan slirskydd förstås. En lastbil med kran skulle annars kunna lägga virket i välta på samma plats som det huggs.

Avatar Fallback

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

Oden  
#259815 Tror att det billigaste alternativet för dig. Vore att finna en spekulant som är sugen på gratisved.
Att leja bort jobbet blir troligtvis dyrt. Försök att finna en granne eller person med kunskap som får veden mot nedkapning av träden plus bortforsling av ris å ved.

Stubbarna låter du vara. Men såga dem så lågt dom möjligt. Ev kan du dra sågen ett par ggr på ovansidan i ett rutmönster. För att påskynda nedbrytningen. Har du dessutom tillgång till svavelsyra går det ännu snabbare.....

Användarvisningsbild

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

anersimyra  
#259818 Odens idé är mindre bra, någon som är villig att fälla mot veden är garanterat inte registrerad företagare. Fastighetsägaren får då ett arbetsgivareansvar med allt vad det innebär.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

anersimyra  
#259821 Och nej, att sälja på rot för en symbolisk summa funkar inte. Vi har diskuterat detta livligt i andra trådar. :shock:

Avatar Fallback

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

tallen100  
#259922
anersimyra skrev:Och nej, att sälja på rot för en symbolisk summa funkar inte. Vi har diskuterat detta livligt i andra trådar. :shock:

:lol: Jamen om han säljer dom på........ ;) :D :D

Användarvisningsbild

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

rokon  
#259928 Utegranar till kommande Jul, sälj in tanken till kommunens fastighetsbolag/äldreboende de brukar ha en verkstad med tomtar som nyss har fått sitt motorsågskörkort, tag hyfsat bra betalt.
Se till att det upprättas ett kontrakt med senast avverkningsdatum.

Användarvisningsbild

Re: Gammal Granhäck modell halvstor

anersimyra  
#259934
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:Och nej, att sälja på rot för en symbolisk summa funkar inte. Vi har diskuterat detta livligt i andra trådar. :shock:

:lol: Jamen om han säljer dom på........ ;) :D :D
BLOCKET !!! :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).