Öppna kategorin

Serviceställenas priser

6 inlägg 3897 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Serviceställenas priser

Husqy346  
#259201 Idag var jag in till en husqvarna verkstad för jag tänkte de kunde få nita om mitt nya måttband som jag råkade trasa sönder efter 5 e trädet.
Då jag trodde ett par nitar o 5 min jobb inte skulle va så dyrt .
Dock sa tecknikern direkt att det oftast inte va ekonomiskt försvarsbart att laga det för ett nytt reservband blev billigare.
Oki va tar ni då för att laga det , då sa han att deras timpenning låg på 650:- och det minsta vi debiterar är en kvart . Då sa jag oki och åkte därifrån Så nu vet jag det att allt det enkla som jag har egen kunskap till själv kommer jag också att utföra när det gäller den materiella skogsutrustningen framöver. En påse nitar i byggvaruhuset kostade 42 spänn jag nitar ihop det själv i farsans verkstad min egna tid ca 100 :- spänn för rubbet .
Sedan får jag ha i åtanke att plussa på 2 cm ca när jag apterar.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Serviceställenas priser

Qkeeper  
#259246 Timdebitering på en sån sak är ju bara löjligt.. Som åf bör man tänka ett steg längre, kan vara såna här saker som avgör vart en kund köper sin "produkt" nästa gång. Vet själv hur det många gånger är med reservdelar, ofta frakter , tid för att hitta rätt reservdel osv innebär att man i slutändan många gånger gått +\- 0 åtminstonde när det är småsaker det handlar om. Att ha god service med hyggliga priser tror jag personligen lönar sig i längden för det ger belåtna kunder vilket i sin tur ger ett gott rykte. Man kan inte alltid räkna vinst på servicen utan i vissa fall får man nöja sig med +/- 0 och helt enkelt hoppas på att man gjort kunden nöjd och så han kommer tillbaka och handlar mer istället.

Avatar Fallback

Re: Serviceställenas priser

Husqy346  
#259452 Fastpris på typ 120 :- eller nått sådant tycker jag hade kunnat varit lagom. Den säljarn tjänar nog in pengar ändå på att sälja foder och diverse annat som de har i sitt sortiment så.
Viseligen kostar det massor att driva ett företag inne i stan lokalhyror , lagerhållning ,löner mm . Jag ska väl köpa mig en sådan där specialtång till måttband framöver men de är ju tyvär inte gratis.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Serviceställenas priser

anersimyra  
#259466
Husqy346 skrev:Fastpris på typ 120 :- eller nått sådant tycker jag hade kunnat varit lagom. Den säljarn tjänar nog in pengar ändå på att sälja foder och diverse annat som de har i sitt sortiment så.
Viseligen kostar det massor att driva ett företag inne i stan lokalhyror , lagerhållning ,löner mm . Jag ska väl köpa mig en sådan där specialtång till måttband framöver men de är ju tyvär inte gratis.
Det enda jag hittar är tänger för runt 8-900.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Serviceställenas priser

Qkeeper  
#259514 Ja ett fast pris på 120kr tex skulle inte jag heller säga något om men att dra till med att man kostar 650kr i timmen och tar det då 20 min för honom så åker man på att betala påbörjad kvart vilket innebär 325kr i arbetskostnad? Nej tack.. Nu var väl 20 min överdrivet mycket men säg 162.50kr i arbete plus material x kr är också för mycket för en sådan "skit" sak. Att ta fullt betalt för materialet tycker jag man kan göra men debitera för 5min jobb det får man faktiskt åtminstonde erbjuda sig göra gratis sedan skulle nog de flesta av oss som sagt betala en liten slant som t.ex 120kr i vilket fall.

Jo det är inte gratis med lokalhyror eller att bygga egna lokaler, sociala avgifter skall in osv osv men som sagt jag tror på principen att man får igen det i slutändan genom gott rykte. Senast mitt måttband gick av lagade åf det gratis med 1m skarvband i änden men han fick åtminstonde en slant till kaffekassan ;) men det är såna gärningar som sprider gott rykte vilket leder till fler kunder och återkommande kunder :)

Avatar Fallback

Re: Serviceställenas priser

brassel  
#324111 Husky 346; vilket byggvaruhus handla du på: "En påse nitar i byggvaruhuset kostade 42 spänn jag nitar ihop det själv i farsans verkstad"?
Och hade du specialtång eller nån annan tång som funkar lika bra?
Kikar runt efter att kunna ev fixa mitt måttband själv med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).