Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hydraulkran till BM Bamse?

10 inlägg 6694 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulkran till BM Bamse?

Michael  
#25866 Jag har en kranlös BM Bamse som jag letar en lämplig kran till så att man kan använda traktorn som det är tänkt igen, om än inte till annat än hobbybruk. Har ni några förslag på vilka fabrikat och modeller av kranar man ska leta efter? På den här Bamsen satt som original en ÖSA-69 All-Grip Junior som sedan länge är borta. ÖSA sålde även som tillval en lite kraftigare takmonterad kran som kort och gott hette ÖSA-69 All-Grip. Till skillnad mot Juniorn som hade en kranlängd på 4 meter (och som det därför var svårt att plocka virke alldeles framför traktorn med) fanns den kranen i tre längder: 4, 4.5 och 5 meter.

ÖSA:s originalbroschyrer på båda kranarna finns att beskåda här:

ÖSA-69 Junior: http://www1.elmia.se/wood/classic/pdf/o ... ip1964.pdf

ÖSA-69, takmonterad på Bamse: http://www1.elmia.se/wood/classic/pdf/o ... ip1963.pdf

(Jag vet att den som lagt upp alla dessa broschyrer finns på det här forumet, så jag vill passa på att ge ett stort tack till denne för detta mycket uppskattade initiativ!)

Så långt "original-kranarna". Visserligen skulle det ju vara roligast att utrusta Bamsen med en av ÖSA-kranarna, men det har ju suttit många andra kranfabrikat på Bamsarna genom åren också - och det är här min fundering kommer in. Jag är nämligen inte så bevandrad när de kommer till dessa äldre, mindre kranar. Jag känner egentligen bara till ett annat fabrikat i likvärdig storlek, och det är Cranab Vindelbjörnen (med ett modellnummer jag inte kommer ihåg... 300? 600?). Här är en bild på den kranen från Cranabs hemsida:

http://www.cranab.se/static/sv/135/imag ... 333900.jpg

Har ni några fler tips på kranar av samma typ man skulle kunna leta efter? För och nackdelar med dem? Och finns det något mervärde i att anstränga sig lite extra för att hitta just en av ÖSA-kranarna för att hålla allt så original som möjligt, eller vad tycker ni?



   TS
FTG
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25915 Det borde ju gå att montera en modernare kran, är säkerligen lättare att hitta begagnad!

Var en Lill-Nalle i Traktor Power med mowikran på förra året tex..

Avatar Fallback
Michael  
#25922 En Mowi 200 då eller? Nog skulle det väl gå, och jag är inte helt främmande för det. Dock förtar det väl lite av charmen med det hela, det bör väl kanske vara en något mer tidstypisk kran. När den sedan i princip bara kommer att användas som leksak vill jag ju inte betala vad som helst heller.

Vad hette HIAB:s minsta kran på den tiden förresten?

   TS
Avatar Fallback
lson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25934 Det satt ganska ofta vindelbjörn 600 kranar på bamse ...

Det är lite kort räckvidd på dom och så blev det många gånger fryssprängningar i svänghusen för att det var för dåliga tätningar

Avatar Fallback
Michael  
#25945 Vindelbjörnen 600 var det alltså, tack för den upplysningen. Det där med fryssprängningar på den modellen har jag bestämt hört nämnas någon gång. Men bortsett från det så var det väl en ganska bra kran på sin tid? Minst 4 meter som ÖSA:s 69 måste den väl ha varit också?

Jag satt och kollade på HIAB... HIAB 173, är den kranen för stor för att sätta bak på Bamsen? Det ska visst finnas en 172 också. Finns det någon ännu mindre?

   TS
Avatar Fallback
lson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26076 Vet inte riktigt hur stor hiab 173 eller 172 är men dom kan vara lite för tunga att sätta på bamsen,,

Det finns ganska många mindre kranmodeller att välja på om du vill ,,

Avatar Fallback
Michael  
#26088 Jo jag har varit och sparkat på en gammal HIAB 173 nu och bedömer den vara för tung och klumpig för användning på en Bamse. Som av en händelse såg jag också en Bamse med just en HIAB 172 monterad, som i princip inte skiljer sig alls från 173, i årets första nummer av Traktor Power. Jag ringde och hörde med ägaren hur han tyckte det funkade, och han avrådde faktiskt från att montera en sådan kran av samma anledning. Däremot sa han att just Cranab Vindelbjörnen var väldigt bra kranar då det begav sig.

Jag är som sagt inte så hemma på dessa äldre, mindre kranar, så ge gärna tips på annat som kan passa! Visst finns det mindre, nyare kranar också, men dels känns det lite som att sätta nya 20-tums lättmetallfälgar på en Volvo PV, och dels kommer vi upp i summor jag inte direkt är beredd att betala för vad som i princip bara kommer att vara en sporadiskt använd leksak. Jag hade nog tänkt mig någonstans i intervallet 6-12.000 kronor beroende på skick, knappast mer. En ny Mowi av mindre modell till exempel ligger väl gissningsvis någonstans runt 40.000, och jag är inte beredd att lägga ens hälften så mycket i det här fallet.
Senast redigerad av Michael sön 13 apr 2008, 10:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26219 Om vi kan prata 70 tals kranar så kanske en Lima SK01 eller FMV 2000, bägge är 4,0 m och lyfter ca 350-400kg i klon på 4m och väger ca 450kg.
En blå och en orange :wink:
Samma utseende annars med underliggande huvudkolv.

Avatar Fallback
Michael  
#26353 Ja, de kan ju helt klart vara intressanta. Ska kolla lite efter dem också.

   TS
Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27716 Hej, jag ägde till för ett tag sedan en komplett Bamse med all utrustning som gick att få originalmonterad. Det är en fantastisk maskin som går fram där andra vänder och kör hem. På min satt det ÖSA-69 ca 4-meter. Den var stark och lätt körd. Den skall vara dubbelverkande på lyften så att man kan byta hjul om det behövs. Det fanns för några år sedan en kille som heter Magnus.............. Kanske inte skall lägga ut hans adress här....... Han hade iaf en komplett kran Ösa-69 från en Bamse på hyllan, behöver du tips om den eller annat till Bamse så PM:a mig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).