Motorsåg och handhållet

Endast nödsamtal

12 inlägg 5577 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Endast nödsamtal

jan larsson  
#259238 när mottagningen är så svag att det står endast nödsamtal. kan man förvänta sig att det då går att få kontakt med larmcentralen.
eller är man hopplöst förlorad tills man är saknad.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Endast nödsamtal

hlb  
#259241 Alla de olika teleoperatörernas basstationer används vid nödsamtal. (avtal mellan operatörerna) På en speciell punkt kan signal saknas från en viss operatör, men vara god från en annan. Vid förflyttning till en annan punkt kan det vara tvärtom. Vid nödsamtal används alltså alternativ operatör om signal saknas från den ordinarie operatören.

Avatar Fallback

Re: Endast nödsamtal

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259280 Tror den använder andra radiokanaler också, så att mottagningen blir något bättre än för vanligt samtal. Dock ej säker.

Avatar Fallback

Re: Endast nödsamtal

axwell  
#259338 Antar att man använder sig av Roaming.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Roaming

Användarvisningsbild

Re: Endast nödsamtal

Fredrik Reuter  
#259344 Hej,
Sannolikt kommer du det ja.
Förutom ovanstående ska det också vara så att telefonen sänder med maxeffekt när man slår 112. Har iaf för några år sedan varit ca 2W som är max sändeffekt. Effektregleringen i telefonen är en förfinad historia (för att öka batterikapaciteten i möjligaste mån) och därför är det väldigt ovanligt att den sänder med 2W vid vanliga samtal.

Se bara till att ha batteri kvar alltså.

Avatar Fallback

Re: Endast nödsamtal

Elfving  
#259351 Har man dålig mottagning så har man. Att höja sändeffekten är i praktiken en ganska slätstruken åtgärd eftersom man fortfarande har samma (usla) antenn i telefonen. Lite kan det nog göra på räckvidden men det låter bättre än vad det faktiskt är. Steg ett när det gäller god räckvidd är antennprestanda, och längre ner på listan kommer effektökning. Alla antenner i mobiltelefoner är kompromisser eftersom de skall kunna byggas in.
Det man kan göra för att få veta är att mäta mottagningsförhållandena på platsen, tror nog att man kan hitta appar till t ex android som fixar detta. Finns ingen operatör att roama mot på platsen då saknar du täckning och kan bara lita till den förhöjda sändeffekten.

Avatar Fallback

Re: Endast nödsamtal

axwell  
#259363 Dåliga antenner, inget nytt, ingång för yttre antenn har jag på min antika Siemens vilket inte längre är så vanligt.

Antennerna brukar sitta längst ned i mobilerna, försök att hålla i fånen längst upp.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 794572.ece

Användarvisningsbild

Re: Endast nödsamtal

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259366 Utvecklingen går ju bara bakåt. En Ericsson T28 har ju också kontakt för yttre antenn och har dessutom möjlighet till utdragbar antenn, som förlänger antennen från 3 cm till 18 cm :grin: :grin: Ingen risk att stå med meddelandet "Endast nödsamtal" där inte :!:

Avatar Fallback

Re: Endast nödsamtal

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259377
axwell skrev:Antar att man använder sig av Roaming.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Roaming

Den skall inte vara igång i en andrid eller ifåne telefon har man inte fått en dyr räkning för så kan man få det med den i gång..

Avatar Fallback

Re: Endast nödsamtal

axwell  
#259416
knaggen skrev:Den skall inte vara igång i en andrid eller ifåne telefon har man inte fått en dyr räkning för så kan man få det med den i gång


Dyrt, ja riktigt dyrt eftersom operatörerna vägrar att samarbeta.

Svarade egentligen på varför nödsamtal kan gå fram lite bättre.

Användarvisningsbild

Re: Endast nödsamtal

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259426 Går inte nödsamtal över alla operatörer oavsett abonemang/förval?
Så om nån operatör överhuvudtaget har täckning i 2-3-4G just där så går det oavsett operatör/abbonmemang..
Eller har jag missförstått det?

Avatar Fallback

Re: Endast nödsamtal

åberg  
#259427
Mange skrev:Går inte nödsamtal över alla operatörer oavsett abonemang/förval?
Så om nån operatör överhuvudtaget har täckning i 2-3-4G just där så går det oavsett operatör/abbonmemang..
Eller har jag missförstått det?

Jo, så ska det vara.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).