Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

18 inlägg 16162 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

339  
#258913 När man ser priser på blocket! En halv miljon för en Alstor som mer liknar en åkgräsklippare än en skogsmaskin. En liten farma-kran att lyfta med!

Vad är det som gör att man ska betala 500 000 kr för ett sådant ekipage? Vad är det som kostar? :shock:



   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

BM 35  
#258914 Vad är en sån maskin värd tycker du?

Avatar Fallback

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258918 Det konstiga är att det finns folk som vill betala.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

anersimyra  
#258939 Vad gäller Alstorn är det kanske den antika Volvo växellådan.. :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

339  
#258949
BM 35 skrev:Vad är en sån maskin värd tycker du?


Svårt att säga men rent spontant känns dagens prissättning några 100 tusen för mycket?

Dock är jag tacksam att jag inte har behov av en Alstor eller Vimek. Jag bor där det är snö på vintern så då kan jag använda snöskotern där det är riktigt eländigt. Annars har jag sett att de som har 75 m vinsch på sin traktor klarar de värsta skrymselträden de också, förutsatt att man inte verkar i helt väglöst land.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

loppan  
#258951 Troligtvis så är de så dyra för att de är i princip hantverksmässigt byggda i mycket små serier.
Det är alltså mycket personalkostnad i nypriset.
Håller nog med om att det är lite maskin för pengarna.
Vimek har ju dessutom hyttkonfort som en BM Boxer vad gäller ljudvolym.
Det finns gott om begagnade vimek med lite timmar.Vad tyder detta på?
Nöjda maskinägare säljer inte?

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

totte  
#258954 Personalkostnaderna är nog en mycket stor bit. Sen är det ju ett företag med lokaler, administration, ledning och alla andra kringskostnader som skall få sitt täckningsbidrag.

Lägg sen på vad hjul, däck axlar och lager, komponenter till boggidriften och hydrauliken kostar. Och summan av alla smågrejor som skall till, elsystem, knappar och spakar, stol. Inte att glömma en rejäl låda skruv, mutter och andra fästelement. Var för sig kanske inte så mycket, men när man börjar summera alla småposterna för det som går åt till ett fordon så blir det förskräckande summor. Förresten, nån som har köpt lite stålbalkar på sista tiden?

Det är troligen så att det inte är ett överdrivet pris relativt tillverkningskostnaderna, men det blir tyvärr för dyrt för att kunna räkna hem för ägaren i de flesta fall.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

svampbob  
#258964
totte skrev:Personalkostnaderna är nog en mycket stor bit. Sen är det ju ett företag med lokaler, administration, ledning och alla andra kringskostnader som skall få sitt täckningsbidrag.

Lägg sen på vad hjul, däck axlar och lager, komponenter till boggidriften och hydrauliken kostar. Och summan av alla smågrejor som skall till, elsystem, knappar och spakar, stol. Inte att glömma en rejäl låda skruv, mutter och andra fästelement. Var för sig kanske inte så mycket, men när man börjar summera alla småposterna för det som går åt till ett fordon så blir det förskräckande summor. Förresten, nån som har köpt lite stålbalkar på sista tiden?

Det är troligen så att det inte är ett överdrivet pris relativt tillverkningskostnaderna, men det blir tyvärr för dyrt för att kunna räkna hem för ägaren i de flesta fall.


Jodå jag köpte lite stålbalk i höstas och till den högprofilplåt från din by och jag blev förvånad över hur billigt det blev särskilt balken. Jag har på slutet hört från två håll att det har varit enorma påslag på balk och dessa båda säljer nu stål till betydligt bättre priser.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

svampbob  
#258966
Skogsola skrev:Det konstiga är att det finns folk som vill betala.


Jag skulle säga att det handlar om sociologi. Lika lite som du kommer att få se en Prius i Slurfi edition så finns det skogsägare som aldrig skulle kunna se sig med en flagnad och bucklig 21 på gården men väl med en "smart" Alstor på den stadsnära gården.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

Homo abies  
#259156 Garanti, reklamationer drabbar ju alla och kostar någonstans..

Avatar Fallback

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

skogshasse  
#259158
339 skrev:När man ser priser på blocket! En halv miljon för en Alstor som mer liknar en åkgräsklippare än en skogsmaskin. En liten farma-kran att lyfta med!

Vad är det som gör att man ska betala 500 000 kr för ett sådant ekipage? Vad är det som kostar? :shock:

hej kan du visa var dom annonsera är där dom kostar 500 000 har letat men ej hittat

Avatar Fallback

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

rikard_e  
#259161 Reklam, utveckling, utbildning, framtagning och provtestning av delar.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

Wester  
#259187 http://www.blocket.se/varmland/Alstor_8 ... ?ca=11&w=3

Pris från:412000.-exkl.moms
515 000:- ink moms
Senast redigerad av Wester mån 20 jan 2014, 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

svampbob  
#259190
Wester skrev:http://www.blocket.se/varmland/Alstor_821_50001042.htm?ca=11&w=3


515 000:-



Tvivlar på att dom säljer en ny Alstor till någon som inte redovisar moms så då är priset 412 men med hytt och lite annat till så går det nog bra att passera 500.

Avatar Fallback

Re: Alstor, Vimek - Vad är det som kostar?

tallen100  
#259194 Hur som helst är dom onödigt dyra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).