Bioenergi

Flisförråd

33 inlägg 30651 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flisförråd

JagArJag  
#258863 Jag undrar om någon känner till var man köper flisförråd som inte kostar så otroligt mycket som det gör på dom flesta ställen. 80k är ju hutlöst mycket pengar.

Vet ett företag som säljer för 38k för en bottenplatta på 2,4x2,4m, och jämfört med 80k som många andra kostar är det ju såklart bra, men det är fortfarande väldigt mycket pengar.
Så kom gärna med alla förslag ni har

Är även på jakt efter billig flisskruv med u-ränna eller fyrkantsrör samt drivning. 1500:- per meter och 7000 för drivningen är vad jag hittat hittills så även där önskas billigare företag.
Skruven bör vara åtminstone 120mm i diameter och rännan/röret då minst 150mm invändigt.

Jättestort tack i förväg till er alla.



   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

josip  
#258888 Ja vill man komma billigt undan får man bygga själv. Och vara beredd på ändringar och justeringar en tid innan allt är inkört. Jag byggde en egen stoker från noll med hjälp av litet nytt järn och sen en del skrot.
Botten är gjord av 5mm plåt 1x2m och med hydraulisk skrapa i botten. Skruven är totalt 4m lång, ca 145mm om jag minns rätt. Drivningen av skruven skall man inte underskatta. Första året hade jag kedjedrift från en 1,1kw motor, men det gick inte. Kedjan brast gång på gång. (det var bara 1/2" kedja), skulle nog behövas 1" tror jag. Nu har jag byggt om med en annan motor + en vinkelväxel från en traktorremskiva. dvs inga kedjor som kan gå av.
Den hydrauliska botten drivs av ett hydraulaggregat som är byggt av en kina-vedklyv för 100€. Sen tillkom förstås litet delar som t.ex. en elventil för 200€ osv. Automatiken är byggd på en arduino uno.

Total kostnad, tja, skall vi räkna arbetstid så blir den nog dyr. I delar kanske 2000 - 3000€
Skulle jag ha vetat det jag vet i dag så skulle jag kanske inte ha byggt egen. Å andra sidan har man förstås lärt sig mycket så nästa stoker blir förmodligen också ett hembygge. Förhoppningsvis inte ännu inom 10-15 år.. ;-)

Utrymme för förbättring finns ständigt, men det tror jag också gäller färdiga stokrar.

Det finns ju också begagnat-marknaden Åtminstone här i Finland börjar det dyka upp en del begagnade stokrar av medelstort format. Med litet tur kan man få en bra stoker för några tusen € + litet i spar för eventuella reparationer.

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#259155 Jo jag har redan byggt två förråd, så jag har märkt att man lärt sig väldigt mycket av det. Känner dock att jag inte vill lägga ner tiden på ett tredje.

Dom skruvar som jag driver med kedja har jag en 3/4" kedja till och det har inte varit några problem, har kört både liten och stor flis i dom.
Motorerna är inte så starka med utväxlingen gör att det rullar på felfritt, dock går det inte så fort tyvärr men det var dom motorer jag fick tag på för vettiga pengar, ville inte lägga hur mycket som helst på drivningen.

Har du haft förråd utomhus i vintern? Hur gör du för att undvika risk för att flisen fryser ihop? Att stå med slägga och spett på stege när det är svinkallt ute lockar inte :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

skogshasse  
#259159 enklaste sättet att undvika ihopfrusen flis är att flisa bara torr ved

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

magne med gremo  
#259240 Jag har flisfyringsanlegg fra danske cn. Sirkelmater, og foråd på 4x4 meter tot. Ca 45 m3.
dette har gått felfritt i 3 år. En får vel kjøpt skrue og sirkelmater for en 50 000 tror jeg.

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

josip  
#259513 Jo förrådet är utomhus numera, och det är en sak som oroar litet. Nu kör jag med riktigt torrt flis som belv gjort i höstas, men det är snart slut. Och senhösten var blåsig och regnig, så veden är kanske inte så torr mera. (jag har nog täckt över veden, men det vill inte räcka till när presenningarna slits av och sönder av den ständiga vinden)

Man borde nog ha kapacitet att lagra årets flisförbrukning tror jag så att man kunde flisa på hösten innan regnandet sätter igång. Fast då får man ju mögelrisken i stället..

Eventuellt kommer jag att bygga in förrådet så att det står i varmt utrymme om det visar sig behövas.

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#259573
skogshasse skrev:enklaste sättet att undvika ihopfrusen flis är att flisa bara torr ved


Jo det är självklart det bästa sättet, men här i livet händer saker och ting som gör att man inte alltid kan välja. väder och vind, tidsbrist, maskiner som krånglar osv kan bidra till att man inte alltid kan välja att enbart ha torr flis. Då vill man gärna klara att få värme i huset ändå.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#259574
magne med gremo skrev:Jag har flisfyringsanlegg fra danske cn. Sirkelmater, og foråd på 4x4 meter tot. Ca 45 m3.
dette har gått felfritt i 3 år. En får vel kjøpt skrue og sirkelmater for en 50 000 tror jeg.


Köpte du skruv och omrörare inkl drivning, och sen byggde botten, väggar och tak själv menar du?
Var köpte du det? Är det samma drivning för skruven och omrörare?

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#259577
josip skrev:Jo förrådet är utomhus numera, och det är en sak som oroar litet. Nu kör jag med riktigt torrt flis som belv gjort i höstas, men det är snart slut. Och senhösten var blåsig och regnig, så veden är kanske inte så torr mera. (jag har nog täckt över veden, men det vill inte räcka till när presenningarna slits av och sönder av den ständiga vinden)

Man borde nog ha kapacitet att lagra årets flisförbrukning tror jag så att man kunde flisa på hösten innan regnandet sätter igång. Fast då får man ju mögelrisken i stället..

Eventuellt kommer jag att bygga in förrådet så att det står i varmt utrymme om det visar sig behövas.


Det borde ju gå att få lite värme till förrådet på ett smidigt sätt.
Blåsa in lite uppvärmd luft antingen under förrådet (men då måste man klä in hela förrådet först såklart) eller blåsa in det i nederkanten på förrådet och låta värmen stiga i förrådet och sen komma ut i friska luften vid taket.
Det behövs ju inte mycket för att hålla det över 0-gradigt. speciellt inte om man lägger på isolering runt förrådet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

norfelt  
#259579 http://www.blocket.se/gavleborg/Flisskr ... w=1&last=1

kolla annonsen på blocket.

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#259730 Har hittat ett företag i Mora som tillverkar flisförråd, dom hade priser som var ganska intressanta, dessutom skrapor istället för omrörare.

Jag har kontaktat den som la ut den blocketannonsen så får vi se om det är rätt storlek på dom flisförråden samt om priserna är rätt. Tack för tipset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

Chuck Norris  
#259811 Om jag tolkar dig rätt sånger du det som en fördel med hydrauliska skrapor? Själv har jag omrörare och det fungerar perfekt, inga problem alls och väldigt enkel konstruktion. Jag hade tidigare hydrauliska skrapor vilket innebär läckage, krånglande skrapor, hydrauliska kolvar, pump och elmotor som krånglar. Jag har väldigt svårt att se en enda fördel med den hydrauliska varianten.

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

JagArJag  
#259871
Chuck Norris skrev:Om jag tolkar dig rätt sånger du det som en fördel med hydrauliska skrapor? Själv har jag omrörare och det fungerar perfekt, inga problem alls och väldigt enkel konstruktion. Jag hade tidigare hydrauliska skrapor vilket innebär läckage, krånglande skrapor, hydrauliska kolvar, pump och elmotor som krånglar. Jag har väldigt svårt att se en enda fördel med den hydrauliska varianten.


Det som sägs vara nacktdelen med omrörare istället för skrapor är att det blir en hel del i hörnorna som inte kommer med, på ett större förråd så missar man 1-2 kubik som aldrig kommer iväg från hörnen. dvs förrådet blir mindre fast det tar lika mycket plats.
Sen att man behöver byta fjäderstålet efter några år för det har blivit "för mjukt".
Det är dessutom en konstruktion som gör att det inte är lika kraftigt mot t.ex högt tryck ovanifrån och annat som gör att det krävs mer kraft för att flytta på flisen.

Jag har själv inte provat någon av varianterna men det är dom anledningarna jag hört och läst om.

Det förråd jag har har en variant av omrörare och där ligger det kvar ca 5-10% som omrörningen inte kommer åt.

Äldre hydrauliksaker som börjar krångla är såklart inte roligt det heller, olja, kolvar under 10m3 flis som måste handösas osv vill man absolut inte vara med om.

Vad har du för förråd?
Vilken flisstorlek har du kört i det?
Hur upplever du problemet med hörnen där flisen sitter fast?
Det finns säkert olika förråd som är olika bra på att lösa problemet. Eftersom många säljer omrörarförråd, även av dom dyrare märkena så förstår jag att det fungerar, men just eftersom det inte är så svårt att hitta negativa synpunkter så blir man lite tveksam, du får väldigt gärna berätta om dina erfarenheter, vad du har osv. Alltid bättre att höra från en som använder omrörare än att höra hur det fungerar "på villovägar" från någon som hört om en som… :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Flisförråd

magne med gremo  
#259873 Jepp sirkelmater drives av en motor og skrue av en. Veldig bra saker, jag bygde botten selv och la inn hullplater med 2 mm hull i. Har en vifte på 5.5 kw som kan blåse varm luft fra pannrummet och under golvet i siloen. Ikke tenk for mye på skrapebunn unødigt dyrt. Min sirkelmater har gått utan problem i 4 år,
ole Hilmar Onsaker i norsk flisvarme.no fikser det du trenger til din anleggning. Han er medlem her som cat 554
ML

Avatar Fallback

Re: Flisförråd

valmet862  
#259874 jag har en fjäderomrörare och den har hittils fungerat helt felfritt,har inte upplevt att nåt skulle lämna i hörnen.Förrådets bottenyta är ca 3,5m*3,5m Köpte hela maskineriet nytt och byggde förådet av tjock faner som botten,väggar delvist av faner och betong. Visst fryser flisen då det är kallt ifall den inte är riktigt torr men de brukar ramla ner av sej själv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).