Traktorn i skogen

bärga brytblock

20 inlägg 15931 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258905 Drar du med enkelt block och en 5t bandgrävare håller nog ett stadigt träd som ankring för den andra parten. Alternativet är ju att säkra grävaren i sin tur i något eller några träd

Tänk bara på att alla förankringspunkter och schackel tål krafterna, inte kul när något släpper. Drog av en 8mm vajer med vår 5t grävare när det vi drog högg fast och det är inte så kul när allt kommer flygande mot en.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

Sture Andersson  
#258947 Tack för alla bra inlägg i ämnet man blir ricktigt sugen på att skaffa lite brytblock och mossa ner traktorn i en mosse och prova. Att grävarn inte står still kan nog vara ricktigt annars tycker man om man mosar ner bladet regält så borde det stå still,men det kanske lyfter grävaren i bak över bladet,så an blir stående på näsa.Ett trä är nog att fördra om man hittar ett regält.

   TS
Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

Tosca  
#258972 På bandgrävare brukar väl vinschen monteras framför eller till höger om grävbommen, så då kan man använda grävarmen som mothåll mot någon stubbe eller sten.

Användarvisningsbild

Re: bärga brytblock

machonisti  
#258975 Maskinen var fastkörd flera månader innan bärgningen. Den kan själv inte hjälpa till eftersom den tagit in lera i motorn efter vad ryktet säger.

Inte riktigt rakt på tråden men lite hum om krafterna får man.

Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

Sture Andersson  
#258984 Tosca i mitt fall har jag inte tänkt använda vinsch,utan dra med grävagrigatet som i filmen ,men med brytblock.I filmen var det ren råstyrka inget brytblock

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).