Traktorer och processorer

Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

133 inlägg 73196 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258716 Hur smidig blir Hypro i 1a gallring ?

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258765 Är inte Cranab en bra kran? Den är dyrare än både Kesla och mowi. Jag har en Mowi 400 kran. Jag tror Hypron kan vara lite bökig i 1:a gallring. Förvisso är inte en traktor med kran helt optimal heller med tanke på att man inte når in i hela beståndet. Bjm har jag blivit varnad för av folk som har det. Är inte Abro en kvalitetsmaskin? Den och Tapio är väl likvärdiga i pris och kvalitet? Jag har hört att Abro ska vara slitvargen och Tapio har lite mindre konstruktionsmissar som bl a glibelägg i nylon i stället för mässing som på Abro. Jag tror att både Abro och Tapio är bra aggregat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258780 Cranab är helt klart en kvalitetskran och antar att de märks på priset med.
Mitt samboliv med Arbro har inte direkt varit fläckfritt men till dess försvar ska jag säga att jag köpte min första ny -98, väldigt tidig modell så den hade vissa svagheter av att de var lite för lite matrial på endel ställen.
Sen klarar den av större träd än vad den var konstruerad för och den fick massor av stryk med att köra vindfällor efter Gudrun o Per.
De nyare har blitt tyngre så jag hoppas att den jag köpte i höstas från -08 ska hålla bättre i tiltleden och den kör jag hårt med nu i arbetet efter Simone o Sven o hittills så är jag nöjd.
Visst de rullmatade aggregaten som Nisula 325/400 o Tapio 245? går mycket snabbare men ställer helt andra krav på hydraliken om flödet, 100-150 min/lit.

Har du kopplingsfri fram/back så ökar möjligheten dramatiskt hur användbar traktorn blir att köra i gallring då du lätt flyttar 2dm för att få kranen fri från ett träd som är i vägen på nån sekund mot att få i en vanlig växel.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258844 Den traktorn jag har är utrustad med kopplingsgrepp fram och back och automat låda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

plutten  
#258849 Kör också med Cranab Fc53dt och Arbro. Monterad på en Valmet 6400 med twintrac och variabel frontpump. Har kört med Arbro sen 2001. Första Arbron var som också gnisten säger lite för klen i konstruktionen eller så högg jag helt enkelt för grov virke. Den nuvarande från 2009 har fungerat helt ok. Till en början hade jag ingen frontpump. Det gick också men jag tyckte att jag behövde ha för högt varvtal på traktorn med påföljd att bränsleåtgången var onödigt stor. Nu kör jag med dryga 1000 v på traktorn och bränsleåtgången har minskat avsevärt. Har också börjat hugga med flerträdesmetoden i klenare bestånd, fungerar riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258853 Nu blev jag nyfiken på exakt vilken pumpmodell har du i fronten o är den bara till arbron då?
Vilket mätsystem?
Senast redigerad av gnisten83 lör 18 jan 2014, 22:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#258854 Tycker det blivit nåt konstig med denna tråd, då ursprunget var et Tapio 400 vs Hypro755 som vel både kapar och kvistar träd upp til ca 40cm. :geek:
Nisula 325 och Tapio 245 kapar ca 30cm men kvistar maks 20-25cm, så det blir ju liksom i annan liga. Dessa passer vel endast til 1 gallring, medan et Tapio 400/Hypro 755 klarer 1a och 2a gallring samt klenare slutavverkning eller??

Annars er vel en skillnad på Arbro350/Tapio280, at Arbro har 66cm steg, medans Tapio har 1m steg.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258858 Sist jag kollade var de 75cm i slaget

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#258861
gnisten83 skrev:Sist jag kollade var de 75cm i slaget

OK, fel av mig då. Lite kortare var det då. :oops:
Dock finns vel egentlig endast fordelar med et kortare aggregat. :grin:



Tillägg: stroke 66cm enlig denna sidan??? :geek:

http://www.hakmet.com/Arbro_Model400.asp?Bottom=2

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258864 Ok men de Arbro Anders skördare säljer och mina är 350 modellen och jag har aldrig kollat på 400an innan

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258871 I Finland heter det 400 och i Sverige heter samma aggregat 350s. Varför vet ej. Jag ska ha ett aggregat som klarar 35-40. Inte bara 1:a gallring.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#258878 Man vet snart inte va man ska tro, för kollar man annonser på blocket så verkar Arbro 350 ha vuxit. :surp:
Nu kapar det 45cm, och kvistar 40cm (mot tidligare 40 och 30cm).
Dessutan er vikten nu 340kg, tidligare var det knappt 300kg???
Om detta er korrekt, så bordet ju detta vara et lagom aggregat.

http://www.blocket.se/ostergotland/Arbr ... 006242.htm

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258883 Ja jag tror det kan funka. Ungefär fäste?peng. Som hypro. Vad ska jag Köra på. Hypro lätt o koppla på o av men fälla får jag göra själv. Abro i kran bökigt att ställa på men hyfsat effektivt . Någon som har erfarenhet av Jake fäste???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258885 Tänker du lägga 200 000kr eller mer på ett skördaraggregat till traktorn så lägg ner... köp en Rottne 2004 TJ 1070 eller om du ska köra lite grövre Rottne 5000 eller en JD/TJ 1270. Man får en bra skördare för 250-300 000kr.
Det går inte att jämnföra så mycket bättre en skördare är mot traktor saker. Har egen erfarenhet av Tapio 250 på traktor.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Robertberg  
#258903 Kollde på Hypros egna film med 755, funderade på hur det är med kapsprickor när man kör grovt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).