Traktorn i skogen

bärga brytblock

20 inlägg 15937 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

bärga brytblock

Sture Andersson  
#258627 Nån som är bra på hur man kopplar brytblock om man ska bärga,tex om man drar med en grävmaskin.Eller bara med en traktor.Om man har bara ett block och har det vid den man ska dra upp ,och drar med grävmaskin i den ena ändan var sätter man den andra ,i grävmaskin eller ett träd?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

kellyk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258633 I ett träd eller annat fast föremål av tyngre slag typ ännu större grävmaskin är vad jag skulle satsa på. Jag skulle till och med påstå att du dubblar dragkraften (minus lite friktion) vilket du inte gör om du kopplar direkt i dragande fordon.

Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

Sture Andersson  
#258642 Problemet är att hitta ett träd som står still,om kraften blir det dubbla ,blir det väl det vid trädet med.

Men om man har ett block till vid trädet och drar den ändan till det man ska bärga,står trädet still bätre

då?? Blir lite rörigt det här ,men om vajern går från grävmaskin till traktorn,vänder i ett block ,till ett block vid trädet och till baka till traktorn.

Kan man inte strunta i trädet och sätta det blocket i botten på grävmaskin?

   TS
Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

Tosca  
#258648 Har du vinsch på grävmaskinen kan du ju även blocka tillbaka i den, förutsättningen är ju att du får grävmaskinen att stå still - det brukar vara det största problemet.

Användarvisningsbild

Re: bärga brytblock

svampbob  
#258651
Sture Andersson skrev:Problemet är att hitta ett träd som står still,om kraften blir det dubbla ,blir det väl det vid trädet med.

Nej det blir halva vid trädet.

Men om man har ett block till vid trädet och drar den ändan till det man ska bärga,står trädet still bätre

då?? Blir lite rörigt det här ,men om vajern går från grävmaskin till traktorn,vänder i ett block ,till ett block vid trädet och till baka till traktorn.

Kan man inte strunta i trädet och sätta det blocket i botten på grävmaskin?

Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258654 Det blir lika stor kraft i grävaren som i trädet, och dubbelt så stor i traktorn du bärgar.

Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

Qkeeper  
#258657 Fäst lågt på trädet så du får kort hävarm ned mot rotsystemet och som Tosca påpekat redan så krävs det tung maskin eller förankring av maskinen som skall dra.

Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

axwell  
#258662
Mangan skrev:Det blir lika stor kraft i grävaren som i trädet, och dubbelt så stor i traktorn du bärgar.


Visst och du får förflytta infästningen i grävare dubbelt så långt som den bärgade traktorn rör sig.

Användarvisningsbild

Re: bärga brytblock

anersimyra  
#258665
Sture Andersson skrev:Problemet är att hitta ett träd som står still,om kraften blir det dubbla ,blir det väl det vid trädet med.

Men om man har ett block till vid trädet och drar den ändan till det man ska bärga,står trädet still bätre

då?? Blir lite rörigt det här ,men om vajern går från grävmaskin till traktorn,vänder i ett block ,till ett block vid trädet och till baka till traktorn.

Kan man inte strunta i trädet och sätta det blocket i botten på grävmaskin?
med ett block blir kraften tvåfaldigad där blocket är anbringat. Drar vinschen 1 ton, blir kraften 2 vid blocket, vid andra fästpunkten är således kraften 1 ton. :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

Danne  
#258695 Googla "bärgningskort" så finns en bra bild på hur krafterna utvecklar sig!

Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

Sture Andersson  
#258728 Bärgningskort gav en hel del,om jag fattat det hela rätt så kan man sätta det ena blocket i underredet på grävmaskin om man inte har nogot bra träd.Jag har dels en traktorgrävare och en 5 tons larvmaskin med blad,fördelen med 5 tonaren är att jag kan komma ända fram till objektet.Nackdelen är styrkan det är då jag har börjat fundera på brytblock,om man kör ner bladet regält står han nog still.Och sedan två brytblock ,en vid objecktet och ett under grävaren och dra med grävagrigatet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: bärga brytblock

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258762
Sture Andersson skrev:Bärgningskort gav en hel del,om jag fattat det hela rätt så kan man sätta det ena blocket i underredet på grävmaskin om man inte har nogot bra träd.Jag har dels en traktorgrävare och en 5 tons larvmaskin med blad,fördelen med 5 tonaren är att jag kan komma ända fram till objektet.Nackdelen är styrkan det är då jag har börjat fundera på brytblock,om man kör ner bladet regält står han nog still.Och sedan två brytblock ,en vid objecktet och ett under grävaren och dra med grävagrigatet.

Nu blir man ju nyfiken på vad det är för objekt, bilder?

Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

Amatörhuggare 62  
#258789 Det blir stora krafter när man blockar. Jag var med när en Rottne snok skulle bärgas.
Den låg nere jäms med vagnslådorna. När vi kopplade så såg man bokstäverna på vagnen.

Vi hade tre block, och band i en stor tall,ca 80 cm på stubben. när vi var klara hade tallen flyttat sig i marken. När skotaren körde en meter så flytta sig snoken 1 cm. Upp kom den till slut. Tog nästan en dag.

Användarvisningsbild

Re: bärga brytblock

machonisti  
#258811 Block är bra. Gör kuggar på trissorna och vips är det en växellåda!

Avatar Fallback

Re: bärga brytblock

Perjos  
#258904
Sture Andersson skrev:Bärgningskort gav en hel del,om jag fattat det hela rätt så kan man sätta det ena blocket i underredet på grävmaskin om man inte har nogot bra träd.Jag har dels en traktorgrävare och en 5 tons larvmaskin med blad,fördelen med 5 tonaren är att jag kan komma ända fram till objektet.Nackdelen är styrkan det är då jag har börjat fundera på brytblock,om man kör ner bladet regält står han nog still.Och sedan två brytblock ,en vid objecktet och ett under grävaren och dra med grävagrigatet.


Problemet med att fästa båda vajerändarna i grävmaskin (antar att du tänkt fästa en ände i grävarmen och andra änden i underdelen) är att den inte kommer stå still. Får du bra tag med skopan flyttar du nog maskinen. Om du dessutom sätter andra änden av vajern i underdelen drar den med samma kraft som vajern i grävarmen. Alltså flyttat du bara grävmaskinen lättare. Därför är det bättre att fästa i något annat stadigt.
Som sagt, drar du med 1 ton i vajern i grävarmen så drar det också 1 ton i andra änden. Kraften på objektet blir alltså 2 ton.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).