Före och efter jobbet

Bönderna kommer att köra Lamborghini

48 inlägg 27177 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Husqy346  
#258700 Det borde ha stått i rubriken Att de kör Lamborghini och livnär sig som hästfarmare. För de flesta mindre ställena som säljs runtomkring där jag bor de läggs ut som hästgård.
Sedan kommer det fullskitna 08 or och trissar upp priserna till ockernivåer.
Vilket gör att HA priset blir långt över det normala mot vad dess rättmättiga värde skulle ha varit igentligen.
När de väl har gården i land så ser man hur de sköter den .igenvuxna gärden mm.
Därimot så gynnar dessa hästtorpare maskinhandlarna då de kan sälja gamla små traktorer för världens dyraste priser till dem.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258740 Priserna på mark hänger nog till viss del i hop med Eu-stöden.
Det blir naturligtvis en kapitalisering när det ges ett stöd per Ha. Marken stiger i pris.
Vi ser tydligt att priserna i områden med höga arealbidrag har höga priser. Norra resp, södra Sverige.
Blev nog inte så bra det där när Eu ändrade stödformen från aktivt till passivt ägande.
Det var för att det var överproduktion av livsmedel i Eu.
Vi kan inte heller blunda för att miljoner människor på landsbygden i Eu länderna skulle tvingas in till städerna från sina småbruk som de trots allt livnär sig på.
Arbetslösheten skulle förmodligen bli katastrofal.
Tänker närmast på länder som Rumänien.
Vissa områden så är det säkert rena rama socialbidraget.
Slopas dessa Eu stod blir det nog en rejäl migrän för Eu även om nuvarande system ger huvudvärk.

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

r93  
#258748
Mangan skrev:Tänk om alla löntagargrupper skulle få garanterat 100 kr/ mån. Bönder i all ära, hade jag fått betalt för att bruka mina 5 ha hade jag gjort det, men är det verkligen där Sverige skall satsa så mycket pengar?


Vad menar du? Om du odlar - skördar havre på dina 5 ha, kommer då ingen att köpa det?

Jag förstår inte, ska du ha betalt under tiden ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).