Traktorer och processorer

Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

133 inlägg 73176 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258435 Med kran på traktorn kan du andvända den till skotningen med, den förflyttar sig snabbt mellan objekten, inte så mycket dyr teknik som renodlad skördare, helt enkelt en mer universel basmaskin.
Jag värdesätter med att jag enkelt kan köra hem efter dagens arbete utan att lämna kvar den i skogen m diesrlstölder o andra sånna risker

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258444 Seb, vad var det för traktor du hade och vad väger den?

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258479 Det är en New Holland t6020 elite 2012. 4985kg i grundutförande +supersteerframaxel 340kg +hevalyft 200kg kanske +lastarfästen 450kg kanske. Ca 6ton.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

herjman  
#258538 Ingen som funderat på en sån där 8wd bärare, dom verkar otroligt mångsida och smidiga i skogen och dom kan även användas till dikning och markberedning.
Finns en på blocket såg jag

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258670 I Seb:s fall så ska han nog bygga på den traktor han har i och med att han har en modern traktor i hyfsad storlek. Därmed inte sagt att man inte ska överväga andra förslag för att få lite perspektiv.

Den här kranen kanske skulle kunna vara något:
kran.PNG


Rätt lång kran, kanske med ett fällaggregat och sedan en processor på vagn eller i trepunkten bakom kranen. Kanske funkar kranen också som skotarkran.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258676 Så här funderar jag nu. Cranab kran med Ehc och 7,1m räckvidd i ett Jake fäste med en abro 350s.
Bärare ja men den ska man lasta av o på hit o dit och ytterligare en maskin som ska servar och underhållas.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#258678
Seb macahan skrev:Så här funderar jag nu. Cranab kran med Ehc och 7,1m räckvidd i ett Jake fäste med en abro 350s.

Då til det interessanta, va kommer detta at kosta efter traktoren ochså er fullt skogsutrustad (Bukskydd, skogsdäck, full körbarhet i båda riktningar)???? :surp:
Detta för at kunna bilda sig en uppfattning av hur andra alternativ slår ut. :geek:
Satsar du på nya prylar, eller jagar du begagnat??

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258680 Det blir nog svårt att hitta begagnat. Jag ska öppna offerten i morgon. Nu ska jag njuta en Malt efter en snörena. Jag ska delge offerten efter jag trillat av stolen i morgon.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258689 Snörunda skulle det vart.
Skogsombyggnaden gör jag själv till vissa drag. har beställt grejerna från ölmstad så jag ska "bara" montera det. Inga skogsdäck. Har jag lyckats köra hittils i 6år i skogen utan o köra sönder några däck ska jag väl klara mig utan tror jag, men visst vi har bra teräng och jag kanske har haft tur.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258697 Arbro 350s ligger på ungefär 220'' + ev extrapump o tank.
Då har den längd o diametermätning med 8 förval.

Själv har jag fått 3 framhjulspunkteringar under julhelgen, helt extremt, har kanske haft en var femte år innan

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258701 Vad kan ett Nisula 400 aggregat kosta?
Det plus kranen jag tipsade om borde hamna under 400k.

http://www.andersskordare.se/uploads/400H.wmv

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258705 Nisula 325H kanske skulle räcka åt dig.
http://www.nisulaforest.com/index.php/s ... se/325h-se

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258707 Frågade på 325an för 2,5 år sen tror de var 258' m enklaste mätsystemet + då kraftigare/dyrare pump

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258710 Jag ska nog inte behöva någon separat pump enligt. Åh. Vi hamnar på ungefär samma peng som hypro 755 hjul utan fällhuvud. Ca 40 upp från hypro men då ingår hela bygget med spakar jake mm. Jag kan sitta hemma o vänta på att det ska bli klart. Plus service och 8tim genomgång och "utbildning".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

loppan  
#258715 Rent spontant så röstar jag fortfarande på Hypros hjuling då det är en enhet av bra kvalité och inte hpd(ihopplockade delar).
Alt två så tror jag mer på tapio än arbro då en del svär långa ramsor om arbros kvalité.
Köp ingen budgetkran som möre eller kts,en Mowi 400 är rätt val till stegmatare.
Kolla hur skogsolles bogserade är byggd

Den lär ligga på drygt 400.000.- förresten.

Hypro är en kvalitetsmaskin så skall jämförelsen vara rättvis så skall du jämföra
med ett bättre agg och en Mowi eller Kesla kran i pris,då lär hupron vara billigare.

Tänk om man satte ett Nisula 425 på en bogserad skogsolle,den skulle nog rulla på riktigt bra......
Senast redigerad av loppan lör 18 jan 2014, 10:56, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).