Avverkning (slutavverkning)

Vem tar hand om Er stormfällda skog

22 inlägg 14454 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

rokon  
#258564 När jag tidigare har tagit reda på vindfällen åt andra så har jag köpt dem för en kr st. Sen är markägaren av med problemen och kostnaderna.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258566 Var o landet kan man göra på det viset? Jag hade nog låtit de ruttna, om inte svl sätter stopp. :-)

Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

rokon  
#258574 Det gjorde jag i Hälsingland i närheten av min bostad, bM 400 och Starkran med timmerdoningar. Var det något konstigt med upplägget?

Avatar Fallback

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

ulfgustav  
#258584
Huggarn skrev:75:-/m3 för att avverka o köra ut vindfälld skog som är utspritt på 20ha är enligt mig ett riktigt kanonpris! jag skulle utan att tvekan slå till direkt! bättre pris än 75:-/m3 lär du nog få svårt hitta! :roll:


Ursäkta men jag uttryckte mig kanske otydligt.
Det är underskottet alltså vad det skulle kosta netto för jobbet, då det avverkade är en del av betalningen.
Nu kanske det blir lite tydligare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258591
anersimyra skrev:Nettot blir - 15,000 för UlfGustav :ugeek:


Nej det blir det ju inte! de må du ju begripa!! gammal proffshuggare å allt!! :wink:

Avatar Fallback

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258596
rokon skrev:Det gjorde jag i Hälsingland i närheten av min bostad, bM 400 och Starkran med timmerdoningar. Var det något konstigt med upplägget?


Kändes som lite väl billigt bara, var det några fub här och där? Vad kunde du sälja massa o timmer för sen? Låter som något som jag skulle kunna ge mig på själv... :-)

Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

rokon  
#258605 Ja det var inga jättemängder, men vid ett tillfälle så blev det 1,5 stapel bräder och plank efter egen sågning på kompis bondsåg, samt 40m3 ved. Det var stenig mark, dvs BM 400 terräng. Nu med vetskap skulle jag ändå aldrig betalat mer (det var markägaren som föreslog priset). Det låg utspritt på ca 15 ha, men ofta nåbart med wiren från traktorväg, fick även nyttja förlängning av wiren ibland. Preparering av vinterväg gjorde jag också. Markägaren ville ha det städat i sin skog, fast jag lämnade i alla fall 2 fina frötallar som låg för dumt till åt insekter och svampar. Det mesta var gallringsskog

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).