Avverkning (slutavverkning)

Vem tar hand om Er stormfällda skog

22 inlägg 14450 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vem tar hand om Er stormfällda skog

ulfgustav  
#258446 Ja vem tar hand om den stormfällda skogen?

Själv har jag i första läget tagit hand om skogen runt gården.
För ett större skifte så kontaktade jag skogsägareföreningen för att höra om de kunde/ville ta hand om det stormfällda på det skiftet, ca 20 ha och ca 200 m3 nerblåst. Efter att de haft flera sk skogsrådgivare där så återkom de nu efter närmare 2 månader och meddelade att de kunde ta hand om det.
Det förslag jag fick slutade med att jag skulle få räkna med att det netto skulle kosta mig ca 15000: att få virket ur skogen. Jag anser för min del att detta vara helt oacceptabelt.
Ett annat förslag som jag fick var att slutavverka hela skiftet, vilket jag avfärdade direkt, eftersom det är en höggallraing/andragallring gjord för mindre än 10 år sedan och där det nu är bra tillväxt.
Vilka förslag har Ni andra drabbade fått för att ta hand Er stormfällda skog?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258458 75:-/m3 för att avverka o köra ut vindfälld skog som är utspritt på 20ha är enligt mig ett riktigt kanonpris! jag skulle utan att tvekan slå till direkt! bättre pris än 75:-/m3 lär du nog få svårt hitta! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258461
Huggarn skrev:75:-/m3 för att avverka o köra ut vindfälld skog som är utspritt på 20ha är enligt mig ett riktigt kanonpris! jag skulle utan att tvekan slå till direkt! bättre pris än 75:-/m3 lär du nog få svårt hitta! :roll:

Blir det inte snarare 375:-/m3?

Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258469 375x200 är väl 75000:-? 15000:- delat med 200m3 blir då enligt min matematik 75:-/m3 eller har jag missat nåt? :roll:

Avatar Fallback

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Axl  
#258471
Huggarn skrev:375x200 är väl 75000:-? 15000:- delat med 200m3 blir då enligt min matematik 75:-/m3 eller har jag missat nåt? :roll:


(15 000 + virkesvärdet) /200 = avverkningskostnaden. Är det så lite som 200 på 20 ha så blir det dyrt att jaga rätt på.

Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258475 jamen han måste väl få betalt för virket när det väl ligger vid vägen? :roll: dom kan väl inte mena att dom ska ha både virket och 15000:-? det kan jag aldrig tänka mig! för då blir det dyrt kan jag hålla med om! det är väl avverkningskostnaden som är 15000:- som dras ifrån virkesvärdet och då är det 75:-/m3 vilket enligt mig är ett bra pris med tanke på förhållandena!

Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258493
ulfgustav skrev:Det förslag jag fick slutade med att jag skulle få räkna med att det NETTO skulle kosta mig ca 15000: att få virket ur skogen. Jag anser för min del att detta vara helt oacceptabelt.

Som jag fattar så kostar det 15000:- + virket.
Det kanske kommer ett förtydligande senare.

Avatar Fallback

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258496 Oavsett är det ena för billigt och det andra för dyrt

Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258505
Mudderland skrev:Oavsett är det ena för billigt och det andra för dyrt


Håller med! 75:-/m3 är jäkligt billigt! blir nog ingen vidare lönsamhet för den entreprenören om inte bolaget pytsar emellan en slant åt han!

Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258506
Mikael skrev:
ulfgustav skrev:Det förslag jag fick slutade med att jag skulle få räkna med att det NETTO skulle kosta mig ca 15000: att få virket ur skogen. Jag anser för min del att detta vara helt oacceptabelt.

Som jag fattar så kostar det 15000:- + virket.
Det kanske kommer ett förtydligande senare.


Ja vi får kanske ett förtydligande! men jag skulle bli väldigt förvånad om det är som du säger då jag aldrig någonsin har hört talas om nåt dyligt! inte ens i närheten! :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Baggböla  
#258518 200 m³ / 20 ha = 10 m³/ha

Ett sådant uttag på ca 10 m³/ha det är inte billigt.


Det är svårt att veta om vad ulfgustav talar om här. Hur är kontraktet utformat, är det fast avverkningskostnad eller eller självkostnadspris på avverkningen?

Är det så att inspektorn har uppskattat en fördyring av drivningen med 15 000 kr eller 75 kr/m³?

Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258520 Ja nu är det många snillen som spekulerar här! :smile:

vi får väl hoppas att han själv förtydligar det hela en aning!

Avatar Fallback

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

Mojjen88  
#258545 Hade lite tur i oturen o är rågranne med en entreprenör som kör åt Rundvirke,det jag vet är att dom kör på timpenning.Det rör sig nog om ungefär 200m3 för mig också,fullmogen gran,dock mindre spritt kanske på 5ha.Men nån strålande affär lär det knappast bli,låg i brötar som jag inte hade nån lust att riskera livet för att rotkapa.Spännande att se hur utfallet blir kan man säga 8)

Användarvisningsbild

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

anersimyra  
#258553 Nettot blir - 15,000 för UlfGustav :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Vem tar hand om Er stormfällda skog

axwell  
#258562
anersimyra skrev:Nettot blir - 15,000 för UlfGustav :ugeek:


Tragiskt i så fall, väntar ivrigt på mer fakta i målet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).