Skogsvagn (Huggarvagnar)

Timpris skotning?

50 inlägg 29640 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258452 Ska man bedriva någon verksamhet långsiktigt så får man tänka på kundnyttan i första hand. Man får tänka: "Kan jag erbjuda en tjänst som ger kunden rimlig lönsamhet samtidigt som jag själv har rimlig lönsamhet? " Att köra upp någon på ett enstaka jobb kanske går i storstan. Men i skogsbygderna går det inte så många gånger.

FTG
Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

Chuck Norris  
#258472 Har man gamla och ineffektiva maskiner så är det många gånger det inte ens lönar sig att köra åt sig själv.

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

haggloader  
#258476
gnisten83 skrev:Du menar att vi ska bedriva välgörenhet för grannen inte kan/vill/orkar göra de själv på småobjekt för att du själv ska slippa en odling granbarkborrar där?

Jag har svårt att se att det skulle bli granbarkborrar efter att granngubben hämtat vindfällena gratis som ved... :roll:

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258513
Chuck Norris skrev:Har man gamla och ineffektiva maskiner så är det många gånger det inte ens lönar sig att köra åt sig själv.


Visst är det så. Men vi är många på det här forumet som tycker att självverksamhet är kul. Men man kan inte begära att andra ska tycka att det är så kul att de vill betala en timtaxa i nivå med en proffsmaskin.

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

henkperz  
#258515 Chuck Norris

Terrängen vet jag då jag själv va i skogen och hjälpte han med vindfällorna! Gamla och ineffektiva grejor ligger väl i betraktarens ögon. En skotning på ca 100fub tar man inte dit nån skotare för, speciellt inte nu här uppe då det knappt går att få tag i skogsetreprenörerna då de ligger ca 2 miljoner stormfälld skog i mina trakter.. Så kom inte och säg att det inte lönar sig för både skogsägaren och mig att jag kör åt honom för 450kr/h!

   TS
Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

Chuck Norris  
#258523
henkperz skrev:Chuck Norris

Terrängen vet jag då jag själv va i skogen och hjälpte han med vindfällorna! Gamla och ineffektiva grejor ligger väl i betraktarens ögon. En skotning på ca 100fub tar man inte dit nån skotare för, speciellt inte nu här uppe då det knappt går att få tag i skogsetreprenörerna då de ligger ca 2 miljoner stormfälld skog i mina trakter.. Så kom inte och säg att det inte lönar sig för både skogsägaren och mig att jag kör åt honom för 450kr/h!


Jag skrev ju också tidigare i denna tråd att vid småjobb så kan det funka med huggarvagn. Annars så tycker jag att skogsolas inlägg ovan är klockrent rätt.

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

henkperz  
#258527 Egentligen är timpriset ointressant, det är ett lågt pris per fub man vill åt

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timpris skotning?

jonathanA  
#258528 Tycker du att det blir bra med 450 så kör! men du kan ju inte gå lägre!

Jag vill ha minst 650kr/h helst 700kr/h. för valmet 705 och 12t Mowi med drift.

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

henkperz  
#258529 Nä lägre går jag inte! Men tänk på att jag kör med betalda grejor också

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timpris skotning?

jonathanA  
#258530 Det spelar ingen roll! Det gör jag med, men jag har några miljoner i lån på fastigheter. man ska ju inte vara dum, och vara för billig.
Jag har varit för billig med många jobb, men tröttnat.
Du ska vara nöjd när du åker hem på eftermiddagen med två avdragna hydraulslangar och tycka att det går ihop ändå.

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258533
henkperz skrev:Nä lägre går jag inte! Men tänk på att jag kör med betalda grejor också


Tänk bara på att de går sönder och skall ersättas en gång i framtiden.

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

henkperz  
#258536
Mangan skrev:
henkperz skrev:Nä lägre går jag inte! Men tänk på att jag kör med betalda grejor också


Tänk bara på att de går sönder och skall ersättas en gång i framtiden.


Jo visst är det så! Det kommer en säljare på lördag och ska värdera min vagn för ev inbyte till en moheda M91 med k35 kran :grin: Men jag har räknat lite och går nog upp till 500kr/h, blir det för dyrt får honom så får han skota med timmersax!

   TS
Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258540 Vad.räknar du med för prestationer? Kan ju.vara bra att ha en.uppfattning när du talar med grannen. Gör du 3 fub i timmen?

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

henkperz  
#258541
Mangan skrev:Vad.räknar du med för prestationer? Kan ju.vara bra att ha en.uppfattning när du talar med grannen. Gör du 3 fub i timmen?


Räknar på ett lass i timmen vilket är ca 5 fub/h

   TS
Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258543 Klarar du det så blir det 100:-/fub. Låter inte oskäligt mes tanke på omständigheterna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).