Före och efter jobbet

Bönderna kommer att köra Lamborghini

48 inlägg 27144 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258442
Niking skrev:
Famag skrev:Kravmärkt i all ära men skörden är inte särskilt mycket bättre 2013 än 1840.
Skillnaden är handelsgödsel finns numera. Då kallas det konventionellt.


Tja, du har ju även dränering, växtförädling, bättre och jämnare jordbearbetning och myllning, som definitivt höjer skörden för alternativodlade jordar idag jämfört med 1840. I den konventionella odlingen finns ju även diverse pesticider, som ytterligare höjer den konventionella skörden.

Famag skrev:Arbetstidsförkortningen heter maskiner.
Stora maskiner = kortare arbetstid.
Dessa kostar pengar och då behövs det fler Ha att slå ut maskinkostnaden på.


Ligger en del i detta. Men också laga skiften, täckdikning och rationellare brukningsfält har ju möjliggjort allt större maskiner - samt förstås billig olja!


Famag skrev:Vad gäller EU-stöden, behövs ett förtydligande.
EU anser det är billigare att ge livsmedelsnäringen pengar.
För det är färre bönder, än konsumenter som har råd att betala fullt pris för livsmedel.
Och varför ska livsmedel vara billigare.
Jo där handlar det om makt. Svältande mänskor som tidigare kunnat äta sig mätta kommer inte stillatigande att låta politiker gotta sig i mat och pengar.
I bästa fall röstar de bort politikerna.
Sämsta fall blir det kravaller och social misär.


Gränsen mellan hunger och vrede är ytterst tunn, vilket visades med all önskvärdhet över hela Europa under år 1848.

Famag skrev:En annan icke föraktlig del för samhället är att det är oerhört många personer som administrerar dessa stöd.
Eu hade exportsubventioner när vi gick med. Har vi stått utanför så hade bara delar av lantbruket i Skåne, Halland Öster/Västergötland och lite brunabönodling på Gottland överlevt.
Där i mot vill jag säga att jag är ingen beundrare av EU.
Konstaterar bara hur det förhåller sig.


Frågan är ju om Sverige hade haft full frihandel på jordbruksprodukter idag, ifall vi inte hade varit med i EU. Jag är inte helt övertygad om detta.
/Niklas


Mindre reglerat än nu i alla fall.

Det är inte särskilt inne att äta svenskt, svensk mat är ju så låg kvalitet (sägs det). Mot svensk gris och svenska äpplen står argentinsk biff och thailändska frukter. Tror inte svenskarna vill betala något extrat för bönderna i Sverige. Varken skogs- eller jordbruks.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

vetinte  
#258448 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258450 Och där kom xenofoben...

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

vetinte  
#258453 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Bengt.Svensson  
#258455
Mangan skrev:
Några bönder kanske det kommer finnas kvar, men liksom med det mesta annat så flyttas produktionen till länder med bättre förutsättningar. Vi har inte så mycket klädindustri i Sverige längre. Eller konsumentelektronik.


Å andra sidan har vi kvar skogsbruk, gruvor och jordbruk - naturtillgångar går inte att flytta. Enligt Arlas VD har en kinesisk bonde 30% högre avräkningspris på sin mjölk än vad en EU-bonde har (just nu ca 1 kr).

Jag lever mestadels på mjölk och skog, och vad jag förstått så exporteras ganska mycket av det jag producerar.

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

zeetorg  
#258456 Det är inte särskilt inne att äta svenskt, svensk mat är ju så låg kvalitet (sägs det). Mot svensk gris och svenska äpplen står argentinsk biff och thailändska frukter. Tror inte svenskarna vill betala något extrat för bönderna i Sverige. Varken skogs- eller jordbruks.[/quote]

Nja, där gick det ju läsa senast i veckan i aftonbladet hur pris-påslaget på svenskt kött var mycket större ute i butikerna jämfört med utländskt kött.
Det kan man ju naturligtvis bara göra om det finns en efterfrågan...

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258459 Visst har vi kvar gruvor och mark. Men det betyder inte att att de som äger dessa kommer tjäna pengar på det i alla evighet.

Visste inte om att vi exporterar mjölk till Kina, googlade lite och hittade denna artikel för de som undrar.

http://www.slc.fi/lf_nyhet.asp?id=4205

Vi får väl vara glada över att Kina inte har importtullar för att rädda sina egna mjölkbönder? ;)

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

niccon  
#258555 Vem vill bli köttbonde eller mjölkbonde? jobba 365dagar om året? skippa utlandsresorna. missa barnens lucia eller skolavslutning på grund av nått stök på gården. går man på nån fest måste man endå upp och mjölka dagen efter. de finns snart ingen som vill de för de är ingen status. man ska bli ingenjör, spelar ingen roll vilken typ bara man är de och lyfter en h*vetes lön. på mitt barn dagis är de ingen utom han som överhuvudtaget vare nära en ladugård, och inte äre nån där som kommer gå till nån ladugård. men jag har nog förutfattade meningar. för alla vill ju gå i skogen och se öppna landskap.

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

rokon  
#258585 Jag tycker ni bönder som gör en sådan jätteinsats för landets försörjning landskapsvårdande insatser mm, skulle få tillgång till drängar till förmånliga villkor, dvs 0kr.
Staten borde ombesörja att av jordbruk intresserade nyanlända flyktingar fick utbildning i hur lanbruk bedrivs i Sverige, därefter placering i säg fem år hos bönder. Dessa kom då bort från städerna, ni fick intresserade, kanske riktigt yrkesvana till era gårdar.
Dessa människor är då bättre rustade för att kunna återvända till sina hemländer när möjlighet gives.

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258604
Mangan skrev:
Niking skrev:
Famag skrev:Kravmärkt i all ära men skörden är inte särskilt mycket bättre 2013 än 1840.
Skillnaden är handelsgödsel finns numera. Då kallas det konventionellt.


Tja, du har ju även dränering, växtförädling, bättre och jämnare jordbearbetning och myllning, som definitivt höjer skörden för alternativodlade jordar idag jämfört med 1840. I den konventionella odlingen finns ju även diverse pesticider, som ytterligare höjer den konventionella skörden.

Famag skrev:Arbetstidsförkortningen heter maskiner.
Stora maskiner = kortare arbetstid.
Dessa kostar pengar och då behövs det fler Ha att slå ut maskinkostnaden på.


Ligger en del i detta. Men också laga skiften, täckdikning och rationellare brukningsfält har ju möjliggjort allt större maskiner - samt förstås billig olja!


Famag skrev:Vad gäller EU-stöden, behövs ett förtydligande.
EU anser det är billigare att ge livsmedelsnäringen pengar.
För det är färre bönder, än konsumenter som har råd att betala fullt pris för livsmedel.
Och varför ska livsmedel vara billigare.
Jo där handlar det om makt. Svältande mänskor som tidigare kunnat äta sig mätta kommer inte stillatigande att låta politiker gotta sig i mat och pengar.
I bästa fall röstar de bort politikerna.
Sämsta fall blir det kravaller och social misär.


Gränsen mellan hunger och vrede är ytterst tunn, vilket visades med all önskvärdhet över hela Europa under år 1848.

Famag skrev:En annan icke föraktlig del för samhället är att det är oerhört många personer som administrerar dessa stöd.
Eu hade exportsubventioner när vi gick med. Har vi stått utanför så hade bara delar av lantbruket i Skåne, Halland Öster/Västergötland och lite brunabönodling på Gottland överlevt.
Där i mot vill jag säga att jag är ingen beundrare av EU.
Konstaterar bara hur det förhåller sig.


Frågan är ju om Sverige hade haft full frihandel på jordbruksprodukter idag, ifall vi inte hade varit med i EU. Jag är inte helt övertygad om detta.
/Niklas


Mindre reglerat än nu i alla fall.

Det är inte särskilt inne att äta svenskt, svensk mat är ju så låg kvalitet (sägs det). Mot svensk gris och svenska äpplen står argentinsk biff och thailändska frukter. Tror inte svenskarna vill betala något extrat för bönderna i Sverige. Varken skogs- eller jordbruks.


Jag försöker äta svenskt i alla fall. Gillar svensk gris uppfödd på rapskött t.ex.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Chuck Norris  
#258606
niccon skrev:Vem vill bli köttbonde eller mjölkbonde? jobba 365dagar om året? skippa utlandsresorna. missa barnens lucia eller skolavslutning på grund av nått stök på gården. går man på nån fest måste man endå upp och mjölka dagen efter. de finns snart ingen som vill de för de är ingen status. man ska bli ingenjör, spelar ingen roll vilken typ bara man är de och lyfter en h*vetes lön. på mitt barn dagis är de ingen utom han som överhuvudtaget vare nära en ladugård, och inte äre nån där som kommer gå till nån ladugård. men jag har nog förutfattade meningar. för alla vill ju gå i skogen och se öppna landskap.


Tänk om bonden skulle få ersättning i nivå med vilken "arbetare" som helst. Timlön, övertidslön, helg ob, jourersättning etc. Jag tror nog en vanlig medelbonde skulle tjäna minst 100 000 kr/ mån. Detta gäller väl till viss del även andra småföretagare men ingen har så kassa villkor och lönsamhet som bönderna. Stackars satar som förstör sitt liv på detta sätt.

Har ni någonsin hört en fd mjölkbonde som ångrat att han lagt av? Alla säger att det bästa de gjort i livet var att sälja korna.

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

vetinte  
#258612 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

rokon  
#258624 Ett land som använder sig av billig arbetskraft utarmas ej, det är om det betalas för mycket i onödan som ekvationen blir svår att få att gå ihop. Förstår inte varför vi inte skall nyttja billig arbetskraft i Sverige? Tyskland tex har ju länge haft ett system med gästarbetare som ej får så bra lön, men ekonomin blomstrar.

I Sverige så har vi endast värnat om dem som har jobb samt deras arbetsförhållanden, flera av dessa arbetstillfällen ligger nu i andra länder med andra villkor.
Jag har tidigare jobbat som kollektivanställd på 3 industrier, en lades ned och blev en ruin
maskinerna till asien. De två andra försvann oxå, men byggnaderna är inte ruiner.
Jag har alltid sagt upp mig från mina anställningar i god tid, aldrig varit med till det bittra slutet, och aldrig blivit bitter själv.

Användarvisningsbild

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

vetinte  
#258640 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 09:20, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bönderna kommer att köra Lamborghini

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258644 Tänk om alla löntagargrupper skulle få garanterat 100 kr/ mån. Bönder i all ära, hade jag fått betalt för att bruka mina 5 ha hade jag gjort det, men är det verkligen där Sverige skall satsa så mycket pengar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).