Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

59 inlägg 36074 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Lillhallen  
#15718 Hej!
Har en gammal Vimek 101 (serienummer 46 ) vilket jag bedömer är en "protypmodell" av modellen.
Pendelaxeln kärvar....
Nästan omöjligt att få igång motorn trots diverse trimningar och skruvande.
Problem med relät till vinschen.

Ja, ett sant renoveringsobjekt.

Söker likasinnade eller andra som har tips och idéer på allt som har med VIMEK 101 Minimaster att göra...
Svara gärna på detta inlägg och vi kanske kan starta ett enskilt forum för alla som har samma, eller liknande bekymmer och utmaningar.

Mvh P-E



   TS
Användarvisningsbild
Mangelu  
#15836 Låter bra !!!!

Jag har en 95:a som jag har tänkt ska få en
översyn under vintern. Det är alltid bra om man kan bolla
mellan varandra.

Jag är på....

Användarvisningsbild

Re: Vimek 101 tips, forrum diskussion mm

Thunborg  
#18212
Lillhallen skrev:Hej!
Har en gammal Vimek 101 (serienummer 46 ) vilket jag bedömer är en "protypmodell" av modellen.
Pendelaxeln kärvar....
Nästan omöjligt att få igång motorn trots diverse trimningar och skruvande.
Problem med relät till vinschen.

Ja, ett sant renoveringsobjekt.

Söker likasinnade eller andra som har tips och idéer på allt som har med VIMEK 101 Minimaster att göra...
Svara gärna på detta inlägg och vi kanske kan starta ett enskilt forum för alla som har samma, eller liknande bekymmer och utmaningar.

Mvh P-E

Anngående din vimek !
Svårstartad skulle tro att det är luftfilltret som krånglar .
Pendelaxeln smörj och "skimmsa "bakaxeln glider mot ramen.
Räle till vinschen :?: är ju mekanisk.
Prototyp nr"46" :?:
Tja farsan har nr 7 om jag inte minns helt fel. Köpte en demo 1993 som han sen körde proffiskonellt med i 5 år sen 98 går den bara för eget bruk kanske 150 tim/år .
Under dom här åren har nog det mesta gått sönder & kronglat men konstruktionen gör den lättskruvad och rälativt billig man behöver inte alltid köpa deras orginal delar.
Det gäller att variatorn och drivkedjor är rätt tjusterade.

Avatar Fallback

vimek 101

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#23320 Trevligt med fler som gillar småmaskiner. Jag har funderat på att köpa en 101:a men det finns ingen som vet något om dem. Skulle vara kul att höra vad ni tycker om dem, både för och nackdelar. Vad skall man se upp med?

Avatar Fallback

Re: vimek 101

Lövis  
#23355
nässjömåla skrev:Trevligt med fler som gillar småmaskiner. Jag har funderat på att köpa en 101:a men det finns ingen som vet något om dem. Skulle vara kul att höra vad ni tycker om dem, både för och nackdelar. Vad skall man se upp med?



Hej vimek 101 är en mycket trevlig maskin. Jag har kört fram många kubik med min. Den största fördelen som jag tycker är att den är lätt skruvad går något sönder så kan man fixa det ganska lätt. Man behöver inte köpa reservdelar så ofta för dom grejerna som sitter på är lätta att få tag på Har renoverat min ganska mycket för när jag köpte den var den ganska sliten . Men jag betalade bara 5000 finska mark på den tiden då marken fortfarande fans. En nackdel är väll att det inte sitter en diesel under huven.

Kanske någon anan kan ge sin bild om den också

Men jag kan rekommendera dig att köpa en :D

Användarvisningsbild

Re: vimek 101

Thunborg  
#23453
Lövis skrev:
nässjömåla skrev:Trevligt med fler som gillar småmaskiner. Jag har funderat på att köpa en 101:a men det finns ingen som vet något om dem. Skulle vara kul att höra vad ni tycker om dem, både för och nackdelar. Vad skall man se upp med?



Hej vimek 101 är en mycket trevlig maskin. Jag har kört fram många kubik med min. Den största fördelen som jag tycker är att den är lätt skruvad går något sönder så kan man fixa det ganska lätt. Man behöver inte köpa reservdelar så ofta för dom grejerna som sitter på är lätta att få tag på Har renoverat min ganska mycket för när jag köpte den var den ganska sliten . Men jag betalade bara 5000 finska mark på den tiden då marken fortfarande fans. En nackdel är väll att det inte sitter en diesel under huven.

Kanske någon anan kan ge sin bild om den också

Men jag kan rekommendera dig att köpa en :D

Håller med Lövis , enkel och lättskruvad och synd med bensinmotor.
Sen framkomligheten , klättrar som en bergsget och flyter fram på grumligt vatten, ja nästan iallafall, vi har dubbel montage förstås. Någon som har sett en 101 med vagn och dubbelmontage på alla hjulen utom fram, ser riktigt gullig ut ska ta en bild vi nästa tillfälle 8)
Väljer du mellan en fyrhjuling och en 101 så er det bara lekfaktorn som är imot vimeken :wink:

Avatar Fallback
Lövis  
#23678 Hej undrar om någon har erfarenhet av växellådan på minimastern 101 har problem med backen den bara hoppar ur när man backar.
Tänkte om någon anan har haft liknande problem och vet vad det kan bero på?
Blir väl påskens nöje att plocka upp växellådan 😡

Användarvisningsbild
Thunborg  
#23680 Har du provat att justerat växelspakens läge , alltså plåten i ramen som man lägger växelspaken i 8)

Avatar Fallback
Lövis  
#23689 Oj oj oj eller vad säger man har varit ut och öppnat växellådan ingen vacker syn
Två drev slut :cry:

Avatar Fallback
Lövis  
#23692 Det var växelförarn som hade blivit sned så att den pressade på kuggarna.
Lådan har varit dålig enda sedan jag köpte den har bara väntat på att den skulle fara. Det blir väll att ringa vimek så man får hem lite reservdelar!

Undrar vad dom delarna kostar :?:

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#24813 Intressant liten maskin. Är det någon som kan ge information om vad som skiljer mellan modellerna 101, 202 och 620. Skulle vara intressant att höra tekniska skilnader samt under vilka år de tillverkades.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25837 Jag ser att det finns en 620 cc Hondamotor i Minimaster 620:n.
Är det en 4-taktare eller 2-taktare ?

Användarvisningsbild
Robin  
#25839
OAS-forests skrev:Jag ser att det finns en 620 cc Hondamotor i Minimaster 620:n.
Är det en 4-taktare eller 2-taktare ?

4-takt, vad jag vet så gör inte honda nån 2-taktare nuförtiden, det ska vara i nån moped iså fall.

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25896 Det är ju intressant, om man då jämför den med de större av Hondas fyrhjulingar så ser man att längd och bredd är i stort sett detsamma.

Men en stor skillnad är vikten:
- Vimeken väger 524 kg medan Hondas TRX500FE väger 271 kg

Varför är Vimeken 253 kg tyngre? Det kan väl inte bara bero på att den har ett hydraulaggregat. Någon som kan förklara detta med den stora viktskillnaden?
Senast redigerad av OAS-forests ons 09 apr 2008, 19:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Thunborg  
#25901
OAS-forests skrev:Det är ju intressant, om man då jämför den med de större av Honds fyrhjulingar så ser man att längd och bredd är i stort sett detsamma.

Men en stor skillnad är vikten:
- Vimeken väger 524 kr medan Hondas TRX500FE väger 271 kr

Varför är Vimeken 253 kg tyngre? Det kan väl inte bara bero på att den har ett hydraulaggregat. Någon som kan förklara detta med den stora viktskillnaden?

Vet ej ,men hudraulutrustningen väger kanske 70 kg :?
Sen finns det väldans lite plast på vimeken :?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).