Motorsåg och handhållet

Sugihara svärd.

141 inlägg 59044 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Anspråkslösa svärdsbehov

traktorz  
#250188 Ställer inte så stora krav på svärden. Gillar det lite bredare Iggesundsvärdet för H25 kedja.

Ser numera till att olja finns för kylning och smörjning, oljepumpen på max. Smörjer noshjulet på Jonsered-svärden, dock finns inte den möjligheten på Stihl-svärden. Starka sågar som MS362 sliter svärden mer, så de behöver filas till oftare. Klena svärd som på MS192 rasslar topptrissan, så det är nog vad som havererar först där.

Har bytt svärd på en gammal Jonsered 535, då svärdsspetsen blivit blåanlöpt efter att sågen körts med spillolja vid rivning av en gammal lada med torrt virke.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#251462 Prøv H21 (21LP/LPX) i stedet for H25 - det er mer effektivt hvis veden er rimelig "ren" (helmeisel)!

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

Robertberg  
#251485 Öppnade en tidig julklapp igår.
IMAG0006.jpg


Två 1,5 mm 15" och ett 1,5 mm 20".
IMAG0007.jpg


Uppehållet i hålgrävningsbranschen känns väldigt skönt just nu :)
Senast redigerad av Robertberg lör 21 dec 2013, 22:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

totte  
#251567 Snygga och bra grejor! :-bd

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

Robertberg  
#251640 Ja det ska nog bli bra detta!


Fick på svärd och ny RM25-kedja ikväll
IMAG0015.jpg


Vad är historien bakom att det numera står Red Mountain på svärden?

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#251672
obantteg skrev:Ja det ska nog bli bra detta!


Fick på svärd och ny RM25-kedja ikväll.


Vad är historien bakom att det numera står Red Mountain på svärden?


Jeg mistenker at Sugi Hara på Japansk = Red Mountain på Engelsk, men er ikke sikker! :grin:
Senast redigerad av SawTroll sön 22 dec 2013, 12:43, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

anersimyra  
#251690
obantteg skrev:Öppnade en tidig julklapp igår.
IMAG0006.jpg


Två 1,5 mm 15" och ett 1,5 mm 20".
IMAG0007.jpg


Uppehållet i hålgrävningsbranschen känns väldigt skönt just nu :)
snart kommer tomten till mig med :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

anersimyra  
#251691 Som sagt.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

totte  
#251702 Som sagt ... :-bd

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251713 Red Mountain är ett eget varumärke som säljer svärd tillverkade av Sugi Hara efter deras önskemål.
De

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258344 "som sagt" :smile:

P1020300.JPG


P1020301.JPG


P1020302.JPG


Fick nyss hem några till godingar!

Beställer mina svärd mm på: http://www.chainsawbars.co.uk/


/ Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258363 Det ser bra ut. Hur känns dem är de inga vassa kanter, glapp i nos etc.

Jag har nytt hopp!

Avatar Fallback

Re: Sugihara svärd.

SawTroll  
#258503
anersimyra skrev:Som sagt.. :smile:


Jeg håper at du ikke bruker TriLink kjeder, skik som bildet kan tyde på......
Senast redigerad av SawTroll fre 17 jan 2014, 16:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258511
Mange skrev:Det ser bra ut. Hur känns dem är de inga vassa kanter, glapp i nos etc.

Jag har nytt hopp!


Skulle vilja säga att det är top notch i varenda detalj! dessa "light" sugihara är suveräna! lätta å fina,men ändå styva o bra! dom är med god marginal dom bästa svärd jag någonsin hängt på en husqvarna!(även den "helsolida" varianten) det enda jag är lite missnöjd med är att oljehålet är lite i minsta laget!(som på många andra svärd) men jag fräser upp det lite med en dremel så det blir bra! vilket inte är det lättaste på dessa då stålet verkar vara superhårt! :surp: sedan spolar jag alltid ur fettet från fabrik i noshjulslagret med bräkleen innan användning och låter kedjeoljan göra jobbet! förlänger livet på dom betydligt! det gör jag förvisso på alla svärd oavsett fabrikat!

när det gäller glapp i nos så hände det för ett par år sen på ett 15" av den helsolida varianten att det glappade lite, men det var när det svärdet levde på övertid, och alla svärd har ju ett slut! :smile: sedan skar ett noshjul på ett 20" 325 efter ca 2 mån,också det av den helsolida modellen! på det svärdet hade jag missat att spola ur fettet, vilket jag är övertygad om att det har ett samband, för efter det har det aldrig gått ett noshjul! jag har kvar dessa svärd,och funderar på om jag ska försöka få tag på ett par nya svärdsspetsar till dessa! inte för att jag vet om det är värt det eller inte men ändå.....kan ju va kul å "grejja" lite! :smile: för svärden i övrigt är helt ok!

en annan sak som jag gillar med dessa är att den utbytbara spetsen är ganska lång jämfört med många andra liknande svärd,vilket innebär att själva spetsen får ta allt "kedjepisk" och inte själva svärdet! och som då försvinner vid ett spetsbyte!

Om du vill så kan jag skicka ner ett till kristianstad så du får syna det i sömmarna å prova! :smile: adress på PM så ordnar jag det!

Användarvisningsbild

Re: Sugihara svärd.

anersimyra  
#258539
Huggarn skrev:"som sagt" :smile:

P1020300.JPG


P1020301.JPG


P1020302.JPG


Fick nyss hem några till godingar!

Beställer mina svärd mm på: http://www.chainsawbars.co.uk/


/ Huggarn.
Dessutom något billigare än HVA:s egen " lättviktsvariant."... :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).