Traktorer och processorer

Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

133 inlägg 73418 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258270 Längdmätning och volym finns på alla maskiner hittills nämda. Jag är lite rädd för gamla skogsmaskiner. Dels för stora (inte Lillebro) dels för mycket som kan gå sönder. Plus bränsleförbrukning.

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

alias  
#258271
Seb macahan skrev:Tanken var att hugga mellanzoner Manuellt. Varför tror.ni inte på stegmataren till vindfällen? Den tar lika grovt som hypron.
Infästning av kran till 755'an behövs ej. I mitt fall är det den hjulburna som är alternativet.


Om du refererar till mitt inlägg ovan gällande kraninfästning så menade jag kraninfästningen på Valmet 755:an i filmklippet - om du även övervägde ett kranspetsmonterat aggregat (steg- eller rullmatat) som alternativ till Hypron.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#258277 Hur låter det med en finare begagnad 8tonn grävmaskin, och en ny Tapio 400 på den??? 8)
Bordet vel gå at få til för ca 500tk totalt.(Som eks. så har min utrustning et värdet på ca 275tkr totalt, Grävare 225tkr 2008 års, Naarva ca 50tkr, 2005 års)
At du samtidig får en grävmaskin til gården att kunna bruka året rundt er ju ovurderligt i mina ögon.
Problemet som jag ser det med traktor/kran buren Tapio 400, er at det krävs en rejäl kran. Dessutan tror jag inte på nån 3ptk montering.
(Dock, den Mörekranen var ju inte dum, om uppgifter er korrekte. :surp: )
Med grävmaskin er inte lyftkraft nåt problem, sen har du traktor och vagn "fria" så du kan skota direkt om så önskas.

Kör ju med en liten stegmatare och grävare själv, och kunne gärna tänkt mig en lite större grävare/skördaraggregat typ Tapio 400, Kesla 20sh, Arbro 1000, för at kunne handtera lite grövre virke.
Och visst skulle vel en stegmater(eller rullmatar) vore fint i samband med vindfällen, så man slipper manuelkapa, som vel er största faramomentet. :smile:
Grävmaskin skulle jag inte ville vore utan oavsett, så et skördaraggregat ser jag som et redskap til denna, på samma vis som t. eks en hydraulhammare. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

svampbob  
#258291
stegmaster skrev:Hur låter det med en finare begagnad 8tonn grävmaskin, och en ny Tapio 400 på den??? 8)
Bordet vel gå at få til för ca 500tk totalt.(Som eks. så har min utrustning et värdet på ca 275tkr totalt, Grävare 225tkr 2008 års, Naarva ca 50tkr, 2005 års)
At du samtidig får en grävmaskin til gården att kunna bruka året rundt er ju ovurderligt i mina ögon.
Problemet som jag ser det med traktor/kran buren Tapio 400, er at det krävs en rejäl kran. Dessutan tror jag inte på nån 3ptk montering.
(Dock, den Mörekranen var ju inte dum, om uppgifter er korrekte. :surp: )
Med grävmaskin er inte lyftkraft nåt problem, sen har du traktor och vagn "fria" så du kan skota direkt om så önskas.

Kör ju med en liten stegmatare och grävare själv, och kunne gärna tänkt mig en lite större grävare/skördaraggregat typ Tapio 400, Kesla 20sh, Arbro 1000, för at kunne handtera lite grövre virke.
Och visst skulle vel en stegmater(eller rullmatar) vore fint i samband med vindfällen, så man slipper manuelkapa, som vel er största faramomentet. :smile:
Grävmaskin skulle jag inte ville vore utan oavsett, så et skördaraggregat ser jag som et redskap til denna, på samma vis som t. eks en hydraulhammare. :grin:


Jag har själv funderat på bandgrävare och stegmatare. Något som jag upplever som en nackdel är att du inte kan köra den till och från skogen de dagar du använder den. Där har jordbrukaren en fördel.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

frågande och vetande  
#258293 Räckvidden på kranen är...liten. Mer att fälla och wincha ut till stickvägen för hand. Allting går lite långsammare med en grävare.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258304 Ja räckvidden på en grävmaskins aggregat är lite så då måste man ändå gå ut och fälla manuellt. Då får man även ta dit traktor till att vinscha fram eller fälla träden med toppen mot vägen och upparbeta träden på fel håll hela tiden.

Jag hade själv stora funderingar på att sätta ett aggregat på grävmaskinen, men det blev en hypro 300 istället som verkar vara driftsäker och är enkel att lära sig. Har mest första och andra gallringar att göra dom kommande åren. Såklart finns det även vindfällen att hugga och det har jag inte provat att köra upp med hypron då det är smidigare att ta traktorn och huggarkärran med direkt, hugga upp träden som ligger i det området och ta med sig virket direkt istället för att köra fram och tillbaka mellan strö träden.

Jag tror även att hugga vindfällor blir för påfrestande för ett aggregat och kran monterat på traktor då det i alla fall här är mest större träd som åker ner.

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#258313
Valtra skrev:Ja räckvidden på en grävmaskins aggregat är lite så då måste man ändå gå ut och fälla manuellt.

Jovisst er räckvidden liten om man sammenliknar med en vinch, men en 8 tonnare med 1,5m jibb bordet vel få en räckvidd på ca 9m, vilket er vel ca. som på en vanlig gallringskördare??
Forutsetter at man kan ordna lite med skopan så man kan larva rundt lite i bestandet, som jag själv gör. Då blir hyggeligare när man ska skota virket med traktor och huggarvagn efteråt med, då man vet at det inte finns några jätterötter eller stenar ivägen.
Annnars håller jag med om at en vanlig skördare slår en grävmaskin med aggregat alla dager i veckan, men en grävmaskin er en mer driftsäker basmaskin, och mycket billigare..
At den sen fungerar utmärkt at gräva med er ju inte direkt nån nackdel heller. :wink:



Annars såg ju denna 14tonnare med Tapio 400 ut att ha en hyggelig räckvidd. :grin:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5ZzKQNAsdOg[/youtube]

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258326 Räckvidd på full längd på mörekranen är 340kg. 700 är vid 4m. Palms har en som klara aggregatet på full längd 8,5 och weimer har en.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#258339
Seb macahan skrev:Räckvidd på full längd på mörekranen är 340kg.

Ja, det vore ju mer vettigt, men står då visserligen inte så i länken tidligare i tråden. :???:
Lyfter 722kg på full räckvidd och 1700 kg på 4m, men kan detta vara riktig??
At den sen kan köras med 30-50l/min och endast 170bar, bör i så fall göra den oerhört långsam. :surp:
Tyckte alla möres kranen hadde "konstig" hög lyftkraft enligt pdf.
At sen alla rekommanderas köras på 30-50l/min flöde verkar ennu konstigare?? :o

Her en video av Palms kranen som skördarkran, med et Nisula som väger halften av et Tapio 400.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=kqES99ezQWA[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258342 Konstigt verkar som inlägg försvinner....

Nåja

En annat förslag är att skaffa en Huddig grävare och sätta ett aggregat på den. Finns kran att köpa men det går kanske med den som sitter på också.
En begagnad Huddig får man från 250k.


Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

loppan  
#258347 Jag har ju lagt mig i dina funderingar förut så jag gör det igen.
Jag har ju funderat på samtliga alternativ i flera år utan att bli klok men en sak har jag räknat bort.
En traktor med vikarmskran och stegmatare.

1 Den är klumpig:en skördarkran skall vara paralellförd.
2 Den är otroligt dyr: det har du ju redan fått reda på.
3 Den går sakta: man ledsnar lätt på att sitta och titta på en trädrunkare
4 Kran är alltid lite för liten och får jobba max vad den orkar.

Om vi börjar med att titta på Hypron.
Den är i klass med ett mellanklass agregat typ jd 754,sp 451 etc dock med lite lägre matningshastighet(3.5 m sek) Klarar stammar på 40 cm.
Står stadigt på sina hjul men är endå smidig.
Nackdelen är att man får fälla med såg eller ha en fällgrip som ger ett moment till.

Stegmatare på grävmaskin är en annan sak,då får man en grävmaskin på köpet för samma peng.
Jag skulle hellre ha en rullmatare men de är betydligt dyrare

Jag tror att i framtiden får vi se små rullmatare med lägre oljeförbrukning än i dag.
Stegmataren går nog mot en säker död då rullmataren är så mycket effektivare.
Senast redigerad av loppan tor 16 jan 2014, 21:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258348

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

loppan  
#258349 Funderade och på en huddig ett tag men den blir både tung,dyr och klumpig.
Man får en Sampo 1046 eller rottne 2002 för samma peng(500-600:-)

Såg en 1046 med logmax 928 för en tid sedan,den gick utav helsicke.
Virket rann igenom agregatet

Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

Seb macahan  
#258402 Loppan. Du verkar ha kloka råd. Jag skulle vilja ha en rullmatare eller ännu hellre en renodlad gallringskördare med 1500-3000timmar på mätaren. Men det blir för dyrt. Jag vägt in olika aspekter och vad jag kommer fram till så finns det olika varierande alternativ. Så fort man börjar i en ände så ju mer man funderar och önskar sig så närmar det sig en skördare i pris, hela tiden. Men tänk bort traditionella maskiner. Jag förstår att ni som sitter i "proffsmaskiner" hela dagarna tycker att detta är trams med dessa "leksaksmaskiner". Men i relation till att man 1. Vill göra jobbet själv 2. De flesta alternativ går MYCKET snabbare än med motorsåg 3. Vi ska inte använda detta 5dagar i veckan, utan några veckor kanskle två månader om året.
Ja den går sakta, men man kan börja mata samtidigt som man dra stocken till sig och lägga virket i sorterade högar med större valmöjlighet än med Hypron. Jag har titta på ett Tapio 400 och det tar lika grovt som Hypron. Tror att tiden från stående träd till apterad bit är ungefär densamma mellan Hypro och Tapio 400. Det tar en stund att fälla för han med Hypron och ska man ha fällhuvud kostar den 600tsk

När jag skriver vindfällor så menar jag: Kapa loss med motorsåg och kanske aptera 1:a biten för att sen ta aggregatet och arbeta upp stocken.

Det finns olika typer av bärare men jag har en bra bärare (traktor) Den är inte optimal men bättre än både bandmaskin, Huddig mm. Traktor i skogen är ett beprövat koncept. Jag tror att det ända som slår traktorn är renodlade skogsmaskiner.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rullmatare, Stegmatare, Hypro????

stegmaster  
#258430
Seb macahan skrev:Det finns olika typer av bärare men jag har en bra bärare (traktor) Den är inte optimal men bättre än både bandmaskin, Huddig mm. Traktor i skogen är ett beprövat koncept. Jag tror att det ända som slår traktorn är renodlade skogsmaskiner.

Detta håller jag inte med om. :smile:
En bandmaskin, Huddig mm tål mycket mer stryk en någon lantbrukstraktor.
Dessutan har dom bra hydraulflöde och en stark kran/grävarm redan från början.
För at en lantbrukstraktor ens ska komma i närheten av dessa får den byggas om rejält, med full bukskydd, skogsdäck, påbyggas kran + full körbarhet i alla lägen(framåt/bakåt).

Finns ju fortfarandet dom som kör mer eller mindre heltid med grävskördare just nu med alla vindfällen, på grunn av den långa räckvidden och lyftkraften i en sådan maskin.
Kolla TP Resurs tråd om "stormen ivar" på maskinisten.net (vil jag minnas det var), som kör med en Hitachi 25t med AFM aggregat.
I mitt tycke hamnar en lantbrukstraktor sist i denna rangeringen. 8)
Men ska bli kul att se vilken utrustningen du lander ner på i slutänden. :-bd

Som kuriôsa, legger jag vid en bild av min gamla traktor/vagn skördare.( Zetor 7745 med Tapio 280). :|


P1010008.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).