Motorsåg och handhållet

stihl 460 vinteranvändning

17 inlägg 7391 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

stihl 460 vinteranvändning

jan larsson  
#257861 svor en del över sågen idag. vid slutet av andra tanken gick den väldigt illa. vid koll med verkstaden. verkade det som grundinställningen med sågen igång en viss tid i startläge kan ha hjälpt. det visar sig imorgon.

kom även att tänka på vinteranpassning utöver plastbiten man vänder på uppe på kåpan. till hva har alltid funnits med div. anpassningar för vinterbruk. men här fanns det ingenting med.
behövs det inte eller måste man köpa till sådant. eller hur använder (anpassar) ni era sågar vintertid.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: stihl 460 vinteranvändning

anersimyra  
#257870 Jag har i år för första gången på 40 år vinteranpassat mina sågar, det är mina nya HVA 550, 545 och Dolmar 7910. Jag har aldrig tidigare upplevt några problem med de äldre sågarna, frågan är då hur viktigt det egentligen är ? Jag upptäckte för övrigt att 545:an, vilken jag köpte i somras redan var vinteranpassad, den har alltså gått värmesäsongen med " vinterkläder " :lol:

Avatar Fallback

Re: stihl 460 vinteranvändning

tallen100  
#257916
anersimyra skrev:. Jag har aldrig tidigare upplevt några problem med de äldre sågarna, frågan är då hur viktigt det egentligen är ?

Ja det är en bra fråga, men tror sågarna förr var rejälare, då var dom gjorda för att vara hållbara å fungera utan onödigt krångel... (åtminstone en del av dem) :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: stihl 460 vinteranvändning

jan larsson  
#258212 den gick väll sådär idag. fick stanna några gånger per tank för att tvinga den att justera sig. antingen tomgång i startläge eller fullgas en viss tid. anledningen är att den öppnade så bränsleblandningen blev för fet utan att själv justera tillbaka. får ta det med verkstan för så ska den väl inte bete sig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: stihl 460 vinteranvändning

anersimyra  
#258240
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:. Jag har aldrig tidigare upplevt några problem med de äldre sågarna, frågan är då hur viktigt det egentligen är ?

Ja det är en bra fråga, men tror sågarna förr var rejälare, då var dom gjorda för att vara hållbara å fungera utan onödigt krångel... (åtminstone en del av dem) :mrgreen: .
De var allt utrustade för vinterförhållanden även " förr " i tiden, det var bara något som glömdes bort. :surp:

Användarvisningsbild

Re: stihl 460 vinteranvändning

anersimyra  
#258241
jan larsson skrev:den gick väll sådär idag. fick stanna några gånger per tank för att tvinga den att justera sig. antingen tomgång i startläge eller fullgas en viss tid. anledningen är att den öppnade så bränsleblandningen blev för fet utan att själv justera tillbaka. får ta det med verkstan för så ska den väl inte bete sig?
Min HVA 550 fungerade fint i kylan, dock så gjorde jag om hela proceduren med kapning i stock under ett par minuter, det framgår av manualen att hela proceduren ska göras om i sin helhet vid ändrade förhållanden.

Användarvisningsbild

Re: stihl 460 vinteranvändning

svampbob  
#258290
anersimyra skrev:
jan larsson skrev:den gick väll sådär idag. fick stanna några gånger per tank för att tvinga den att justera sig. antingen tomgång i startläge eller fullgas en viss tid. anledningen är att den öppnade så bränsleblandningen blev för fet utan att själv justera tillbaka. får ta det med verkstan för så ska den väl inte bete sig?
Min HVA 550 fungerade fint i kylan, dock så gjorde jag om hela proceduren med kapning i stock under ett par minuter, det framgår av manualen att hela proceduren ska göras om i sin helhet vid ändrade förhållanden.


Jag körde förra vintern utan vinterskydden. Det enda problem jag då hade var att startapparaten för ett par gånger. Nu i vinter kör jag med skyddet men öppningen för förvärmningen har jag inte tagit upp. Tycker att sågen bara borde må bra av den kallare tätare luften.

Användarvisningsbild

Re: stihl 460 vinteranvändning

totte  
#258292
svampbob skrev:Tycker att sågen bara borde må bra av den kallare tätare luften.


Kan den göra om den får lite mer bränsle också, större luftvikt - större bränslevikt för att hålla blandningen konstant. Problem blir det ofta när det är runt nollan och fuktigt i luften, då kan det bli isbildning i förgasaren utan förvärmning.

Avatar Fallback

Re: stihl 460 vinteranvändning

tallen100  
#258296
anersimyra skrev:
tallen100 skrev:
anersimyra skrev:. Jag har aldrig tidigare upplevt några problem med de äldre sågarna, frågan är då hur viktigt det egentligen är ?

Ja det är en bra fråga, men tror sågarna förr var rejälare, då var dom gjorda för att vara hållbara å fungera utan onödigt krångel... (åtminstone en del av dem) :mrgreen: .
De var allt utrustade för vinterförhållanden även " förr " i tiden, det var bara något som glömdes bort. :surp:

Jovisst, men menade att dom gick ändå i all väderlek utan onödigt krångel, nu verkar det vara mycket känsligare med det mesta på "dagens" sågar. Själv föredrar jag dom gamla hederliga förgasarna man ställer själv, den automatiska inställningen är säkert jättebra så länge den fungerar som den ska, men tycker inte den känns pålitlig alla gånger.

Användarvisningsbild

Re: stihl 460 vinteranvändning

anersimyra  
#258300 Ok, jo jag var lite orolig över 550:in, men den " tuffar " på fint. Riktigt B är ändock vinteranpassningen, hålet i mellanväggen ska pluggas med en gummipropp när det blir mildare, en korkad lösning. Dolmar har en vändbar lucka, de äldre HVA sågarna har en svängbar lucka, varför göra en konstruktion som bygger på lösa delar ? Nej, tänk till, tänk om, gör rätt. Man kan ge sig fan på att den där gummihistorian " fått fötter " till våren. :oops:

Avatar Fallback

Re: stihl 460 vinteranvändning

jan larsson  
#258932 jag har också en 550 xpg som efter tredje förgasarbytet nu går som förväntat. med eller utan vinteranpassningen. och utan att behöva göra upprepad grundinställning, bara starta, gasa och såga.
håller även med om att den lösa gummiproppen är en värdelös konstruktion. men man kanske inte hade behövt öppna hålet. för är det inte monterat elvärme på förgasaren åtminstone de med handtagsvärme.

jag förväntade mig samma problemfria och självjusterande från stihl m-tronic. (tips från verkstad att de är extremt driftsäkra) eller vad har ni för erfarenhet själva vid professionell användning av stihls röjsågar vintertid.

verkstaden skall kolla sågen i veckan. så 555 fxt:n får troget jobba vidare.

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl 460 vinteranvändning

jan larsson  
#259583 helt nerisat filter i papper!
förmodligen pga. nerrasande snö från träden. borde inte en såg med hantagsvärme avsedd för vinterbruk vara anpassad till att klara snö.
finns tydligen ett vinterfilter att köpa till. frågade om det var det enda. jag kan tycka att filterkåpan kunde vinteranpassats. för att slippa lössnön och få in varmare och torrare luft till filtret. troligen även något skydd för att minska kylluften. kan ju bara gissa kyleffekten i minusgrader och snö som flyger in över motorn.

   TS
Avatar Fallback

Re: stihl 460 vinteranvändning

rikard_e  
#259606
anersimyra skrev:Jag har i år för första gången på 40 år vinteranpassat mina sågar, det är mina nya HVA 550, 545 och Dolmar 7910. Jag har aldrig tidigare upplevt några problem med de äldre sågarna, frågan är då hur viktigt det egentligen är ? Jag upptäckte för övrigt att 545:an, vilken jag köpte i somras redan var vinteranpassad, den har alltså gått värmesäsongen med " vinterkläder " :lol:


Hur upplever du skillnaderna mellan 550 och 545?

Användarvisningsbild

Re: stihl 460 vinteranvändning

anersimyra  
#259631
rikard_e skrev:
anersimyra skrev:Jag har i år för första gången på 40 år vinteranpassat mina sågar, det är mina nya HVA 550, 545 och Dolmar 7910. Jag har aldrig tidigare upplevt några problem med de äldre sågarna, frågan är då hur viktigt det egentligen är ? Jag upptäckte för övrigt att 545:an, vilken jag köpte i somras redan var vinteranpassad, den har alltså gått värmesäsongen med " vinterkläder " :lol:


Hur upplever du skillnaderna mellan 550 och 545?
545:an är en röjsåg.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: stihl 460 vinteranvändning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259638
anersimyra skrev:
rikard_e skrev:
anersimyra skrev:Jag har i år för första gången på 40 år vinteranpassat mina sågar, det är mina nya HVA 550, 545 och Dolmar 7910. Jag har aldrig tidigare upplevt några problem med de äldre sågarna, frågan är då hur viktigt det egentligen är ? Jag upptäckte för övrigt att 545:an, vilken jag köpte i somras redan var vinteranpassad, den har alltså gått värmesäsongen med " vinterkläder " :lol:


Hur upplever du skillnaderna mellan 550 och 545?
545:an är en röjsåg.
Mvh Anders.


... och 545:an kan även avse en motorsåg http://www.husqvarna.com/se/landscape-a ... nsaws/545/
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).