Skogsvagn (Huggarvagnar)

Timpris skotning?

50 inlägg 29634 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Timpris skotning?

anersimyra  
#258135
loppan skrev:
rikard_e skrev:
anersimyra skrev:Då är det inte " illa pinkat " att ha räknat hem plogningsjobb med fyrhjuling för 650:- exl.moms timma. :mrgreen:

:shock:


Bara att gratulera.Är det i storstad?
Det visar vilken enorm prisskillnad det är mellan entrepenadjobb och skogen.
En gubbe dagtid kostar 250 kr tim +m,om man sen nöjer sig med att slita ut maskin för någon hundring så får man väl göra det.

Jag tar 550 +m med Valmet 605 med 9 tons kärra.
Kör någon småpost på kanske max 30 fub ibland.
Det går inte att få tag på en skotare som skall köra det för 50 kr fub,bara flytten kostar från 2000 och uppåt om de ej hjular dit.
Ja det är storstad. I priset 650 är inräknat garantikostnad som bakades in i priset. Annars debiterar jag 550 ex, moms för hjuling med hydraulvagn. Sämst pris på manuellhuggning är för min del 360 ex, moms, annars ligger priserna runt 4-475:- kr/timma ex, moms, priset för manuellhuggning inkluderar även fordon, vi sitter ju ofta i timslånga köer. Att köra ett 3-4 mil kan ta mellan 1,5 till 3 timmar :surp:

FTG
Användarvisningsbild

Re: Timpris skotning?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258146 450 - 550 + moms låter väl rätt rimligt, men förklara gärna för beställaren att om det är större volymer som skall ut så kan det vara effektivare att anlita en skotare...

Och ni som säger max 150kr / h Anser ni att det är bättre att anlita en skotare och betala en flyttkostnad på kanske 1 - 2000kr och en timkostnad på 6 - 900 kr för ett jobb som tar en halv dag för TS att utföra??

Man måste ju se till förutsättningarna för jobbet, skotning av stora volymer = skotare
Skotning av små volymer = traktor + huggarvagn....

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

Chuck Norris  
#258150 Visst har du rätt i det, vid väldigt små jobb på några timmar så kan huggarvagnen hävda sig.

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258160 Ja, det kan nog finnas många anledningar till att anlita grannen med huggarvagnen istället för "riktig" skotare.
Det gäller nog att bryta sig loss från tankar i stil med "På en timme hade en skotare kört ut 24m3, och jag har bara fått ihop 8m3, alltså kan jag fakturera en 1/3 timpris av en skotare"

Tänk istället på det som är mervärden med din lösning:
- Du kan säkert köra en dag när det är riktigt bra förhållanden för att undvika markskador
- Flytt kostar inget extra
- Du kan lätt köra en bit på väg om virket ska hem till en gård t.ex.
- Totalpriset för en skotare på ett litet jobb blir inte så lågt

Att köra för 150kr/h är ju helt meningslöst, då är det bättre att ta sovmorgon :grin:

Användarvisningsbild

Re: Timpris skotning?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258164
björken skrev:Ja, det kan nog finnas många anledningar till att anlita grannen med huggarvagnen istället för "riktig" skotare.
Det gäller nog att bryta sig loss från tankar i stil med "På en timme hade en skotare kört ut 24m3, och jag har bara fått ihop 8m3, alltså kan jag fakturera en 1/3 timpris av en skotare"

Tänk istället på det som är mervärden med din lösning:
- Du kan säkert köra en dag när det är riktigt bra förhållanden för att undvika markskador
- Flytt kostar inget extra
- Du kan lätt köra en bit på väg om virket ska hem till en gård t.ex.
- Totalpriset för en skotare på ett litet jobb blir inte så lågt

Att köra för 150kr/h är ju helt meningslöst, då är det bättre att ta sovmorgon :grin:


Helt rätt, vill grannen inte betala det du vill ha får han lösa det på annat sätt och du kan sitta hemma och läsa alla goda råd på Skogsforum.se :grin:

Användarvisningsbild

Re: Timpris skotning?

anersimyra  
#258169 150 är riktigt uselt, även om det gäller svart manuellhuggning. :surp:

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

alias  
#258178
anersimyra skrev: Ja det är storstad. I priset 650 är inräknat garantikostnad som bakades in i priset. Annars debiterar jag 550 ex, moms för hjuling med hydraulvagn. Sämst pris på manuellhuggning är för min del 360 ex, moms, annars ligger priserna runt 4-475:- kr/timma ex, moms, priset för manuellhuggning inkluderar även fordon, vi sitter ju ofta i timslånga köer. Att köra ett 3-4 mil kan ta mellan 1,5 till 3 timmar :surp:


Är garantikostnaden ett påslag på timpriset istället för en fast jourersättning, eller vad är det som avses?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

henkperz  
#258282 För 150kr/h skotar jag inte ens med timmersax! Jag har konstader på ca 200kr/h så 400-450 är humant då? :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timpris skotning?

anersimyra  
#258287
alias skrev:
anersimyra skrev: Ja det är storstad. I priset 650 är inräknat garantikostnad som bakades in i priset. Annars debiterar jag 550 ex, moms för hjuling med hydraulvagn. Sämst pris på manuellhuggning är för min del 360 ex, moms, annars ligger priserna runt 4-475:- kr/timma ex, moms, priset för manuellhuggning inkluderar även fordon, vi sitter ju ofta i timslånga köer. Att köra ett 3-4 mil kan ta mellan 1,5 till 3 timmar :surp:


Är garantikostnaden ett påslag på timpriset istället för en fast jourersättning, eller vad är det som avses?

MVH
Alias
Garantikostnad är ersättning utöver själva arbetet, kommer ingen snö har du ändå en garantisumma. Du tillhandahåller både maskin och dig själv, du måste alltså vara tillgänglig hela vintersäsongen. Tidigare utgick garantiersättning för det aktuella arbetet. Garantikostnad fanns inte med i det nya anbudet, alltså gjordes påslag på timpriset för att täcka in den inkomsten. Garantikostnaden togs ut för årskostnaden av maskinen, kunden betalar alltså amortering, service och garagering av maskinen. Maskinen köptes enkom in för detta uppdrag, därav mitt sätt att beräkna garantikostnaden. Andra sätt att beräkna garantikostnader förekommer självklart.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

alias  
#258289
anersimyra skrev:
alias skrev:
anersimyra skrev: Ja det är storstad. I priset 650 är inräknat garantikostnad som bakades in i priset. Annars debiterar jag 550 ex, moms för hjuling med hydraulvagn. Sämst pris på manuellhuggning är för min del 360 ex, moms, annars ligger priserna runt 4-475:- kr/timma ex, moms, priset för manuellhuggning inkluderar även fordon, vi sitter ju ofta i timslånga köer. Att köra ett 3-4 mil kan ta mellan 1,5 till 3 timmar :surp:


Är garantikostnaden ett påslag på timpriset istället för en fast jourersättning, eller vad är det som avses?

MVH
Alias
Garantikostnad är ersättning utöver själva arbetet, kommer ingen snö har du ändå en garantisumma. Du tillhandahåller både maskin och dig själv, du måste alltså vara tillgänglig hela vintersäsongen. Tidigare utgick garantiersättning för det aktuella arbetet. Garantikostnad fanns inte med i det nya anbudet, alltså gjordes påslag på timpriset för att täcka in den inkomsten. Garantikostnaden togs ut för årskostnaden av maskinen, kunden betalar alltså amortering, service och garagering av maskinen. Maskinen köptes enkom in för detta uppdrag, därav mitt sätt att beräkna garantikostnaden. Andra sätt att beräkna garantikostnader förekommer självklart.
Mvh Anders.


Ok, tack.

Misstänkte att det var något dylikt.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

zeetorg  
#258303
henkperz skrev:För 150kr/h skotar jag inte ens med timmersax! Jag har konstader på ca 200kr/h så 400-450 är humant då? :grin:


Det är ganska humant.
Som någon skrev så skall man titta på sina egna kostnader och inte kundens...

Kostnaden kan ju vara lite svår att räkna ut om man inte kör så ofta.
Dieselkostnaden är väl den lätta biten men sedan tillkommer ju rep/service, räntekostnader, amorteringar och avskrivningar mm.
Dina 200 känns väl ganska så rätt med det ekipaget.

Sedan beror ju det också litegrann på vad grannen "på andra sidan" har för grejor och prissättning förståss (om det nu finns någon). Hård konkurrens = låga priser och tvärtom.

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258332 När priser diskuteras är ju ekipaget en del, men även föraren en viktig del av prestationen. Ska man ta full timpenning så ska det ju vara vid nära nog optimalt utnyttjande av ekipaget. Hänger man fast traktorn på varannan stubbe eller inte kan hantera kranen väl så får man väl bjuda på en del "lärotid"?

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

haggloader  
#258411 När priset fastställs är det viktigt att också förstå markägarens situation. Ett alternativ kan vara med vindfällen, mindre poster, att ge bort skogen gratis som ved på rot till grangubben. Ett annat alternativ är att låta träden ligga kvar i skogen och bli naturvård.
Ovanstående tror jag är en bidragande orsak till låga priser på mindre trädtjänster och timpriset bör anpassas till detta.

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258436 Du menar att vi ska bedriva välgörenhet för grannen inte kan/vill/orkar göra de själv på småobjekt för att du själv ska slippa en odling granbarkborrar där?

Avatar Fallback

Re: Timpris skotning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258445 Antingen tar man.ut vad man behöver för att göra önskad vinst, med risk för att mista uppdraget, eller så tar man ut vad grannen vill betala, med risk att gå back.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).