Virkesmätning och Matrisfub

Vrak, vad skall man acceptera?

50 inlägg 66695 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Mudderland  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226900 Kan ju hålla med om att det beror lite på vilken vrakorsak det är. Upparbetning är ju inte så kul att få vrak på. Det bör ju kunna undvikas i timmer. Kvistning ska ju inte va något problem på timmer normalt sett och blir det en slirskada så får man väl lägga den i grovänden alt kapa i den.
Men det vanligaste enligt min erfarenhet är röta i grantimmer och krök i talltimmer och klentimmer.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Brickan  
#226925
Mudderland skrev:Om man antar att det var nolltolerans på vrak skulle mer dugligt timmer hamna i massaveden, skulle inte löna sig.
I den gränsdragningen så måste man ju då undra varför det som inte duger att såga inte blir massa med automatik? Eller annat användbart sortiment. Köparen använder väl vraket som de vill. Duger det till massa så blir det nog det. Man kanske skulle begära att vraket går i retur i stället...

Användarvisningsbild

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

T Landström  
#226926
Brickan skrev:Man kanske skulle begära att vraket går i retur i stället...


Ja, varför inte? ;)
Så är det ju med andra varor man köper...är man inte nöjd med varan lämnar man tillbaka den;)

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Skogsmange  
#226951 Man kan ju faktiskt få vrakersättning! Kolla innan ni säljer eran skog om ni kan få det. En del betalar för vraket och andra inte.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Röjaren  
#226954 Att det blir någon stock i timmerhögen som vrakas kan jag acceptera, blir ju så när man själv hugger och chansar lite med någon krök eller grov gren. Några bitar med för mycket röta blir det ju också i massaveden när man hugger själv. Men upparbetning och felsortering känner jag att jag inte vill acceptera, speciellt inte i barrmassaveden. Tror de hade ett aggregat där de kunde ta flera stammar samtidigt, blir ju självklart lägre avverkningskostnad men om detta resulterar i dåligt kvistat så kan man undra om snabbare avverkning betalar mer vrak? Gissar att det kan vara så, eller? Dålig upparbetning kan väl bara vara dåligt kvistat i en förstagallring, eller är det mer? Ni som kör maskin kanske kan öka min kunskap?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226981 Det kostar tid att vara noggrann, så det är inte säkert man vinner på de sista procenten. Mwn visst är det surt.när någon annan är slarvig med ens skog. Dock får mn väl trösta sig med att mätningen är lika inexakt den. :-)

Fick 0% avdrag på barrmassa och ca 2% på björknassan jag högg i vintras (beredning). Är väl rätt nöjd ändå.

Användarvisningsbild

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

machonisti  
#226987 Framkom ur mätbeskedet vad vraket på björkmassan berodde på?

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226992 Som sagt, "beredning".

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

vastergarden  
#227001 Begär måttkortet frå mätplatsen. Även om sk beredning finns. är det vanligt att fler vrakorsaker finns. Det är ju endast den vrakorsak som är högst som står på mätsedeln,dvs andra vrakorsaker kan finnas på samma mätninng

Användarvisningsbild

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

machonisti  
#227017 Ungefär så jag tänkte. På mina mätbesked framkommer undermått. klykor eller dålig kvistning etc.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227022 Hmm, kan man gör så? Vore ju kul att veta om inte annat. Mätsedeln har jag ju från SDC, är det inte den ni menar?

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

vastergarden  
#227049 Ett måttkort är det material som vmfkillen lämnar efter sig.Detta måttkort ligger sedan som underlag för sdc mätsedeln. På måttkortet finns m.a.o de olika värdena.

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

SaabAero  
#258095 Är det stockmätt eller kollektivmätt?
Vid kollektivmätning är det ju kollektivets vrak du får avdrag för, dvs det verkliga utfallet på din avverkning kan vara både bättre och sämre

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258098 Kollektivmätning, vad är det?

Avatar Fallback

Re: Vrak, vad skall man acceptera?

SaabAero  
#258132 I större partier tar man ut provtravar som stockmäts och resten travmäts. Utfallet från provtravarna bestämmer kvalitén för hela partiet.
Används oftast för bolagens egen skog eller när kunden får ett fast pris/kbm.
Efter Dagmar användes det även för mindre poster för att hinna med allt. Gissar att det bli samma nu efter Ivar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).