Motorsåg och handhållet

Hur ofta bör man byta svärd?

19 inlägg 14095 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur ofta bör man byta svärd?

bangolf  
#257803 Hej Forum vänner!!!

Jag köpte för ett tag sen en Jonsered 2253 och är mkt nöjd med den, det jag har funderat lite på är hur ofta ska man byta svärd? Finns de någon gyllene regel?



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

Homo abies  
#257809 När du kört slut på 3-4 kedjor brukar det vara dags, då bör man oftast byta drev samtidigt..

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257815 Det är olika och svårt att generalisera.
Har svärd/kedja/drev fått den uppmärksamhet de behöver och filningen är tipp topp hänger det på svärdets kvalité och det varierar rejält mellan olika svärd.
Allt från en till 50 kedjor.

Ju mer kunskap man har, ju bättre håller det. Saker händer ibland ändå som klämskador, bockas eller så.

Rotera kedjor på svärd är nåt man får ut mer drift tid av.

Montera nytt drev, nytt svärd och 4-10 kedjor funkar fint.

Jag byter oftast drev när svärdet byts, allra helst alltihop.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257818 Drev för 339xp kostar 372:- Byta varje gång man byter svärd? Nja.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257819
Mangan skrev:Drev för 339xp kostar 372:- Byta varje gång man byter svärd? Nja.

Det är för det är fast drev på kopplingstrumma.
Hade den haft ring drev hade det kostat under hundringen.
Oftast är det ringdrev på proffs såg..

Men samma sak gäller där med att rotera kedjor och hålla vasst.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257821 Men nu är det inte det på den här proffssågen...

Fast om man kollar nyare IPL, kanske det går att konvertera? Går det att sätta 537 32 60-02 på en såg som från början har 503 81 93-71 ? Måste nog byta 503 78 92-02 mot 503 78 92-04 i så fall.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257825
Mangan skrev:Men nu är det inte det på den här proffssågen...

Fast om man kollar nyare IPL, kanske det går att konvertera? Går det att sätta 537 32 60-02 på en såg som från början har 503 81 93-71 ? Måste nog byta 503 78 92-02 mot 503 78 92-04 i så fall.

Det går säkert bra.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

SawTroll  
#257826 Du kan i prinsippet bruke hvilet som helst sverd som har "small Husky"/K095 montasje, men pass på at du får den kjededelingen og lengden du vil ha. Valg av kjede modell, og sporbredde har selvsagt betydning for hvilket sverd du bør ha også - det er langt ifra så enkelt som HVA vil at det skal se ut (gjelder andre merker også).

Det som fabrikanten anbefaler er et kompromiss mellom mange faktorer, med hovedfokus på sikkerhet og enkelhet (sett fra deres side). Det er ikke sikkert det er det du ønsker, og det er langt ifra hva jeg ønsker på en sterk 50cc sag.....

Det 13" "pixel" setupet som som ofte kommer på de sagene i Scandinavia er langt ifra ideelt for sagene - 15-16" og H21/21LPX er vanligvis mye bedre egnet! Om veden er "skitten", så kan du bytte til 25RS/RSC eller H25/21BPX.

Bytte sverd skal du gjøre når det du har er utslitt, eller du finner ut at du vil ha noe annet - så enkelt er det. Sverd og kjeder er forbruksvare.

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

herjman  
#257851 Jag har nog kört tio kedjor på mitt oregon pro lite eller vad det heter, smörjer inte noshjulet men blåser rent svärdet efter två dagars användning och filar det lite då och då. Vet inte om jag har haft tur

Avatar Fallback

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

SawTroll  
#257866
herjman skrev:Jag har nog kört tio kedjor på mitt oregon pro lite eller vad det heter, smörjer inte noshjulet men blåser rent svärdet efter två dagars användning och filar det lite då och då. Vet inte om jag har haft tur


Ti høres ut som for mye, 3-5 synes mer passede!

Avatar Fallback

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

M-F  
#257868
SawTroll skrev:
herjman skrev:Jag har nog kört tio kedjor på mitt oregon pro lite eller vad det heter, smörjer inte noshjulet men blåser rent svärdet efter två dagars användning och filar det lite då och då. Vet inte om jag har haft tur


Ti høres ut som for mye, 3-5 synes mer passede!


Om svärdet är i skick är det väl onödigt att byta!
Senast redigerad av M-F tis 14 jan 2014, 18:35, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257869 Så lenge det ikkje er noen problem med sverdet og ein filar av grader og filer sverdbommane så byter ikkje eg sverd, Stihl sverd held jo ofte til "evig" tid.

Avatar Fallback

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

sveakatten  
#257879 Håller fullständigt med Can. varför byta om man filar och slipar svärdet?
Är väl bara och se till att man inte går ner för mycket?

Användarvisningsbild

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

anersimyra  
#257902 När drivlänken bottnar är det dags att byta. Drivhjulen får allt hänga med i flera år innan byte, jag sålde en HVA 254 efter 15 år, den bytte jag drivhjulet på vid ett tillfälle... :surp: :surp: :surp: :smile:

Avatar Fallback

Re: Hur ofta bör man byta svärd?

M-F  
#257925
anersimyra skrev:När drivlänken bottnar är det dags att byta. Drivhjulen får allt hänga med i flera år innan byte, jag sålde en HVA 254 efter 15 år, den bytte jag drivhjulet på vid ett tillfälle... :surp: :surp: :surp: :smile:


Samma här! :grin: Men det är ju inte sagt tillverkarna av svärd och tillbehör tycker lika! :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).