Skogsekonomi

tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

14 inlägg 7311 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

marqs1979  
#257878 Hej!

Tänker köpa ett skifte av en släkting.
Antar man fyller i ett köpebrev ? Finns det några mallar någonstans ? Sen då ? Något mer papper ? Sen ska det väl skickas någonstans ?

Hur gör man ??



   TS
Landshypotek Bank
Avatar Fallback

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

opekka  
#257883 Det är lite pyssligt att göra själv om man inte gjort det förr, men fullt möjligt.

Lantmäteriet är den myndighet som beviljar lagfarter: http://lantmateriet.se/Fastigheter/Andr ... -tomtratt/

Om du ska låna pengar till köpet, kan banken hjälpa dig. När jag köpte hus för många år sedan, var det förhandlingsläge och jag kom överens med banken om att de inte skulle debitera något för arbetet eller upprättande av handlingar.

När jag senare köpte en skogsfastighet var det mäklaren som hanterade alla handlingar. Mäklarens arbete täcktes av arvodet som säljaren betalade vid försäljningen.

Avatar Fallback

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

marqs1979  
#258273 Om jag ska betala 65000kr har jag något att förlora på att kvittot skrivs på 5000kr ? Säljaren vill undvika en massa skatt.

   TS
Avatar Fallback

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

opekka  
#258274 Ja, du kan förlora mycket på det i och med att framtida avdrag minskas (om du skulle sälja fastigheten) och att räntefördelningen blir sämre.

Skatten vid försäljning av fastigheter är 20 procent (om jag minns rätt). Skatten blir alltså 12-13 tkr för säljaren. Ett lågt pris för att sova gott om natten.

Avatar Fallback

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258275 Framför allt blir köpte ogiltigt, om säljaren eller någon framtida arvtagare skulle vilja ångra sig. Om du någon gång i livet skall vara noga med papper, är det när du köper mark.

Avatar Fallback

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

marqs1979  
#258279 Ok :-(
Hur kan köpet bli ogiltigt?

   TS
Avatar Fallback

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258281 Om du betalar svart, dvs det som står på köpebrevet inte stämmer med vad du betalade, gäller inte köpet.

Användarvisningsbild

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258285 Man kan avtala om vilket pris som helst för en fastighet. Att betala svart är troligen bra för säljaren men inte för köparen (om du ni inte har en massa kontanter som du vill bli av med). Dock märkte jag att om priset är under taxeringsvärdet så blir stämelskatten 1,5% av taxeringsvärdet.

Avatar Fallback

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

marqs1979  
#258294 Ska nämna att på deklarationen står det att marken är värd mindre än 1000 kr. Och det handlar om 3 hektar som jag kommer att använda till ved. det kommer inte att gå göra speciellt mycket avdrag.
Jag antar att det inte är värt risken att skriva ner köpesumman.

   TS
Avatar Fallback
haggloader  
#258295
opekka skrev:
Skatten vid försäljning av fastigheter är 20 procent (om jag minns rätt). Skatten blir alltså 12-13 tkr för säljaren. Ett lågt pris för att sova gott om natten.

Reavinstskatten för näringsfastigheter som mark är 90 % av 30% som är 27 %

Avatar Fallback

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

dea  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258312 Vad är taxeringsvärdet? Antar att det du menar stod i deklarationen på 1000:- är taxeringsvärdet. Om jag har rätt för mig, vilket jag inte är säker på (du får kolla upp det) så om er köpeskilling understiger taxeringsvärdet så kan man göra det som en gåva och då slipper nuvarande ägare att skatta för vinsten samt att du får ingångsvärde som nuvarande ägare har köpt fastigheten för.

Obs, jag har för mig att det är så, men som sagt du får kolla upp det om det skulle bli aktuellt.

Avatar Fallback

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

haggloader  
#258406 Alltså om överlåtelsen ska ske som gåva behöver det vara en förmögenhetsöverföring och givarna bör nog vara nära släkting.

Avatar Fallback

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

marqs1979  
#258413
Mangan skrev:Om du betalar svart, dvs det som står på köpebrevet inte stämmer med vad du betalade, gäller inte köpet.


Kan någon bevisa det ??


Mangan skrev:Framför allt blir köpte ogiltigt, om säljaren eller någon framtida arvtagare skulle vilja ångra sig. Om du någon gång i livet skall vara noga med papper, är det när du köper mark.



Om jag kräver att arvtagarna också skriver på i köpebrevet att de godkänner summan. Hjälper det ?

Kan Säljaren ångra sig ?

   TS
Avatar Fallback

Re: tillvägagångsätt vid köp av skogsskifte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258439 Om du betalar svart blir köpet ogiltigt. Marken är då inte din.

Om du betalar det som står i pappren och som du skickar in till inskrivningen, så kan inte säljaren ångra sig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).