Sågverk (mindre)

planktimmer med dubbelspont

11 inlägg 9167 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

planktimmer med dubbelspont

josip  
#257586 Hej på er!

Har en längre tid försökt hitta profilstål för att göra dubbelspont planktimmer. Tjocklek kunde vara t.ex. 45-60. Om någon har tips om varifrån man kunde hitta sådana så vore jag ytterst tacksam.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: planktimmer med dubbelspont

Rolfnilsson400  
#257588 Kolla med Logosol

Användarvisningsbild

Re: planktimmer med dubbelspont

JensSkoog  
#257594 Har du ingen duktig verktygmakare som du känner?

Avatar Fallback
Vimekaren  
#257598 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:22, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: planktimmer med dubbelspont

Camwood  
#257636
josip skrev:Hej på er!

Har en längre tid försökt hitta profilstål för att göra dubbelspont planktimmer. Tjocklek kunde vara t.ex. 45-60. Om någon har tips om varifrån man kunde hitta sådana så vore jag ytterst tacksam.

Varför ska du ha dubbelspont :?: Låter krångligt,

Avatar Fallback

Re: planktimmer med dubbelspont

josip  
#257644 Tack för svaren! Jag har nog sökt på både toolbox och logosol utan resultat, men kanske finns det någonstans ändå.

Dubbelspont borde ju vara betydligt tätare än enkel. Har stål för enkelspont som jag tänkte göra litet enklare förråd och dylikt med, men det vore trevligt att kunna göra litet tätare byggnader också. Kanske borde man gå upp i tjocklek också på själva planken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: planktimmer med dubbelspont

JensSkoog  
#257649 Var dubbelspont i väggen där jag vux upp, vertikala. Måste varit ungefär 2 1/4 tum tjocka. Ideelt sett en utmärkt vegg men i våran hus var dom inte tilräckligt turra när dom byggde i 1938, så det blåste genom. Om jag skulle göra en vägg av det i dag, skulle den va liggande, och lagd så at den "sjönk i hop som en timrad vägg.

Avatar Fallback

Re: planktimmer med dubbelspont

Flax12  
#257877 Rita upp din profil och sätt ditt måtten så skicka du det till logosol, dom fixar sådana till dig. Eller till någon verktygsmakare i din närhet.

Avatar Fallback

Re: planktimmer med dubbelspont

skogshasse  
#257909
josip skrev:Hej på er!

Har en längre tid försökt hitta profilstål för att göra dubbelspont planktimmer. Tjocklek kunde vara t.ex. 45-60. Om någon har tips om varifrån man kunde hitta sådana så vore jag ytterst tacksam.

jag skulle satsa på 60 mm virke 45 blir vekaste laget tycker jag

Användarvisningsbild

Re: planktimmer med dubbelspont

Bax  
#257955 En gubbe här i min by hyvlar 3x8tum till planktimmer.
Det blir 70x195mm när det är klart.
Men nog borde väl Logosol ha en sådan profil?

Avatar Fallback

Re: planktimmer med dubbelspont

Bm350boxer  
#257964 Kvarnstrands i Ekenässjön utanför Vetlanda tillverkar stål till både hydraul och fyrkantskuttrar. Även fasta verktyg. Även jag skulle satsa på 60mm.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar