Motorsåg och handhållet

Jonsered 455

83 inlägg 46248 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#257145 Stämmer precis th, som jag sa, 510 och 520 är helt identiska sånär som på handtagen och möjligen nån detalj som jag inte vet, har inte sett en 510 på länge. Och dom övriga efterföljarna, bl a 455 är i stort sett samma, frånsett olika kubik.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

SawTroll  
#257151
th skrev:510 är en "ren" jonseredskonstruktion som i konstruerades innan Partner köptes upp. Upphängningen av bågen har ungefär samma princip som 451, dvs. två gummidämpare på högersidan och en på vänstersidan. 520 är en förbättring av upphängningen som vad jag kommer ihåg inspirerades av Partner P49, dvs integrerad båge/bakhandtag, för att minska vibrationsnivåerna. Dessutom har jag för mig att 510 och 520 var gjorda av samma konstruktör, som var en "Jonseredare".



Ja, 510 var en "ren" Jonsereds - 520 og "familien" (inkl. 455) var det ikke - og for øvrig gikk Jonsered produksjonen over til Partner og HVA, deretter bare HVA (da var vi i 1990 eller så). De aller billigste modellene kom fra den andre siden av Atlanteren, som før. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257187 Vet du när produktionen stoppades TH?
Tror de flesta flyttade innan. Har en god bekant jag ska fråga, han flyttades från Partner till Jonsered, sen till Husqvarna. Jobbade som Ingenjör på utvecklings sidan. Tror du vet vem han är TH, tror till o med du träffade honom i Degeberga.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257332
SawTroll skrev:Ja, 510 var en "ren" Jonsereds - 520 og "familien" (inkl. 455) var det ikke - og for øvrig gikk Jonsered produksjonen over til Partner og HVA, deretter bare HVA (da var vi i 1990 eller så)

Du har fel vad gäller Jonsered/Partner. Först så flyttades Partners produktion från Mölndal till Jonsered (det borde ha varit 1979) och sen tror jag att det tog mindre än 10 år innan produktionen flyttades till Huskvarna.

I Jonsered fanns utveckling och försäljning kvar efter att produktionen flyttat. T.ex. är mitt Jonseredssågverk inköpt 1996 märkt med Jonsered Power Products, Partille (= kommunen där Jonsered ligger). HVA har fortfarande lite verksamhet i området, men nu gäller det industrimaskiner:
http://gulasidorna.eniro.se/f/husqvarna ... a=partille
Om ni zoomar upp kartan till max så ser ni en stor byggnad med nummer 21 som inrymde Jonsereds motorsågsproduktion och utveckling vid tidpunkten då verksamheten köptes av Electrolux.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257353 Redan '78 började flytt (kanske slutfördes med) till Jonsered. Ska som sagt kolla upp detta närmare.

Så Byggnad 21 hör var den som till utveckling/production.

Jonsered.Partner.jpg



De andra byggnaderna som Jonsered hade/har var det då annan produktion utöver sågar?
Har jag fattat det rätt då?

Här är resten:

Jonsered.Partner (2).jpg

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Brumsten  
#257358 Hej, Jonsereds sågverk tillverkades av Elektro-mekan i Årjäng, numera Lennartsfors AB, som idag tillverkar Järnhästen och
olika sågverk.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257426 Mange: Övriga produkter från Jonsered var t.ex. presenningar, kranar och träbearbetningsmaskiner. Fram till 1975 gjordes också brandslangar. Byggnaden med adress Jons Väg 21 var ursprungligen byggd 1947 för att vara bomullsspinneri men det var tydligen en ordentlig felinvestering. Den stora byggnaden längs ån inrymde ett tag t.ex. huvudkontor, matsal, lager och förmontering av delar till sågarna. Delar av den lokalen blev sedan TV-studio för t.ex. Bingolotto:
http://www.lokalnytt.se/visa/231010/

Kanalen norr om den byggnaden slutar vid ett kraftverk:
http://aguiden.com/alingsasguiden/jonsered/jonsered.htm

Sedan en liten bild på hur fabrikerna såg ut på 1800-talet:
http://www.expressen.se/gt/kultur/sanni ... a-idyllen/

Det finns en hel bok från Bohusläns Museums förlag om Jonsered. I en annan bok från 1988 hittar jag att tillverkningen flyttades till Huskvarna innan 1988.
-

Brumsten: Jag vet att sågverken och Järnhästen (jag har en av varje :grin: ) tillverkas i Årjäng, men de marknadsfördes under flera år av Jonsered, därav adressen på typskylten.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257454 Jag fällde och kvistade några enbitsträd igår med min 455. Inte så dumt ändå, men varken kedja eller motor var väl tip-top. Duger som reservsåg. Tänk att jag har tre fungerande sågar, och inte tycker det är märkligt. Funderar på en fjärde...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257470 Det är en bra början.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

tallen100  
#257538 Jag har sju stycken som jag använder, å bortåt 20 riktigt gamla klumpiga sågar som är roliga att ha. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257589 En bra början till!
Finns alltid plats för fler.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#257645 Ja titta bara på Mange, han har gott om plats :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257677 :oops:

Det kan hända det är lite trångt, men såg har jag!

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

stefan elvis  
#257701 För ca två år sedan ägde jag två sågar, en hva 351 och en 242a. nu har jag tretton stycken väl fungerande motorsågar och jag har sålt åtta andra under året. Vissa ångrar man ändå att man sålt.
Mest en hva 362xpg. Man undrar lite smått vad detta ska sluta. Man får väl börja använda dom när
barnen blivit större för nu räcker tiden inte riktigt till, man får nöja sej med att smita ut i garaget och
meka lite. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#257730
stefan elvis skrev:För ca två år sedan ägde jag två sågar, en hva 351 och en 242a. nu har jag tretton stycken väl fungerande motorsågar och jag har sålt åtta andra under året. Vissa ångrar man ändå att man sålt.
Mest en hva 362xpg. Man undrar lite smått vad detta ska sluta. Man får väl börja använda dom när
barnen blivit större för nu räcker tiden inte riktigt till, man får nöja sej med att smita ut i garaget och
meka lite. :grin:
tallen100 skrev:Jag har sju stycken som jag använder, å bortåt 20 riktigt gamla klumpiga sågar som är roliga att ha. :mrgreen:


Två uppenbara kandidater till Chainsaw collectors forum :grin: :
http://www.chainsawcollectors.se/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).