Motorsåg och handhållet

Motorsåg för blandade uppgifter

135 inlägg 43369 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257213 Det fanns två versioner i 452 om jag minns rätt. Den senare liknar den i 410 serien och var lite bättre.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

T Landström  
#257238 Vi hade en 435 och till den köpte jag fjädrandebrickor så den funktionen inte blev så känslig...

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

tallen100  
#257253
Brumsten skrev:Om det endast finns på Husqvarna, vilken tillverkare värnar då om användarens säkerhet fullt ut?.
Det finns inte ett enda argument mot att använda något annat än en såg med Trio-brake.

Nu är inte jag någon märkesfantast, använt både Hq Jonsered å Stihl, och jag tycker inte att Hq är ett dugg bättre än dom andra, föredrar nog Stihl. Så skulle jag jag köpa en ny såg idag tror jag inte valet skulle hamna på Hq, även att Trio-brake är en mycket bra säkerhetsgrej så skulle inte jag köpa en såg enbart för det, men det är jag det.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257263
Tosca skrev:
Mange skrev:Det finns många Stihl modeller med värme... Vilken har du som inte har?

Quick stop

Vilken sågmodell med quickstop är det du har?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Tosca  
#257280 MS 251 C

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257346 Ok. Då förstår jag bättre. Vet inte varför det inte finns värme i quickstop sågarna.
Borde gå att få till trots Q systemet tycker jag. Säkert nån annan som har bättre svar på detta.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Tosca  
#257364 I gashandtaget kan jag ju förstå att det kan vara trångt, iom att gasspärren är större, men de kanske inte vill sätta värme i endast bågen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257366 Oftast så sitter ju elementen i plasten närmast handen på de flesta såg. Borde inte ta mer plats tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Tosca  
#257374 Det kanske blir en för stor konstruktionsmässig försvagning med både element och bredare gasspärr?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

traktorz  
#257413 Kan tänka mig Toscas förklaring är trolig.

Quickstop är bra då man går omkring med sågen på tomgång, eftersom kedjan låses då man släpper höger handtag. Dock en nackdel i lössnö vintertid, QuickStop har frusit ihop för oss på en MS 362 C-Q några gånger. Får ta hem och tina sågen. Ångrar ibland att vi inte valde handtagsvärmen istället. Men på vår nästa såg, så blir det värme i handtagen...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257468 Slingan sitter ingjuten i materialet om det är lös del eller handtag borde inte ha betydelse, tror inte det försvagar utan tvärt om. Blir som armering, fast med ström i....

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Tosca  
#257485 Men då borde det ju inte finnas några hinder, har man värme i gashandtaget borde dessutom risken för ihopfrysning som traktorz upplevt minska.
Det låter som om vi får ta och tjata lite på ÅF så Stihl får lite att ta tag i.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#257525 På tal om värme. Jag monterade vintersatsen på min HVA 550, i påsen med skruv och sommarpluggen fanns även en liten o-ring. Verkstaden jag ringde hade ingen aning om o-ringens funktion, varken skruvarnas eller ringens funktion finns beskrivet i manualen. Någon som har ett svar ?
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#257585
anersimyra skrev:På tal om värme. Jag monterade vintersatsen på min HVA 550, i påsen med skruv och sommarpluggen fanns även en liten o-ring. Verkstaden jag ringde hade ingen aning om o-ringens funktion, varken skruvarnas eller ringens funktion finns beskrivet i manualen. Någon som har ett svar ?
Mvh Anders.


Jag monterade samma sats nu i söndags på samma modell (550 XPG).
I min påse fanns två "o-ringar" och de passar väldigt bra på de två skruvar (som förmodligen är till för de motorsågsmodeller där det finns två skruvhål avsedda för de två hålen i täcklocket) som också medföljer.
Nu är jag ju en novis på motorsåg men min slutsats var att skruvarna och "o-ringarna" hör ihop. Min känsla var att "o-ringarna" mer var att ses som vibrationsdämpande/fasthållande brickor för att förhindra att skruvarna vibrerar loss.
Men som sagt, jag är novis på området.
Själv är jag nöjd med att täcklocket är enkelt att fästa och demontera på min modell genom sina "snäppkopplingar".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#257642
Sorbus skrev:
anersimyra skrev:På tal om värme. Jag monterade vintersatsen på min HVA 550, i påsen med skruv och sommarpluggen fanns även en liten o-ring. Verkstaden jag ringde hade ingen aning om o-ringens funktion, varken skruvarnas eller ringens funktion finns beskrivet i manualen. Någon som har ett svar ?
Mvh Anders.


Jag monterade samma sats nu i söndags på samma modell (550 XPG).
I min påse fanns två "o-ringar" och de passar väldigt bra på de två skruvar (som förmodligen är till för de motorsågsmodeller där det finns två skruvhål avsedda för de två hålen i täcklocket) som också medföljer.
Nu är jag ju en novis på motorsåg men min slutsats var att skruvarna och "o-ringarna" hör ihop. Min känsla var att "o-ringarna" mer var att ses som vibrationsdämpande/fasthållande brickor för att förhindra att skruvarna vibrerar loss.
Men som sagt, jag är novis på området.
Själv är jag nöjd med att täcklocket är enkelt att fästa och demontera på min modell genom sina "snäppkopplingar".
Jag tänkte att det nog saknas en ring, oringen kan vara till för att förhindra skruvarna att falla ur täcklocket när det är demonterat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).