Motorsåg och handhållet

Ny såg, skonsammare för kroppen?

10 inlägg 4153 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny såg, skonsammare för kroppen?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257421 Jag har lånat en Stihl 241 och efter att ha kört den två dagar tycker jag att det är en toppensåg. Jämfört med mina gamla Husqvarna 242 så upplever jag den som lite rappare men kanske inte riktigt lika råstark. Stihls kedja känns aggressivare än de jag har på mina 242:or.
Av någon anledning känner jag mig mycket mindre sliten i kroppen än vad jag normalt gör efter en helg i skogen. Är det någon som upplevt detta? Att en ny såg är skonsammare att använda än en gammal? Tänker att en ny kanske vibrerar mindre, eller om moderna sågar har nåt annat som inte äldre har.
Jag har inte testat nån nyare Husqvarna och är nyfiken på om jag skulle uppleva samma skillnad som jag gjorde med Stihl.
Om Stihlsågen hade varit en Husqvarna så hade jag köpt den direkt, men nu tvekar jag lite bara pga märket. Inte för att det skulle vara sämre utan mer för att jag kört Husqvarva i 15 år och lärt mig mecka med dem samt att de funkat bra. Nu har dock ena 242 skurit efter 24 år, så jag ska ersätta den. Var helt inne på en 346 men efter att ha provat Stihl blir jag lite villrådig.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ny såg, skonsammare för kroppen?

donky-kong  
#257430 Far och jag kör Stihl. En MS200 & en "bonnsåg" (MS 250).
Är mycket nöjda med båda sågarna. Tåliga, slitstarka och lättmekade. Fast såvärst mycket mekande har det inte blivit utöver normalt slitageunderhåll, så som svädrsbyte, kedjebyte, luftfilter tändstift mm.

apropå skillnaden du upplevt mellan kedjorna, så finns de flesta kedjetyper med de flesta delningar till hos de flesta tillverkarna.

Tror att 241 levereras med PS3 kedja, en kedja av helmejseltyp. Liknande kedjor finns till HQV också. Mitt råd: köp inte såg efter kedjetyp. Det är som att köpa bil efter däckmönster. ;)

Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skonsammare för kroppen?

JensSkoog  
#257450 Nya sågar har mycket mindre vibration enn gammla, och det känner du i kroppen efter en dag. EU-krav til lägre vibration gör at många sågmodellar har ändrats, och det är bra. Annars kan du titta på den här tråden vad angår 241.

viewtopic.php?f=12&t=18448&p=257449#p257449

Avatar Fallback

Re: Ny såg, skonsammare för kroppen?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257457 Måste erkänna att jag inte har så bra koll på olika kedjetyper men den kedjan som satt på gjorde sig bra ihop med sågen.

Stihl verkar vibrera lite mindre än Husqvarna, åtminstone de modeller jag kollat. Skulle vara intressant att prova en skapligt ny 346. Som sagt, är riktigt impad av 241 men vill helst hålla mig till ett märke.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skonsammare för kroppen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257469 Hur man upplever vibrationer är nog väldans olikt. Jag känner av vibrationer mer från stålfjädrar än gummi. Nyare såg med stålfjädrar får jag mer obehag av.
262 likaså, 254 inte alls nåt obehag. Där märkte jag tydligt eftersom de är rätt lika o gick då med samma svärd/kedja för o se.

Avatar Fallback

Re: Ny såg, skonsammare för kroppen?

axwell  
#257493
Mange skrev:Hur man upplever vibrationer är nog väldans olikt. Jag känner av vibrationer mer från stålfjädrar än gummi. Nyare såg med stålfjädrar får jag mer obehag av.
262 likaså, 254 inte alls nåt obehag. Där märkte jag tydligt eftersom de är rätt lika o gick då med samma svärd/kedja för o se.


Ja jag har aldrig förstått sambandet med mätvärdena och hur jag upplever vibrationerna.
Samtliga röjsågar/gräsröjare som jag använt ger mig obehag i händerna, fingrarna känns som om det var gjorda av stålfjädrar redan efter första bensintanken.
Undantaget Huqv. 535fbx kedjeröjare, kan bero på för kort testtid.

Ibland även med motorgräsklippare vid längre pass.

Vid klyvsågning i sågbänken med Stihl MSE220 fortar sig armbandsuret med 10-25 % men jag känner inget obehag i händerna.

Superlätta Tanaka ECV4501 med dåliga vibbvärden ger mig inga som helst obehagliga känslor, märker inte att den vibrerar.

Avatar Fallback

Re: Ny såg, skonsammare för kroppen?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257515 Kan det vara kedjornas skilda egenskaper som gör att man blir mindre sliten tro?
Av någon anledning känns 241 lättare också, men på pappret ska den väga lika mycket som en 242.
Vi får se hur jag gör. Jag gillade sågen skarpt, men iom att jag har två andra Husqvarna skulle jag helst vilja fortsätta köra det. Bra om man behöver låna grejer från sågarna samt att man slipper dubbla uppsättningar med reservsvärd/kedjor.
Om jag ställer frågan så här istället då. Är det någon som har både en Hva 242 och Hva 346 och upplever någon skillnad i koppen efter en dags sågning?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skonsammare för kroppen?

totte  
#257516 Mätvärden som bara ger en siffra säger alldeles för lite är vad jag tror. För att få en klarare bild så skulle man behöva ett frekvensdiagram som visar vibrationernas fördelning över ett frekvensområde och därtill seriösa studier som ger medicinskt stöd för skadligheten av vibrationer i olika frekvensområden.

Jag har för mig att högfrekventa vibrationer är skadligare än lågfrekventa. Jag känner en man som fick handen skadad till nära obrukbarhet av s.k. handstycken, alltså liknande tandläkarborrar, med oerhört högfrekventa vibrationer. Han jobbade som ortopedtekniker.

Men lågfrekventa vibrationer är ju det man känner direkt, kraftiga skakningar känns ju i handen så fort man tar i något, medan det högfrekventa "surret" inte är alls lika påtagligt.

Kan gissa att stålfjädrar kanske dämpar det högfrekventa sämre än gummidämpare, men är bättre på de lågfrekventa och därmed ger bättre siffor. Det är en spekulation, men en fråga man kan ställa är om tillverkarna byter bort bra dämpning av de skadligaste frekvenserna mot bättre siffror att skriva i specarna. Jag vet inte, men tycker det finns en massa frågor som borde ställas kring det här ämnet.

Jag har tyvärr väldigt lite kunskap i ämnet, det jag vill ha fram är att de vibrationssiffror vi får i specarna nog säger väldigt lite om hur farlig eller obehaglig en viss produkt är.

Användarvisningsbild

Re: Ny såg, skonsammare för kroppen?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257528 Siffror i en Försäljnings broschyr ska man ta med en nypa salt.
De är till för att marknadsföra så nån direkt exakthet kan man nog inte vänta sig, snarare fingervisning i bästa fall.

Det här ned vibrationer är ett komplicerat ämne, likväl som allt annat när man börjar rota i det.
Skärutrustning, användare, trä egenskaper etc bidrar ju med. Lägger man sen till att man är olika och uppfattar vibrationer olika så har man ett knepigt problem att lösa.

Jag gillar gummidämpare och har alltid hävdat att Jonsered 410/510 är de jag upplever minst vibrationer från.

Avatar Fallback

Re: Ny såg, skonsammare för kroppen?

Homo abies  
#257774 Håller med Mange; Skärutrustningens vibrationer är lätt att förbise, och de kan förklara skillnaderna mellan till synes likartade sågar. påverkan genom t.ex: kedjehastighet, sömbredd, skärpa, kedjesträckning, tandform, tandhöjd, underställningsklackens form och höjd mm. :geek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).