Öppna kategorin

Knotten som lades på landsvägen? borta?

19 inlägg 11144 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

halvproffs  
#257265 I Gävle har torget byggt om och där har det lagts gatsten i olika mönster. Snyggt men dyrt blev det ca100 mille.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? bor

JensSkoog  
#257270
stektlök skrev:Tackar för infon. Hur görs sådan sten i dagens läge ? Någon skrev "begagnad dyrare än nyhuggen"

Den huggs manuelt i Kina. Har varit och tittat på hur dom gör och provat verktyget dom använder, hammare och mejsel Från större block sprängd och huggit fram. Dom var oerhörd duktiga och lo och skrattade när en tjock, hårig "stornäsa" gick i gong. Har tyvärr inga bilder, da min Olympus tog kvällen just då.

Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

totte  
#257442
Baggböla skrev:Läggs väl knappt någon sådan sten någonstans längre utan den brukar väl snara plockas bort på gator för att det ska handikappsanpassas, rullstolsfolk gillar ju inte gatsten.

I Jönköping har man plockat bort gatsten och markplattor för att aktivister har ju vanan att kasta gatsten på folk, poliser, bilar, fönster som kommer i deras väg. I Skåne tror jag man har gjort det flera gånger också.


Jodå, det läggs mycket sån sten, men kanske inte i själva gångstråken. Här i Umeå har dom bl a dekorerat rondeller med gatsten och det plockas i här och där av diverse landskapsarkitekter i parkanläggningar, på torg och en massa andra ställen.

Så ammunition för aktivister finns lite här och där.

Användarvisningsbild

Re: Knotten som lades på landsvägen? borta?

JensSkoog  
#257447 Kollade priset i somras här. 750 kr m2 för ny sten och 1100 kr m2 för begagnad(pluss moms på båda). Det blev tromlad betongsten i stället!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).