Före och efter jobbet

Brasor och bensin mm

38 inlägg 25101 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

Jim_the_one  
#257278 Råttor å möss avskyr inte "en" det är för att näbbmusen bor där enar finns, och den skyr dom.
Så har man väl fått in möss i husvagnen så hjälper det inte med enebuske.


Och anledningen till att dom skyr näbbmusen är för att den är värsta sortens rovdjur.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

zeetorg  
#257292 Exakt varför enris är bra vet jag inte, det är bara ett gammalt knep som jag har fått lära mig.

Jag tycker faktiskt att man kan märka en viss skillnad om man har det i källaren eller inte.
Med enris så verkar potatisen hålla sig finare jämfört med utan ris.
Sedan om det stämmer eller om jag bara inbillar mig vet jag inte, men jag är i alla fall frälst.

Användarvisningsbild

Re: Brasor och bensin mm

JensSkoog  
#257299 En är full av eteriska oljor och många av dom är bakteriedräpande. Enrök används ju ochså av många i rökning av köt, fisk och fläsk, och det är inte enligt för smakens del men ochså som bakterieskydd i turkningsprocessen.
Vad gäller nebbmusen, så är den inte mus men en insektätare, och den ska visst ha en smak som är oerhörd ful så inga andra djur äter den.

Avatar Fallback

Re: Brasor och bensin mm

Jim_the_one  
#257337 Näbbmusen äter blandannat/framförallt insekter men den är ett rovdjur av rang då den måste äta sin egen vikt varje dygn. Och den är animalätare dvs köttätare. Men den äter en å annan nöt å bär också.

Finns faktiskt djur som äter näbbmöss. Vissa ugglor tex.

Användarvisningsbild

Re: Brasor och bensin mm

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257438 Anar ugglor i mossen :ugeek:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Brasor och bensin mm

totte  
#257443
Niking skrev:Anar ugglor i mossen :ugeek:
/Niklas


:lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Brasor och bensin mm

JensSkoog  
#257446 Bara man inte har dom i mössan!

Användarvisningsbild

Re: Brasor och bensin mm

Hammaren  
#260013 En viss mus och en buske kan väl vara trevligt att ha i husvagnen eller? :oops: :-t

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).