Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

16 inlägg 8262 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

Jonaslatt  
#248659 Hejsan har renoverat upp en äldre snöslunga Gilson 5hp.
Men jag behöver byta drivrummen till slungan för den kastar bara snön 0.5-1 meter märkte jag nu när snön kom.

Jag tror inte det är original rem på nu. Den verkar alldeles för lång.

Var kan man hitta fakta så jag kan se hur lång remmen ska vara?

Modell : http://www.ladda-upp.se/bilder/juntaapzpsajp/
Och Bild på slungan om det kan hjälpa?
http://www.ladda-upp.se/bilder/hireezwurtfxn/

Med vänlig hälsning


Senast redigerad av Jonaslatt sön 12 jan 2014, 14:23, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitta fakta om gamal Gilson 5hp Snöslung

totte  
#248741 Aha, en sån med vertikalmotor! Snyggt renoverad, bra jobbat! Kul liten maskin det där. Slänger nog inte så gräsligt långt, men 1 - 2 m låter verkligen i underkant.

Den främsta källan till Gilsonkunskap hittar du här: http://www.gilsonsnowblowers.com/

Nu har ja g ingen aning om där finns nåt om rem till en sån här, och tyvärr är ofta remlängderna inte korrekta, efteersom det varit väldigt mycket varianter på det.

Gör så här: Ta en bred maskeringstejp. Dra den runt remskivorna och klipp av eller sätt ett märke. Sen kan du ta av den och dra ut och mäta. Då har du yttermåttet. Om det är klassisk A-profil 13 x 8 mm så drar du ifrån 50 mm så har du invändig längd. Sen kan du gå in här och leta i deras katalog efter rätt rem.

http://www.momentum-industrial.com/defa ... mentum.com

Välj "Momentum", "Transmissoner", "Remtransmissioner" så hittar du kilremmar i tabeller.

Avatar Fallback

Re: Hitta fakta om gamal Gilson 5hp Snöslung

Jonaslatt  
#248794 Tack för snabba hjälpen. Mätte som du sa. Gamla remmen är ca 2cm längre än vad den ska vara.

Jag kollade länken du bifogade men är rätt kass på engelska och hitta inte så mycket förutom reservdelar.

Jag förstår ändå inte riktigt.
Troligen slirar remmen och detta gör att den inte orkar kasta så långt.
Men när jag provkörde första gången med den igår så spruta den snön framåt från skruven. Alltså inte upp i snökastarn.
Utan rakt fram som en sop maskin med snurrande borste. Vad kan det bero på? .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hitta fakta om gamal Gilson 5hp Snöslung

totte  
#248796 Inte en aning, har aldrig kört en sån enstegsslunga. Vad jag kan gissa är att den tack vare den slirande remmen inte orkar hålla tillräcklig snurr för att skicka iväg snön uppåt. Du får se när du fått tag i en korrekt rem om det går bättre då. Vaxa utkastet med silikon- eller teflonvax, alltså bilvax, det gör en hel del på kastlängd.

Avatar Fallback

Re: Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

Jonaslatt  
#257243 Hej igen efter att bytt remmar, fixat en ljuddämpare och lackat skruven och allt som har med snö kastningen att göra så kommer snön kanske 1-2 meter.
Ska man inte komma längre med en sån här? Vist det är en liten modell. Men ändå?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

JensSkoog  
#257304 Har du justerat så varvtalet är max? Annars tror jag inte den där kastar snön längre. Skruvade på en liknande sak i fjol vinter, och den orkade inte stort mer even i lett snö.

Avatar Fallback

Re: Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

Jonaslatt  
#257340
JensSkoog skrev:Har du justerat så varvtalet är? Annars tror e den där kastar snön längre. Skruvade på en liknande sak i fjol vinter, och den orkade inte stort mer even i lett snö.


Kan inte riktigt justera på denna. Det är ett reglars på förgasaren. Och där varvar och där står det på full. Och det hörs att motorn varvar.

Dock är den svår startat går aldrig utan starta. Samt att den drar massa soppa.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

JensSkoog  
#257367 Tror jag ville tittat efter på blocket om det fanns någor mera effektiva sakor om jag var i behov av snöslunga till mer enn några få kvadratmeter! Hade tur och fick tag i en begagnad Honda som gör jobbet mycket effektivt.

Användarvisningsbild

Re: Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

totte  
#257440 Det dom är frågan är om den varvar tillräckligt. Den skall göra 3500 rpm. Om den inte gör det måste man spänna upp fjädern som drar mot regulatorn.

Men sen är såna här enstegare inte så värst effektiva, kastar aldrig lika bra som en tvåstegslunga.

Avatar Fallback

Re: Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

Brumsten  
#257483 Hej, jag tror att remmen till slungan ska vara 1/2"-40.
Till hjuldriften 3/8x22-1/2.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

Jonaslatt  
#258039 Nu funkar slungan helt okej. Enda felet är att den är svår startat.
Start gas hjälper inte. Jag får hälla i bensin i förgasaren för att kunna starta den.
. Vad kan detta bero på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

Brumsten  
#258051 Hej, byt membramet i förgasaren, och o-ringen mot insugsröret.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

Jonaslatt  
#258054 Men den går kanon när den är igång. Men kan det ändå bero på det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

JensSkoog  
#258056 Har den god gnist på stiften?

Avatar Fallback

Re: Problem med gamal Gilson 5hp Snöslung

Jonaslatt  
#258057 Jag tycker den är bra.Någon som vet måtten mellan svänghjulet och tändmodullen. Eller vad det heter?

Samt avstånd mellan elektroden?

Kanske går att få lite mer gnista om allt e perfekt inställt :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).