Motorsåg och handhållet

Ersätta 339xp

47 inlägg 19394 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

SawTroll  
#257044
anersimyra skrev:
SawTroll skrev:
anersimyra skrev: Jag har en 339 xpt, den har gått riktigt uselt under många år. Jag bytte till ett icke avstört stift, efter det går sågen som ett skållat ollon.. :smile: :smile:


Problemet med det er at det aldri har eksistert en sag som heter 339xpt - derimot fantes jo en 338xpt.

Det er en sag med topp-håndtak, og litt lavere ytelse (mer restriktiv eksos?).
338 ska det ju vara :???: :oops: :smile:


Slike feil gjør vi alle! :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

SawTroll  
#257045
rikard_e skrev:Okej, häftigt! samma motor som 339:an alltså?


Den avbildede T540xp har en annen motor, men 338xpt har samme som 339xp.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

Timmerville  
#257109 Är nu inne på 339 nummer två.Den första hade två proplem ett vakum kedjeoljetank lösning borra ett litet hål uppifrån sätt i en saxpinne. Två ramlagerhaveri efter ca fem månaders användning(hade sågen isex år) Såg nummer två haverad tändning gick pågaranti.Har haft stihl ms200 gick utan proplem har dock lägre effekt.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257217 Finns tydligen en bra stihl-handlare i byn, så det gjorde ju inte valet enklare...

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

henkperz  
#257218 Köp en ms201! Köpte en sådan för nån vecka sedan, har hunnit kört ca 20 tim med den och den går kanon! :grin:

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

volvo_buster  
#257223
henkperz skrev:Köp en ms201! Köpte en sådan för nån vecka sedan, har hunnit kört ca 20 tim med den och den går kanon! :grin:



kan bara hålla med men se till att ha vasst! ;)

Användarvisningsbild

Re: Ersätta 339xp

svampbob  
#257233
volvo_buster skrev:
henkperz skrev:Köp en ms201! Köpte en sådan för nån vecka sedan, har hunnit kört ca 20 tim med den och den går kanon! :grin:



kan bara hålla med men se till att ha vasst! ;)


Är det bara jag som tycker att 201 är en tråkig såg? Jag har verkligen försökt tycka om den och visst är det bra kvalité på den men den är så klen och kedjan snurrar så långsamt. Jag tror den kan passa till klena första gallringar men då jag har lite av just den sorten så köpte jag istället en kedjeröjsåg.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

henkperz  
#257240 Du har nog samma fel som många har haft på sina 201.. För dåligt portade cylindrar.. Be återförsäljaren byta cylinder på sågen.det görs på garanti

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

SawTroll  
#257247
svampbob skrev:
Är det bara jag som tycker att 201 är en tråkig såg? Jag har verkligen försökt tycka om den och visst är det bra kvalité på den men den är så klen och kedjan snurrar så långsamt. Jag tror den kan passa till klena första gallringar men då jag har lite av just den sorten så köpte jag istället en kedjeröjsåg.


Nei, det har vært mange klager på hvordan MS201 (som oftest MS201T) går, på Amerikanske og Engelske fora.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

valtra mega  
#257250 Problemet borde var åtgärdat på de nya ms 201 om det inte är något gammalt restparti de säljer

Användarvisningsbild

Re: Ersätta 339xp

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257252 MS 201 skulle jag rekommendera. Det första som kom ut gick inte så bra men nu går de riktigt bra. När min MS 200 ska bytas blir det säkert en 201:a.

Min erfarenhet av 339:an är nästan bara negativa. En riktig skitsåg. Ojämn i kvalitén. Går dåligt.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

volvo_buster  
#257268
svampbob skrev:
volvo_buster skrev:
henkperz skrev:Köp en ms201! Köpte en sådan för nån vecka sedan, har hunnit kört ca 20 tim med den och den går kanon! :grin:



kan bara hålla med men se till att ha vasst! ;)


Är det bara jag som tycker att 201 är en tråkig såg? Jag har verkligen försökt tycka om den och visst är det bra kvalité på den men den är så klen och kedjan snurrar så långsamt. Jag tror den kan passa till klena första gallringar men då jag har lite av just den sorten så köpte jag istället en kedjeröjsåg.


Enligt mitt förmenande så finns det idagsläget ingen skönare såg att kvista med. Kommer man från tex en 50cc+ så är man ju van vid mera bottenvrid och MS201 behöver mera gas för att komma till sin rätt. Den stora skillnaden är att efter 5-6 timmars kvistning är man inte alls lika trött. MS241 är jag också nöjd med efter x antal besök hos ÅF. Det som gjorde susen för MS241 var att enbart köra på ASPEN.

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257274 Ja, idag gick såklart min 339 som ett spjut. Men, skall ta mig att klämma på en 550xpg till att börja med. Den eller 241vw är starka kandidater.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

rikard_e  
#257289
Mangan skrev:Ja, idag gick såklart min 339 som ett spjut. Men, skall ta mig att klämma på en 550xpg till att börja med. Den eller 241vw är starka kandidater.

Såklart, den känner sig hotad nu :wink:

Tror du blir mer nöjd med en 550xpg än 241. Stihlet ligger ju en klass under 550,

550xp och 261.an ligger i samma klass, bara så du vet! :grin:

Avatar Fallback

Re: Ersätta 339xp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257329 Ja, jag var nära att använda den som bänk att fälla grova granar på... ;-)

Kanske man skulle gå upp tills 15"? Orkar 550 dra runt en H25-kedja?

Om 339 kan klara klengallrungen fortsatt...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).