Mange skrev:Inte riktigt samma funktion. Det är mer dödmansgrepp än kastskydd. Håller du kan det fortfarande hända grejer. Bättre än inget, men inte samma.
Funktionen med aktiva kastskydd som när man släpper svärdstopp i stubbe är ytterligare nåt HVA var först med.
Likaså rörelseaktiverad, när sågkropp rör sig mot bågen...
anersimyra skrev:När man släpper svärdet i en stubbe är det väl för att kontrollera tröghetsutlösningen ? Alltså, funktionen där sågkroppen rör sig mot bågen ?Mange skrev:Inte riktigt samma funktion. Det är mer dödmansgrepp än kastskydd. Håller du kan det fortfarande hända grejer. Bättre än inget, men inte samma.
Funktionen med aktiva kastskydd som när man släpper svärdstopp i stubbe är ytterligare nåt HVA var först med.
Likaså rörelseaktiverad, när sågkropp rör sig mot bågen...
th skrev:anersimyra skrev:När man släpper svärdet i en stubbe är det väl för att kontrollera tröghetsutlösningen ? Alltså, funktionen där sågkroppen rör sig mot bågen ?Mange skrev:Inte riktigt samma funktion. Det är mer dödmansgrepp än kastskydd. Håller du kan det fortfarande hända grejer. Bättre än inget, men inte samma.
Funktionen med aktiva kastskydd som när man släpper svärdstopp i stubbe är ytterligare nåt HVA var först med.
Likaså rörelseaktiverad, när sågkropp rör sig mot bågen...
Tröghetsutlösningen är väl snarare att sågkropp och svärd rör sig från kastskyddet. Det senare har en liten vikt i handtaget så att det "står kvar" när man får ett kast och därmed löser ut bromsen.
th skrev:Så fanns det ju Jonseredssägarna där svärdet vred sig och löste ut bromsen.
totte skrev:th skrev:Så fanns det ju Jonseredssägarna där svärdet vred sig och löste ut bromsen.
Som inte var riktigt bra, när den blev lite sliten löste den ut nästan av egenvikten när man kapade, om jag minns rätt. Minns du vilka modeller som hade det?
Mange skrev:totte skrev:th skrev:Så fanns det ju Jonseredssägarna där svärdet vred sig och löste ut bromsen.
Som inte var riktigt bra, när den blev lite sliten löste den ut nästan av egenvikten när man kapade, om jag minns rätt. Minns du vilka modeller som hade det?
452, 410, 420, 435.
Ingen dum grej men det blev mer jrejer som kunde gå sönder. Slitage på vevhus och spruckna fästen etc ledde till att systemet bultades och senare togs bort.