Öppna kategorin

Ved eller virke av vindfällen (furu)?

20 inlägg 16222 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

T Landström  
#256962
Skogsola skrev:Tall tryckimpregnerar man för att den blånar lätt vid lagring. Men doppar man den i grön färg så märks det inte.


Doppar vet jag inte om man gör...

Elmia
Avatar Fallback
Vimekaren  
#256994 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:21, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

JensSkoog  
#257098 Där jag kommer från reknade vi tall som långt bettre enn gran, men det har säkert å göra med att i varmt kystklimat får man "turbogran" som inte duger til något! Om tallen har hunnit bli blå, så blir färjen borta genom några år om man inte måler den. Om du ska bygga carpor,, så är tall aldels utmärkt till konstruktion och panel. På vindfällen som legat några år, är mestadelen av kådan "svettad" ut och senn använder man et par omganger spärregrund innan målning.

Användarvisningsbild

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257141 Samma här nere i sydvästra Sverge. Det är alltför lätt att få till "balsagranar" med flera mm tjocka årsringar, man behöver ganska magra marker för att granen skall bli något vettigt av som konstruktionsvirke.

Avatar Fallback

Re: Ved eller virke av vindfällen (furu)?

Katten003  
#257160 Tack för alla bra svar!
Efter att ha läst dem känns det självklart att ta rotstockarna till virke.
Och som bonus har jag lärt mig en massa på kuppen, som vanligt när man hänger på skogsforum :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).