Motorsåg och handhållet

Motorsåg för blandade uppgifter

135 inlägg 43375 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#257061 Sen är ju kedjebromsen tröghetsutlösande.. :smile: :smile:

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257062 Inte riktigt samma funktion. Det är mer dödmansgrepp än kastskydd. Håller du kan det fortfarande hända grejer. Bättre än inget, men inte samma.

Funktionen med aktiva kastskydd som när man släpper svärdstopp i stubbe är ytterligare nåt HVA var först med.
Likaså rörelseaktiverad, när sågkropp rör sig mot bågen...

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Tosca  
#257063 Det jag saknar på Stihlen är värmen, det borde ju varit möjligt att ha bågen uppvärmd iaf, den blir väldigt kall iom att man byter grepp på den hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257065 Det finns många Stihl modeller med värme... Vilken har du som inte har?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#257071
Mange skrev:Inte riktigt samma funktion. Det är mer dödmansgrepp än kastskydd. Håller du kan det fortfarande hända grejer. Bättre än inget, men inte samma.

Funktionen med aktiva kastskydd som när man släpper svärdstopp i stubbe är ytterligare nåt HVA var först med.
Likaså rörelseaktiverad, när sågkropp rör sig mot bågen...
När man släpper svärdet i en stubbe är det väl för att kontrollera tröghetsutlösningen ? Alltså, funktionen där sågkroppen rör sig mot bågen ?

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Tosca  
#257079
Mange skrev:Det finns många Stihl modeller med värme... Vilken har du som inte har?

Quick stop

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257128
anersimyra skrev:
Mange skrev:Inte riktigt samma funktion. Det är mer dödmansgrepp än kastskydd. Håller du kan det fortfarande hända grejer. Bättre än inget, men inte samma.

Funktionen med aktiva kastskydd som när man släpper svärdstopp i stubbe är ytterligare nåt HVA var först med.
Likaså rörelseaktiverad, när sågkropp rör sig mot bågen...
När man släpper svärdet i en stubbe är det väl för att kontrollera tröghetsutlösningen ? Alltså, funktionen där sågkroppen rör sig mot bågen ?

Tröghetsutlösningen är väl snarare att sågkropp och svärd rör sig från kastskyddet. Det senare har en liten vikt i handtaget så att det "står kvar" när man får ett kast och därmed löser ut bromsen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257139
th skrev:
anersimyra skrev:
Mange skrev:Inte riktigt samma funktion. Det är mer dödmansgrepp än kastskydd. Håller du kan det fortfarande hända grejer. Bättre än inget, men inte samma.

Funktionen med aktiva kastskydd som när man släpper svärdstopp i stubbe är ytterligare nåt HVA var först med.
Likaså rörelseaktiverad, när sågkropp rör sig mot bågen...
När man släpper svärdet i en stubbe är det väl för att kontrollera tröghetsutlösningen ? Alltså, funktionen där sågkroppen rör sig mot bågen ?

Tröghetsutlösningen är väl snarare att sågkropp och svärd rör sig från kastskyddet. Det senare har en liten vikt i handtaget så att det "står kvar" när man får ett kast och därmed löser ut bromsen.

först tänkte jag på 133 som hade den broms med vikter.
Sen tänkte på tvärniten som var på 140 serien

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257142 Så fanns det ju Jonseredssägarna där svärdet vred sig och löste ut bromsen.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

totte  
#257147
th skrev:Så fanns det ju Jonseredssägarna där svärdet vred sig och löste ut bromsen.


Som inte var riktigt bra, när den blev lite sliten löste den ut nästan av egenvikten när man kapade, om jag minns rätt. Minns du vilka modeller som hade det?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257149 Kommer inte ihåg modellnumren nu men det var det var sågar som hade bromskloss och inte bromsband. 451 hade inte "viksvärd"..

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

totte  
#257150 Hehe, jag jagar dig runt här från tråd till tråd. Oss nattugglor emellan. Skulle gissa 452 då.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

johan eriksson  
#257167 410, 420 har den varianten.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257188
totte skrev:
th skrev:Så fanns det ju Jonseredssägarna där svärdet vred sig och löste ut bromsen.


Som inte var riktigt bra, när den blev lite sliten löste den ut nästan av egenvikten när man kapade, om jag minns rätt. Minns du vilka modeller som hade det?

452, 410, 420, 435.

Ingen dum grej men det blev mer jrejer som kunde gå sönder. Slitage på vevhus och spruckna fästen etc ledde till att systemet bultades och senare togs bort.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

totte  
#257210
Mange skrev:
totte skrev:
th skrev:Så fanns det ju Jonseredssägarna där svärdet vred sig och löste ut bromsen.


Som inte var riktigt bra, när den blev lite sliten löste den ut nästan av egenvikten när man kapade, om jag minns rätt. Minns du vilka modeller som hade det?

452, 410, 420, 435.

Ingen dum grej men det blev mer jrejer som kunde gå sönder. Slitage på vevhus och spruckna fästen etc ledde till att systemet bultades och senare togs bort.


Tack för det. Jo det var en bra tanke, men konstruktionen höll inte måttet. Jag hade ett par såna i gänget på sena 70-talet, krånglade nästan omedelbart och löste ut i tid och otid, måste ha varit 452.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).