Motorsåg och handhållet

Bästa kedjan till 346xpg?

80 inlägg 34317 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#257086
Mange skrev:Får du inte ner kedjan i svärdet alls?


Jeg forsto det motsatt, han får ikke tredd kjedet ned på taggene på nesehjulet - men hvilken betydning har det uansett, når kjededelingen er feil? :?:

Sverdet må jo byttes uansett!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

henkperz  
#257130 Kedjan passar fint i svärdet förutom vid noshjulet när piggarna inte går ner i mellanrummet i länken

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257131
traktorz skrev:
henkperz skrev:Tja! Köpte ett iggesund E15-U00-58A på swedol idag och en ny kedja 1,5 .325

Nu till mitt problem.... Kedjan passar inte på noshjulet, altså piggarna på noshjulet är för grov för kedjan :surp: Svärdet heter 58A Vilket jag tolkar som 0,58=1,5mm? Eller vad är felet :roll:

Artikelnr på Swedol 14001


Kolla in detta inlägg:
viewtopic.php?f=12&t=12639&st=0&sk=t&sd=a&start=15#p254774
Överenstämmer svärdets påtryckta artikelnummer med förpackningens?
Borde inte artikelnmret vara E15-U00-58J istället?

Det verkar som att svärdet legat i fel förpackning hos Swedol. Deras artikelnummer 14001 skall vara .325 medan artikelnummer 1401 är 3/8. Iggesunds "J" är .325 medan "A" är 3/8.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#257136
henkperz skrev:Kedjan passar fint i svärdet förutom vid noshjulet när piggarna inte går ner i mellanrummet i länken


Spm. er hviken vei de er "for brede", i lengde eller side?

Om det er i side (som er det jeg normalt vil anta at "bredde" er om), så er noe mer enn bare kjededelingen feil.....

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

totte  
#257137 Bara att åka till Swedol och byta, inget att diskutera mer, det är ju ett uppenbart fel därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

anersimyra  
#257161 Ett klassiskt: KINASYNDROM.. :-o :-o Borde borga för en rolig " utbrottsberättelse " :lol: :lol: Själv hade jag genast " tillverkat " mig ett " skohorn " av skiten.. :x :x :lol:

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257192
anersimyra skrev:Ett klassiskt: KINASYNDROM.. :-o :-o Borde borga för en rolig " utbrottsberättelse " :lol: :lol: Själv hade jag genast " tillverkat " mig ett " skohorn " av skiten.. :x :x :lol:

Detta är Swedols misstag, inte leverantören av svärdet.
Iggesund har rätt svärd i rätt förpackning som Swedol märkt fel.

Säger ingen till dem vet de inget om detta så in o byt så de vet felet som gjorts o kan göra rätt.

Kan vara nyttig erfarenhet för dem som handlar på varuhus. Det kräver mer av köparen.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

henkperz  
#257260 Köpte förövrigt en Carlton k2L kedja Full chiesel 8) Går det bra att kvista med en sådan kedja?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

totte  
#257313
henkperz skrev:Köpte förövrigt en Carlton k2L kedja Full chiesel 8) Går det bra att kvista med en sådan kedja?


Det går, men det hugger och rycker mer, helmejsel är inte idealisk för kvistning, om vi talar om normal kvist. Annat när det handlar om grovt löv och gammal tall, där kvistningen mer påminner om kapning av klenved. Än viktigare att hålla varv på kedjan jämfört med en halvmejselkedja, den senare hugger inte lika markant, och hugg uppstår mest när kedjan inte går på fullvarv.

Det hänger också på hur aggressivt kedjan är filad, är den höknäbbad blir den inte kul att kvista med, och framför allt skall underställningen hållas på miniminivå, inga nedfilade klackar,

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

henkperz  
#257495 Bytte svärdet idag och fick rätt! 58J.. Så nu ska det bli kul att testa grejorna :lol: Tack för att hjälp :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

henkperz  
#257612 Nytt svärd och kejda,rengjord såg. skogen lever farligt :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

T Landström  
#257614 Konstigt att det skiljer så i utbud på Swedol butikerna...
Karlstad som jag brukar åka till har inte haft Iggesund svärd för .325 på flera år...eller så är det en strykande åtgång i Solstaden...

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

tallen100  
#257615
henkperz skrev:Nytt svärd och kejda,rengjord såg. skogen lever farligt :lol:

Sågen ser ju lika ny ut som svärdet :smile:

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

henkperz  
#257618 Gillar att hålla grejorna i skick! Har använt sågen i 2 år :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

tallen100  
#257628 Det var inte dåligt.. trevligt när sakerna ser ut så fast dom används.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).