Motorsåg och handhållet

Jonsered 455

83 inlägg 46243 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199219 Okej, jag har fixat stoppknappen nu, och den startar. Tog loss förgasaren, och den såg ju väldigt ren och fin ut, och fixat till grundinställning. Det är det enda jag har gjort med den. Startar lätt, men om man gasar fullt så bluddrar den och dör. Gasar man mycket långsamt mer och mer så varvar den upp, men går inte jättebra när det närmar sig fullgas.

Vart börjar man, kanske ett nytt luftfilter och bränsleslangar vore det första men har inget sådant här. Kan jag pröva några andra saker så länge? Någon som känner igen fenomenet och vet vad det (oftast) beror på?

Tankventilationen? Hur gör man rent den?

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199220 Prova o öppna den lite till, det låter nästan som den tvekar/storknar...

Vad har du för grundinställning?

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199234 L: 1 1/8. H: 1. Öppna L då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199237 H bestämmer mängd delvis till L så...
Öppna båda.

Prova 1,5 på båda.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199374 Nu gick den betydligt bättre! Nästan bättre än min 339:a, som ändrar tomgångsvarv när man vickar på den...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#199375 Denna ska gå mycket bättre än din 339 i stock om allt är rätt.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Röjaren  
#199409 Tycker det varit en väldigt bra sågmodell. Det enda trista är att många reservdelar börjar ta slut hos Husqvarna/Jonsered till dem. Finns ju otroligt många av dem ute fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#199446 Håller med, hela den generationen av Jonseredare var bland de mest vikteffektiva sågar som funnits, och smidiga och välbalanserade.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257016 Banne mig om jag inte skall pröva att kvista lite med den imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

axwell  
#257078 En skogsgranne hade fått stopp på sin Jonsered 455 i Ivarskogen, han fick snabblåna min Tanaka ECV4501.

Jag tyckte att den kändes lika tung som en 50 cc-såg, vad har dom för prestanda?

Denna granne hade tydligen fler likadana sågar och menade att även en annan granne hade några stycken 455:or.

Vad heter Husqvarnas motsvarande?

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

SawTroll  
#257093
axwell skrev:En skogsgranne hade fått stopp på sin Jonsered 455 i Ivarskogen, han fick snabblåna min Tanaka ECV4501.

Jag tyckte att den kändes lika tung som en 50 cc-såg, vad har dom för prestanda?

Denna granne hade tydligen fler likadana sågar och menade att även en annan granne hade några stycken 455:or.

Vad heter Husqvarnas motsvarande?


Så vidt jeg vet tilhørte 455 den lite vellykkede "520-familien" av Jonsered sager (men med 44 cc motor), og det fantes egentlig ikke noen tilsvarende HVA. Den noe eldre 444 var helt annerledes, og en klart bedre sag, og 242 var jo mindre når den kom, og også klart bedre.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#257108 455 väger 4,8 kg utan svärd och kedja. en ganska normal vikt för en såg i storleken från den tiden. Det är ett hg mer än 242. Har inga siffor på effekten, men den här Jonsered-serien tillhör bland de mest vikteffektiva sågar som gjorts. 242 är förvisso en av de bästa sågar Hva gjort och den är svårslagen i sin klass, rapp och varvvillig kvistningssåg. Jonsereds sågar från den tiden är mer universal, lägre varv, mer moment, men körs ofta med 8-kuggars drev och håller då kedjehastigheten väl, utan att tappa orken.

Jag kan inte påstå att Jonseredarn är bättre, det är olika sågar med olika karaktär, jag finner helt enkelt inga skäl för såna kategoriska jämförande omdömen som SawTroll utdelar.

Jämförelsen med 444 finner jag inte ens relevant, den tillhör en äldre och bra mycket tyngre generation sågar, hållbar och bra för sin tid, men skall kanske närmast jämföras med Jonsereds 452, också av denna äldre generation.

Skall tilläggas att 455 och dess syskon är rena Jonsereds-konstruktioner som fortsatte tillverkas efter att Elux köpt upp företaget.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 455

SawTroll  
#257133
totte skrev: ....

Skall tilläggas att 455 och dess syskon är rena Jonsereds-konstruktioner som fortsatte tillverkas efter att Elux köpt upp företaget.


Ja, 520 familien - men den er jo mest kjent som et svakt leddet i Jonsereds "program" på den tiden, som gjorde der nødvendig å introdusere rene Partner sager som Jonsereds virkelige proff sager, i 50cc klassen (490 og 590).

Nå hadde vel også 520 familien (inkl 455) Partner type håndtak og AV, så helt "rene" Jonsered var det jo ikke snakk om. Da må vi tilbake til 510 (1979).

For øvrig så hadde 444se en del mer effekt enn 451 og 452, men du har nok rett i at den var tyngre enn 455 - og den var helt klart eldre.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

totte  
#257135 Kan inte direkt hålla med om att 520-familjen var ett svagt kort, men det må vara en bedömningsfråga.

Du har helt rätt i det med handtagen, jag syftade huvdsakligen på motorkroppen, den är nästan identisk mellan 510 - 520. Men 510 med separat upphängning för bakre handtag och bygel var lite "svampig" i känslan och det hade svårt att hålla.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 455

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257138 510 är en "ren" jonseredskonstruktion som i konstruerades innan Partner köptes upp. Upphängningen av bågen har ungefär samma princip som 451, dvs. två gummidämpare på högersidan och en på vänstersidan. 520 är en förbättring av upphängningen som vad jag kommer ihåg inspirerades av Partner P49, dvs integrerad båge/bakhandtag, för att minska vibrationsnivåerna. Dessutom har jag för mig att 510 och 520 var gjorda av samma konstruktör, som var en "Jonseredare".

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).