Motorsåg och handhållet

Bästa kedjan till 346xpg?

80 inlägg 34301 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#256841
totte skrev:Annars är väl 15" "rätt" längd för en 346, bäst balans, räcker för de flesta behov och är inte för långt och obändigt vid kvistning.


Jeg liker 16" bedre, men forskjellen er jo heller liten (kun 2 dl i .325). :mrgreen:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#256842
rikard_e skrev:
bendel skrev:HEJ ALLIHOPA,fick hem nysågen idag som jag beställt från usa,(346 xp triobrake)sitter 18"svärd på den nu men tycker det är ite väl häftigt med den längden,ska ta reda på vindfällor nu men villbyta till ett kortare svärd än 18",vad rekomenderar ni för svärdlängd, 13"eller 15".h25 eller h30


15" h25 rekomenderar jag. det kör jag på 560xpg-såget.



560xp kommer med det, og 7-tannet drev her - og det er ganske "bak mål" etter min mening.

Som et absolutt minimum, så bør drevet umiddelbart skiftes til 8-tannet.

Så er det på tide å vurdere helmeisel, 3/8" og lengre sverd (ja til alt sammen, men ikke nødvendigvis samtidig)..... :grin:

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#256843
anersimyra skrev:
IMG_3006.JPG
Den här får jag hos alla HVA och Jonsereds handlare när jag beställer 325. Kedjan är en semichisel märkt Husqvarna. Ska man ha annat får man beställa. :smile:


Du må løfte kjedet ut av sverdet for å se det tallet som forteller hva det er. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256852
SawTroll skrev:Samme deling (jeg sa jo det), men ikke samme drev. :!:

Det går som regel an på et vis, men "chassiset" på kjedene er helt forskjellig. Å kjøre lo-pro/hobby/picco på et regulært 3/8 drev blir som å kjøre med et for lengst utslitt drev (drevet har for liten diameter).

Hvis du sammenligner et picco og et regulært ringdrev med samme antall tenner, så vil du se at picco drevet har større diameter (godt synlig, ikke bare målbart).

Det må jo bli slik når pitch er den samme, men chassiset er lavere på picco.

Vilket ringdrev är det då till 91?

Det där med diameter köper jag inte. Du kan ha olika storlek på drev i samma delning och tänder, det skiljer mellan tillverkare med.
Storleken på slitsarna drivlänken går ner i skiljer även dem. Väggen mellan slitsarna i drevet är olika tjock.

Skillnader mellan rindrev och drev i diameter är oftast mer och där kan det fortare bli problem och oljud.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256853
SawTroll skrev:
560xp kommer med det, og 7-tannet drev her - og det er ganske "bak mål" etter min mening.

Som et absolutt minimum, så bør drevet umiddelbart skiftes til 8-tannet.

Så er det på tide å vurdere helmeisel, 3/8" og lengre sverd (ja til alt sammen, men ikke nødvendigvis samtidig)..... :grin:


En kugg är likvärdigt med 3-4" i svärdslängd om man ser till belastning i stock.
8 kugg är inga problem o dra, men det är risker i det som överbelastning på koppling, värme etc.
Du säger minst 8kugg.... Får det plats ett 9 kugg? Hur blir det då med svärdslängd/drivlänksantal? 16-18" svärd, 9kugg... Låter inte vettigt i mina ögon...

Det blir samma problem med 560 som med 262. Användarna tror den klarar hur mycket som helst eftersom den drar. Stora kvistnings såg går varma under hög belastning.

Jag har provad den med 3/8 73LPX och 58APLG i 17". det var ingen fördel för prestationen i sågen.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#256871
Mange skrev:
Vilket ringdrev är det då till 91?

Det där med diameter köper jag inte. Du kan ha olika storlek på drev i samma delning och tänder, det skiljer mellan tillverkare med.
Storleken på slitsarna drivlänken går ner i skiljer även dem. Väggen mellan slitsarna i drevet är olika tjock.

Skillnader mellan rindrev och drev i diameter är oftast mer och där kan det fortare bli problem och oljud.


Picco drev for "mini 7-spline" er de jeg har sett, fra de "vanlige" merkene. Jeg har ikke sett annet enn spesial-lagede rims for small 7-spline eller standard 7-spline.

Som du ser av bildet, så er det ganske stor forskjell i ytre diameter.

At det skal være så store unøyaktigheter i produksjonen av Oregon og Stihl ringdrev vil jeg ikke være med på - med hvordan det er med "spur" drev har jeg lite greie på

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#256875
Mange skrev:
SawTroll skrev:
560xp kommer med det, og 7-tannet drev her - og det er ganske "bak mål" etter min mening.

Som et absolutt minimum, så bør drevet umiddelbart skiftes til 8-tannet.

Så er det på tide å vurdere helmeisel, 3/8" og lengre sverd (ja til alt sammen, men ikke nødvendigvis samtidig)..... :grin:


En kugg är likvärdigt med 3-4" i svärdslängd om man ser till belastning i stock.
8 kugg är inga problem o dra, men det är risker i det som överbelastning på koppling, värme etc.
Du säger minst 8kugg.... Får det plats ett 9 kugg? Hur blir det då med svärdslängd/drivlänksantal? 16-18" svärd, 9kugg... Låter inte vettigt i mina ögon...

Det blir samma problem med 560 som med 262. Användarna tror den klarar hur mycket som helst eftersom den drar. Stora kvistnings såg går varma under hög belastning.

Jag har provad den med 3/8 73LPX och 58APLG i 17". det var ingen fördel för prestationen i sågen.


Du kan montere .325x9 eller 3/8x8 dersom du anskaffer en clutch trommel med standard 7-spline (står i delelisten til 560xp, men uten angivelse av hva det er - og står i delelisten til 562xp).

3/8x8 med 15" sverd har fungert utmerket på min MS361 (kvisting og "moderat" kapping) - så jeg har anskaffet det som trengs for å prøve med 16" sverd på 560xpg.

Imidlertid så trenger jeg min. en større operasjon til før jeg er klar til å gå i skogen igjen, så det kan ta litt tid før jeg får prøvd.....

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256883 Varför ska trumman bytas? Visst har den har den ring drev redan?
I IPL för 560 hittar jag inget om nåt annat än 7kugg oavsett delning vilket är normalt för det fästet.
Att det står annat i 562 är sin sak, den har "stora fästet" och då funkar det bättre med 8-9 kugg, än om sågen får jobba så det räcker...

Jo, Stihl drev har jag, det var inte det jag frågade efter utan till Oregon 91.
Skulle vara kul o kunna se vad det är eftersom det snackas så borde det ju finnas.
Drev finns ju så lite märkligt att inte ringdrev finns tycker jag.

Ska prova 9 kugg nästa gång eftersom du säger att det går.
Brukar bli rätt tight o se konstigt ut i såg med "lilla HVA" fästet.
Svärds ändan är oftast lite litet med vilket ställt till det de gånger jag provat.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256885 Vad har hänt med din såg som kräver operation?

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256886 Det er han som må oppereres, håper han blir bra igjen.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#256896
Mange skrev:Varför ska trumman bytas? Visst har den har den ring drev redan?
I IPL för 560 hittar jag inget om nåt annat än 7kugg oavsett delning vilket är normalt för det fästet.
Att det står annat i 562 är sin sak, den har "stora fästet" och då funkar det bättre med 8-9 kugg, än om sågen får jobba så det räcker...

Jo, Stihl drev har jag, det var inte det jag frågade efter utan till Oregon 91.
Skulle vara kul o kunna se vad det är eftersom det snackas så borde det ju finnas.
Drev finns ju så lite märkligt att inte ringdrev finns tycker jag.

Ska prova 9 kugg nästa gång eftersom du säger att det går.
Brukar bli rätt tight o se konstigt ut i såg med "lilla HVA" fästet.
Svärds ändan är oftast lite litet med vilket ställt till det de gånger jag provat.


Trummelen som kommer med 560 har lite nav (small 7-spline, den må være det, for å kunne brukes til .325x7 eller -x8), mens 3/8"x8 og .325x9 bare kommer med stort nav (standard 7-spline). HVA har i en del år alltid listet stort nav for 3/8" rim, selv om 3/8"x7 finnes for både lite og stort. De selger begge drev, min 560 ble utstyrt med 3/8x7 for lite nav, når jeg hentet den. Trommelen med stort nav hentet jeg senere.

Delenummeret til de større drevene står som du sier ikke i delelisten, det synes å ha vært en "policy" siden 1990-tallet - men de kan allikevel bestilles fra HVA (vel, har ikke prøvd med .325x9, siden jeg ikke har vært interessert). Uansett så har Stihl det, så det er ikke noe problem å få tak i.

Picco og Oregon 91 er jo samme sak, men Oregon tilbyr ikke ringdrev for disse kjedene, så vidt jeg vet. Drev har vært laget av DANZCO, og sikkert av andre som tilbyr "custom" drev - men disse er jo dyre og slites fort ("pinne-drev").
Senast redigerad av SawTroll lör 11 jan 2014, 16:42, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#256897
can skrev:Det er han som må oppereres, håper han blir bra igjen.


Ja, har skiftet hofte 2 ganger , en ankel som er ødelagt gjenstår (må stives av).

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256903 Då får vi hoppas du får rätt hjälp o blir frisk fort.

Så om det nu skall vara ett drev till Picco/Hobby/91 varför finns det inte?
Om vi nu låtsas att man inte använder Stihls drev, vad har man då?
Det finns rätt många som kör 91 kedja på större sågar. Jag har inte sett en enda av dem ha Stihl drev förutom Stihl sågar då....

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#256911
Mange skrev:Då får vi hoppas du får rätt hjälp o blir frisk fort.

Så om det nu skall vara ett drev till Picco/Hobby/91 varför finns det inte?
Om vi nu låtsas att man inte använder Stihls drev, vad har man då?
Det finns rätt många som kör 91 kedja på större sågar. Jag har inte sett en enda av dem ha Stihl drev förutom Stihl sågar då....


Det er ikke så mange andre merker som bruker clutch trumler med Stihls "mini 7-spline" nav - så vidt jeg vet ingen....

Uansett, selv om det til nød kan fungere - så er det ikke en brukbar løsning å kjøre med Picco/hobby/91 på et regulært 3/8" ringdrev. Da er det mye bedre å bruke et spur drev som er laget for disse kjedene.

MS660 Logosol kommer jo med spur drev, og det er jo ikke uten grunn.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

henkperz  
#256944 Tja! Köpte ett iggesund E15-U00-58A på swedol idag och en ny kedja 1,5 .325

Nu till mitt problem.... Kedjan passar inte på noshjulet, altså piggarna på noshjulet är för grov för kedjan :surp: Svärdet heter 58A Vilket jag tolkar som 0,58=1,5mm? Eller vad är felet :roll:

Artikelnr på Swedol 14001

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).