Motorsåg och handhållet

Hur mycket kedjeolja är bra?

35 inlägg 20500 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

anersimyra  
#256845
Mangan skrev:Så här skriver Oregon:
"HUR KEDJAN SKALL SMÖRJAS
 Var noggrann med att använda en speciell kedjesmörjolja. Innan Du
öppnar oljetankslocket, gör rent runt locket så att spån och smuts ej
faller ner i oljetanken.
 Använd aldrig spillolja eller tidigare använd olja.
 Kontrollera att oljan verkligen kommer fram till kedja och svärd.
(Håll sågsvärdet c:a 5 cm från en brädbit e.d., varva ut sågmotorn
fullt, och Du skall kunna se oljan som kastas av från svärdspetsen
på brädbiten).
 Fyll på oljebehållaren varje gång som du fyller på bränsle."

Efter tankning tar det en 10-15 sekunder innan oljan kommer fram till stubben. Kanske är ett problem med pumpen då. När jag testar under körning ser man spår efter 2-5 sekunder.
Du hör om kedjan går torr, dessutom stannar den snabbt när du släpper gasen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256856 Det är alltid olja i svärdsbanan (under drivlänk) som rinner ner till tippen när svärdet lutas med tip ner. Det utrymmer ska fyllas upp helt om sågen står vågrät eller i baklut.
Drivlänken far förbi ovanför oljan och tar lite med sig,

Beroende på svärdsbanans höjd, volym olja pumpen ger, viskositeten på olja, är det olika tid.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256861 Sköljde ur toleransen med diesel två ggr. Kanske lite bättre nu. Men jag märkte att den där pickupen inte rörde sig när man vinklade sågen. Samma hörn hela tiden. Tog ur den men när jag pillade dit den så vart det samma. Gammalt gummi? För lång slang? Den är 10 år nu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256862 Tanken

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

anersimyra  
#256863
Mangan skrev:Sköljde ur toleransen med diesel två ggr. Kanske lite bättre nu. Men jag märkte att den där pickupen inte rörde sig när man vinklade sågen. Samma hörn hela tiden. Tog ur den men när jag pillade dit den så vart det samma. Gammalt gummi? För lång slang? Den är 10 år nu.

Dags att byta pickisen i toleransen då.. :shock: :lol: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256900 Okej, men allvarligt?

Nu när jag vände svärdet, så kom all olja ut vid fästet, och inget till kedjan. Kollade efter skräp på svärdet, mellan svärd oCH fäste och rensade gummikanalen. Vad är nästa steg???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256906 Har du rätt svärd så den får olja på rätt ställe?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256913 Ja. Det funkade tanken innan. Kan vara gummipackningen som är skadad? Har inte ipl fframför mig, alternativet är väl trasig pump?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256926 Ser inte dessa så ofta men har för mig att pump sitter i vevhus sidan. Kanske hänt nåt där?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

SawTroll  
#257097
Mange skrev:Bra mycket billigare med olja än skärutrustning.
1/3 ska det vara kvar om allt är rätt.


Det kan vi nok være enige om, men egentlig er det nok at det er litt olje igjen, når bensintanken trenger å fylles. :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

SawTroll  
#257100
stektlök skrev:Varje gång jag tankar så tankar jag även kedjeolja. brukar inte va tomt men det räcker inte 2 bensintankar iaf.


Nei, om det gjør det, så er det sannsynlig at noe er feil.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257163 Er det noken som har ein forklaring på kvifor dei aller fleste motorsager begynner å leka olje etter ei stund. Når eg har satt ei sag fra meg på eks. vis benken og skal ta ho igjenn neste dag, ja så er det som oftast litt sagkjedeolje under ho. Ikkje at det spelar så stor rolle men hadde vært greit og vita dersom det pleier å vera ein enkelt ting som svikter.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

T Landström  
#257164
can skrev:Er det noken som har ein forklaring på kvifor dei aller fleste motorsager begynner å leka olje etter ei stund. Når eg har satt ei sag fra meg på eks. vis benken og skal ta ho igjenn neste dag, ja så er det som oftast litt sagkjedeolje under ho. Ikkje at det spelar så stor rolle men hadde vært greit og vita dersom det pleier å vera ein enkelt ting som svikter.


Kan inte det vara olja som är i svärdet som rinner ur när sågen stående över natten...

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

traktorz  
#257226 Kan det vara eftervärmen från sågen, som skapar ett övertryck i tanken, vilken trycker ut olja.
Tankluftsventilationen för oljetanken ska ju kompensera enbart för undertryck, så den är inte till nytta vid övertryck.
Dessutom är oljedistributionen mättad strax efter körning, så dess ackumulerade olja drivs ju inte längre runt svärdet, utan stannar runt matningen, med sölet som följd därifrån.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kedjeolja är bra?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257264 Även temp skillnader runt sågen kan ställa till det om än inte så vanligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).