Traktorn i skogen

Skogstraktor - storlek?

28 inlägg 32984 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

volvo_buster  
#256762 Det är väl också så att det är svårt att sätta pengar på en eventuell hobby?! ;)
"Nöjeskontot" får man utnyttja ibland!

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor - storlek?

stegmaster  
#256766 En sak angåandet vägkörning, så får man inte lasta mer en ca haflten om man kör över 25km/t. (enligt instrukstionsboken)
T, eks. en 9t vagn får endast lasta ca 4,5t vid hastighet över 25km/t, så er nog en fördel at ta det lite lugnt vid vägkörning om man vil at sin vagn ska hålla i hop nån lengre tid.
Själv brukar jag ligga på maks 25km/t vid vägkörning oavsett last (oftast inte i närheten av 9t last), och even då merkar man at det tar rejält i vagnen om kör över en hump i vägbanen.
Med kedjor på kör jag ca 10-12km/t vid vägkörning, för at spara traktor, kedjor och vagn (astfalten skitar jag i, den er redan betalt via vägskatten. :mrgreen: ).

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor - storlek?

halvproffs  
#256793 Om du inte behöver en jordbrukare så köp en BM 462 för 100 000:- håller hur bra som helst. Såg en på blocket häromdan i Uppsala. Är själv sugen att köpa en.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

granen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256826 köp en billig traktor med vagn o känn dig för om du vill fortsätta vara självverksam.håller med mangan att det är ingen större ekonomi i det.det är väl mest för att det är kul.de flesta hemma kör väl bara ved med sina dyra ekipage.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

hyundaien  
#257075 Hej alla,
Suveränt med alla kommentarer! Slutsats - traktor upp till 100 hk, 4 W, vändbar stol, högt flöde i hydral, upp till ca 5000 timmar i drift, samt skogsvagn på 8 - 10 ton. Kan man sätta på plåtar under i efterskott på en traktor? Hur avgör man om hydral har tillräckligt flöde?
Har inga allmänna vägar att köra på, bara egen mark, totalt högst 500 m3 ut 1 år, sedan ca 150 m3/år.
:?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

donky-kong  
#257445
hyundaien skrev:Hej alla,
Kan man sätta på plåtar under i efterskott på en traktor? :?:


Ja då, kolla denna tråd: viewtopic.php?f=38&t=18414


hyundaien skrev:Hej alla,
Hur avgör man om hydral har tillräckligt flöde?

:?:



Jämför spec. kran och spec. Traktor.

Behöver kranen 40 lit / min, så bör traktorn ge 40 lit / min eller mer.
Tänk på att traktorns flöde ofta är mätt vid PTO varv, därför är flödet betydligt mindre vid tomgång.

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor - storlek?

Vardon  
#257572 Detta kanske är självklarheter idag men som jag tycker man inte ska förakta.

Ev lastare ska gå hyfsat enkelt att plocka av - den tar enormt med onödig plats i skogen
Fläktutblås ska det finnas 2 som är placerade så man kan torka handskar på dem
Plats så man får med sig såg och annat

Kedjor, som är bra och passar till hjulen som de ska, snåla inte med det.

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor - storlek?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257706 Jo, en rymlig hytt är mkt uppskattat varje gång man är i den, och det är ju varje gång.

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

axwell  
#547445 @Slurfi nu snackar vi storlek på ökningstakten i traktorregistreringar. Ditt favoritmärke har ökat mest och har passerat MF, är nu på 3:e plats efter John Deere och Valtra.

Grattis !

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor - storlek?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#547462 Härligt!

Användarvisningsbild

Re: Skogstraktor - storlek?

Daniel9303  
#566417 Jag har då kört med en valmet 502a o vad har dom ? 60hk? Funkar suveränt i skogen och bränslesnål utan dess like! 👍 minus är att de är i princip omöjligt o få in ventilpaketet i hytten..

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

bgl  
#566453 Efter 5:33 i denna film kan man se hur bra det kan gå med en LITEN traktor:

Avatar Fallback

Re: Skogstraktor - storlek?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#567145 Jo, det var ju dumt man sålde sin Agria tvåhjulstraktor. Det hade ju räckt med den storleken.
Jag gillar killen som byter breda supersingeldäck.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).