Motorsåg och handhållet

Bästa kedjan till 346xpg?

80 inlägg 34313 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256586
Brumsten skrev:Hej, om Mange kollar över en längre sträcka på kedjorna kommer han att märka att det skiljer på delningen, det är inte mycket skillnad
över två länkar, men övet tio ser man en klar skillnad.
91-kedjan är en riktig 3/8 kedja måttmässigt vilket inte 73-kedjan är.
Det är likadant med Stihl:s kedjor, det är därför dom har en speciell drivkrans/kopplingstrumma till klyvkedjorna.
Skillnaden är hårfin men dock fullt märkbar.
Ha de.

Vilken drivkrans är det till 91 kedjorna då?

Över tio länkar ser jag ingen skillnad i avstånd.
Lägger du 91 i ett 8 kugg drev o snurrar kedjan varv på varv märks ingen skillnad på den och 73.

Jag ser ingen skillnad på 10 DL heller. Kan faktiskt inte mäta fram den heller...

Förra bilden var 91VXL och 73LPX, denna är 91VXL och 58APLG

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256592 Tänkte se hur mycket det skiljde på 14DL
Spik monterat i var ände och mått med skjutmått.

Ser ändå ingen skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256593 När jag testat svärd har det ibland blivit problem i noshjul eftersom storleken på drivlänk skiljer sig, men aldrig i ett ringdrev vad jag erfarit hittills.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

anersimyra  
#256599
bendel skrev:HEJ ALLIHOPA,fick hem nysågen idag som jag beställt från usa,(346 xp triobrake)sitter 18"svärd på den nu men tycker det är ite väl häftigt med den längden,ska ta reda på vindfällor nu men villbyta till ett kortare svärd än 18",vad rekomenderar ni för svärdlängd, 13"eller 15".h25 eller h30
Det var värst !! Säljs de nytillverkade i staterna ? Jag har själv 18" monterat på 346:an, det går alldeles utmärkt, perfekt filat ska det naturligtvis vara.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

totte  
#256644 Annars är väl 15" "rätt" längd för en 346, bäst balans, räcker för de flesta behov och är inte för långt och obändigt vid kvistning.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

anersimyra  
#256647
totte skrev:Annars är väl 15" "rätt" längd för en 346, bäst balans, räcker för de flesta behov och är inte för långt och obändigt vid kvistning.
Till kvistning fungerar 18 " till nöds " 15" är som du säger det bästa allround på 346. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Brumsten  
#256648 Hej. Skillnaden är bara några tusendels tum, men med ökad längd blir skillnaden större.
Om du har tillgång till Oregon/Blounts kapmall för kedjemätning vid bulkförsäljning kan du se att vid längder skiljer det, vid typ 52 dl tex.
Jag har talat med Stihl om detta och fått bekräftat att så är fallet nar det gäller deras klyvkedjor.
Vid långsam rotation på svärd eller drivkrans är det svårt att märka skillnad, men under belastning vid 10000 varv blir det skillnad pga.
kedjans försträckning, dvs. det inbyggda glappet i nitförbanden.
Rätta mej om jag har fel, jag hade fel en gång 1976, det grämer mej än idag.
Ha de.


.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

anersimyra  
#256670
IMG_3006.JPG
Den här får jag hos alla HVA och Jonsereds handlare när jag beställer 325. Kedjan är en semichisel märkt Husqvarna. Ska man ha annat får man beställa. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256674 Det der ser ut som 21 bpx, som er filt.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

rikard_e  
#256737
bendel skrev:HEJ ALLIHOPA,fick hem nysågen idag som jag beställt från usa,(346 xp triobrake)sitter 18"svärd på den nu men tycker det är ite väl häftigt med den längden,ska ta reda på vindfällor nu men villbyta till ett kortare svärd än 18",vad rekomenderar ni för svärdlängd, 13"eller 15".h25 eller h30


15" h25 rekomenderar jag. det kör jag på 560xpg-såget.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

anersimyra  
#256767 Vilken kedja som är " bäst " är egentligen omöjligt att svara på. Förutsättningen för att bestämma detta är då att förhållandet hela tiden är exakt lika. Att under kontrollerade former kapa en stock med bestämd diameter kan självklart kora en " vinnare." I det praktiska arbetet presterar sannolikt de flesta kedjor rätt lika. Att veta vilken kedja som är bättre än en annan, är lika svårt som att avgöra vilket bete som är bäst vid fiske. En full chisel presterar bättre vid kap än en skovel. En skovel är överlägsen vid kvistning. ( tyvärr finns de inte kvar att få tag på ) En arbetsdag innehåller ju så många parametrar att ta hänsyn till, hur ofta behöver man fila, hur länge behålls skärpan. Filar man vid varje tankning ? En vinnare kan sannolikt endast koras under förhållanden som liknar en laboratoriemiljö, själv tar jag vad som finns på hyllan, filar vid minsta lilla sten, grus eller jordsågning, skärper mot träslöhet. Själv tycker jag kedjorna var bättre förr, inte för att de reellt var bättre, jag såg helt enkelt bättre, och filade därför bättre på kedjor vilka tålde större fel vid filning.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256768
Brumsten skrev:Hej. Skillnaden är bara några tusendels tum, men med ökad längd blir skillnaden större.
Om du har tillgång till Oregon/Blounts kapmall för kedjemätning vid bulkförsäljning kan du se att vid längder skiljer det, vid typ 52 dl tex.
Jag har talat med Stihl om detta och fått bekräftat att så är fallet nar det gäller deras klyvkedjor.
Vid långsam rotation på svärd eller drivkrans är det svårt att märka skillnad, men under belastning vid 10000 varv blir det skillnad pga.
kedjans försträckning, dvs. det inbyggda glappet i nitförbanden.
Rätta mej om jag har fel, jag hade fel en gång 1976, det grämer mej än idag.
Ha de.


.


Konstigt att det då inte finns ett drev till 91.
Jag har sån dekal, men använder en egen planka jag gjort efter kedjan som ska klippas. Kanske därför jag inte ser skillnader när jag klipper 72DL eller 84DL an 70 och 91 kedjan.

Har några som har problem med att kedjorna går av stup i kvarten. Nya oslipade Stihl kedjor som spricker mitt i skärtand trots deras egna drev och svärd.
91 håller bättre för dem men de skär inte lika bra påstod dem.

Fel har jag dagligen. Ett bra sätt o lära sig nytt på.

Det fanns betydligt fler delningar på 60'talet än idag, det hade varit svårt o diskutera med tanke på förvirringen som råder idag.
Att vi som tar emot kunden ska veta bättre och mer ser jag som självklart. Inte alla gör det och retar sig på att det finns mer än en kedja o välja på per såg.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Jim_the_one  
#256782
Brumsten skrev:Hej. Skillnaden är bara några tusendels tum, men med ökad längd blir skillnaden större.
Om du har tillgång till Oregon/Blounts kapmall för kedjemätning vid bulkförsäljning kan du se att vid längder skiljer det, vid typ 52 dl tex.
Jag har talat med Stihl om detta och fått bekräftat att så är fallet nar det gäller deras klyvkedjor.
Vid långsam rotation på svärd eller drivkrans är det svårt att märka skillnad, men under belastning vid 10000 varv blir det skillnad pga.
kedjans försträckning, dvs. det inbyggda glappet i nitförbanden.
Rätta mej om jag har fel, jag hade fel en gång 1976, det grämer mej än idag.
Ha de.


.


Och när kedjan snurrat några varv så har den växt eller ja egentligen så är det slitaget i länkar/nitar som gör att den blir längre. Så att snacka om tusendelstum är förkastligt.

Att antalet drivlänkar kan skilja pga olika svärd.
Speciellt då vid klyvning då man vill ha ett lite bredare svärd för att styra lite bättre.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#256831
Mange skrev:
anersimyra skrev:Själv har jag senaste versionen 346, 18" semichisel, välfilat tuggar det på riktigt hyggligt. :smile:

Vilken kedja har du med semichisel tand?


RM, BP, BPX, VP + noen Windsor og Carlton.

Jeg liker imidlertid ikke å bruke halvmeisel, og begrenser det så mye som mulig. Oppkapping av plank etc. er er unntak, bruker H30/95VP til det.....

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#256835
Mange skrev:
SawTroll skrev:
Den eneste likheten mellom 3/8 hobby (picco) og ordinær 3/8 er kjededelingen, som er omlag .366" (ikke .375). Alt annet er forskjellig, og forskjellige sverd og drev må brukes.


Det är samma delning på 91VXL som 73LPX. De kan gå i samma drev.
Form Modell storlek skiljer, men inte delning.


Samme deling (jeg sa jo det), men ikke samme drev. :!:

Det går som regel an på et vis, men "chassiset" på kjedene er helt forskjellig. Å kjøre lo-pro/hobby/picco på et regulært 3/8 drev blir som å kjøre med et for lengst utslitt drev (drevet har for liten diameter).

Hvis du sammenligner et picco og et regulært ringdrev med samme antall tenner, så vil du se at picco drevet har større diameter (godt synlig, ikke bare målbart).

Det må jo bli slik når pitch er den samme, men chassiset er lavere på picco.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).