Servicebyggnader

Kondens

10 inlägg 9108 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kondens

county  
#253634 Har ett bygg på7x10m sliter med mye kondens på traktorer og redskap. Hjelper det med bedre lufting. Eller vil det bli verende slik.



   TS
Avatar Fallback

Re: Kondens

olofjonas  
#253644 Är det plåt på taket.

Avatar Fallback

Re: Kondens

county  
#254543 Det er gamle stål/bølgeblikk plater. Problemet er ikke att det drypper. Problemet er vel ved endring i temperaturen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kondens

sveakatten  
#254553 Du kan prova att måla plåten under med en matt färg, testa en liten bit först så du ser om det fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Kondens

T Landström  
#254555 Tror det finns färg som är av samma karaktär som en del leverantörer av plåt använder som "kondensskydd" på under sidan av takplåt!

Avatar Fallback

Re: Kondens

eqlazer  
#254565 Men problemet var ju kondens på maskinerna, inte taket?

Användarvisningsbild

Re: Kondens

T Landström  
#254571 Oj...missade det...

Det kommer nog alltid bli kondens på maskiner som står i ett ouppvärmt utrymme...
Mer luft gör nog inte saken bättre...

Avatar Fallback

Re: Kondens

Botvig  
#256481 Nog hjälper det med bra ventilation mot kondens i ett ouppvärmt utrymme.
Det måste vara god genomluftning i ett sådant utrymme.

Avatar Fallback

Re: Kondens

jannee  
#256486 Ventilation och bra dränerat då ska det INTE behöva bli någon kondens.
Har själv aldrig behövt fundera på detta problem. Kör in traktor och vagn på logen, även om det är snö eller ekipaget är blött så är det oftast torrt när jag tar det igen, kan vara dagen efter eller om någon vecka, men aldrig någon kondens.
Nu har jag bra självdrag, otäta logdörrar + högt till tak med luftinsläpp lite där och var.
Även när loggolvet är fullt av snö - ingen kondens.

Avatar Fallback

Re: Kondens

ÅsaNisse  
#256595 Du kommer aldrig att komma ifrån kondensproblemet på maskinerna. Det beror på luftens snabba temperaturväxlingar och att godset i maskinerna inte hinner med att stiga i den takten som lufttemperaturen stiger. Kall maskin och varm luft 0= kondens Varm maskin och kall luft = torr maskin.
Det är fysikaliskt faktum att daggpunktstemperaturen förhåller sig till luftfuktigheten tillsammans med temperaturen på detta sätt. Enda möjligheten är att isolera och värma upp utrymmet så att luften är torr.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).