Motorsåg och handhållet

Bästa kedjan till 346xpg?

80 inlägg 34315 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bästa kedjan till 346xpg?

henkperz  
#256406 Ja som rubriken lyder vill jag ha kloka tips om den kedjan som skär bäst på en 346.

Jag har idag 16" .325 pixel "1,3" och tycker den drar ganska dåligt samt är svår att fila. Funderar på att köpa 3/8 1,5 om sågen rår med det. Vad käkar bäst? 3/8 eller 325? Vad är skillnaden på 3/8 hobby och 3/8?

Mvh



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

SawTroll  
#256412 15-16" sverd i .325 og H21/21LPX (meisel) er det 'jeg vil anbefale til "ren" ved. 25RS/RSC er nesten like bra - men ikke helt.

Dersom du skal kutte "skitten" ved, kan du skifte ut kjedet med 25RM/RMC etter H25/21BPX (halvmeisel).

Som du sier, så er "Pixel" slett ikke optimalt på den saga.

Den eneste likheten mellom 3/8 hobby (picco) og ordinær 3/8 er kjededelingen, som er omlag .366" (ikke .375). Alt annet er forskjellig, og forskjellige sverd og drev må brukes.
Senast redigerad av SawTroll tor 09 jan 2014, 23:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

henkperz  
#256414 Okej! Ska tillägga att jag ska slutavverka ganska grov skog nu och vill därför ha en kedja som matar bra :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256493 Skulle vara bra o veta vilken 346 du har eftersom den äldre är mindre.
Ska du ha länge än 16" så blir det nog svårare i vilket fall att få den o tugga på bra.
Mindre såg med längre svärd orkar inte tugga mycket.

Det är anledningen till att det finns större såg.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

anersimyra  
#256499 Själv har jag senaste versionen 346, 18" semichisel, välfilat tuggar det på riktigt hyggligt. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256515
anersimyra skrev:Själv har jag senaste versionen 346, 18" semichisel, välfilat tuggar det på riktigt hyggligt. :smile:

Vilken kedja har du med semichisel tand?

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

henkperz  
#256533 Jag har sista versionen av 346an

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256536
SawTroll skrev:
Den eneste likheten mellom 3/8 hobby (picco) og ordinær 3/8 er kjededelingen, som er omlag .366" (ikke .375). Alt annet er forskjellig, og forskjellige sverd og drev må brukes.


Det är samma delning på 91VXL som 73LPX. De kan gå i samma drev.
Form Modell storlek skiljer, men inte delning.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256538 Jag har provat lite olika kedjor på nyare 346.
Den har lite dåligt med vrid, tappar varv fort med vanlig 3/8 man använder på större såg.
Tappar den varvet går även produktiviteten ner och det blir överbelastat.

Ska du ha 16" är nog mitt råd Oregon 21BPX om du ska kvista och kapa.
Ska du bara kapa i stort sett så tycker jag nog 21LPX att föredra.

Tycker även 16 är på gränsen för vad de tål så större än så hade jag inte haft.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

henkperz  
#256546 Okej! Jag tycker den rår med 16" bra.. Men ska jag köra lpx måste jag väl ha 1,5mm?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

Brumsten  
#256547 Hej, om Mange kollar över en längre sträcka på kedjorna kommer han att märka att det skiljer på delningen, det är inte mycket skillnad
över två länkar, men övet tio ser man en klar skillnad.
91-kedjan är en riktig 3/8 kedja måttmässigt vilket inte 73-kedjan är.
Det är likadant med Stihl:s kedjor, det är därför dom har en speciell drivkrans/kopplingstrumma till klyvkedjorna.
Skillnaden är hårfin men dock fullt märkbar.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

anersimyra  
#256559
Mange skrev:
anersimyra skrev:Själv har jag senaste versionen 346, 18" semichisel, välfilat tuggar det på riktigt hyggligt. :smile:

Vilken kedja har du med semichisel tand?
Det vet jag inte Mange. Jag får det som finns på hyllan. Jag anger enbart längd och 325. Men det är samma kedja oavsett var jag köper den.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256565 Meiner at det står noen tall på drivlenkene eks vis 21, 95 eller noe sånt, viss du ser der så går det sikkert ann og finna det ut. tipper at det er 95 vvpx, men er ikkje sikker. Men ikkje sjå på rytter tallet der angir berre understillinga.

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

rikard_e  
#256568 Jag kör med .325 15" 1.5 mm på 560xpg, det är en kedja som verkligen äter sig igenom trädet.
Men jag ogillar verkligen att fila den, den känns känslig för mig.

Sen till min 339xp har jag pixelkedja, .325 13" 1.3, ingen optimal skärhastighet, men till gallring funkar den bra. Men den kedjan är mycket lättare att fila tycker jag!

Avatar Fallback

Re: Bästa kedjan till 346xpg?

bendel  
#256581 HEJ ALLIHOPA,fick hem nysågen idag som jag beställt från usa,(346 xp triobrake)sitter 18"svärd på den nu men tycker det är ite väl häftigt med den längden,ska ta reda på vindfällor nu men villbyta till ett kortare svärd än 18",vad rekomenderar ni för svärdlängd, 13"eller 15".h25 eller h30

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).