Skogsvagn (Huggarvagnar)

Skogsvagn

43 inlägg 22813 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
stefan andersson  
#25349 Har just beställt en ny 9tons Kesla/Patu kärra med drift o radiostyrd vinsch + hydralservo på ventilpaketet :D
Den kommer om 4-5 veckor!!!!

FTG
Användarvisningsbild
Sjögård  
#25350
halvproffs skrev:Den förra vagnen( KMA) 190 cm bred upplevde jag som instabil och det är inget vidare att sitta och titta bakåt alltsom oftast för att ha koll på stenar och stubbar som kan välta vagnen.

Är det med lite/ganska mycket/fullt last den blev så vältsjuk?
Ja, hör gärna av dig ang. Vreten-vagnen. En sådan du köpt är nog för dyr för oss, men vi tittar ju även på begagnat.



stefan andersson skrev:Har just beställt en ny 9tons Kesla/Patu kärra med drift o radiostyrd vinsch + hydralservo på ventilpaketet

Känner en som har en liknande skogsvagn, tror han är nöjd. Får nog ringa och prata med han! Hur ligger Kesla/Patu till prismässigt?


Imorgon ska jag provköra svågerns Mowi.... kan erkänna att jag aldrig kört en griplastare innan :oops:

   TS
Användarvisningsbild
halvproffs  
#25370 Jag var också nära att köpa en 9tons med 6,15 kran (202t) Förmodligen mycket fina huggarvagnar. 109 000 fick jag pris på hemkört och klart.
Nu till din fråga Sjögård: Det är när man styr vagnen tex till höger, får en sten på vänster sida, då är dom mycket vältbenägna för att du flyttar tyngdpunkten utanför centrumlinjen. Har du halvfullt lass då är dom stabila för då är tyngdpunkten låg och tvärsom om du har mycket lass. Smal kärra = Höga lass. Bred kärra = låga lass vid samma volym, Hoppas att du förstår för jag är dålig att förklara.

Användarvisningsbild
Sjögård  
#25391 halproffs:
Inte alls dåligt förklarat, jag förstår det med tyngdpunkterna, bredd vs höjd osv. Men har ingen erfarenhet av vagn med griplastare, en hög kran måste påverka ganska mycket. Antar att det är sådant man så småningom lär sig av sina misstag.

Har dock aldrig vält vår lilla boggiekärra med Star-kran (ännu), är nog för feg (alt. tänker till först). Dessutom är stöttorna inte så höga.


Parallellkran eller vikarmskran, vad föredrar ni?
Parrallellkran = lägre oljeflöde
Vikarmskran = starkare
Finns det fler för- och nackdelar?

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25392 Skillnaden mellan en och två cylindrar till vagnstyringen är väl egentligen bara att med en cylinder blir styrkan olika beroende på på vilket håll man svänger. Dragande kolv är inte lika stark som tryckande, men den drar fortare.

Styrkan handlar väl bara om dimensioner på kolven/kolvarna.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25457 Att ha vätska i skogsvagnsdäck har jag inte hört innan men i skördare är de vanligt.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#25473 Intressant Ernst det där med att tryckande kolv är starkare. På förra vagnen hade jag bara en styrkolv men jag märkte ingen skillnad på styrka. Nu har jag köpt en Vretens kran och på den är cylindern liggande på bommen vilket medför att när man ska lyfta så är den dragande. Alltså skulle den vara svagare än med tryckande kolv. Får hem kranen om en vecka får väl testa lite då. Enligt broschyr lyfter den 950 kg på 4m.
Glädje siffror?

Avatar Fallback
PelleT  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25482 stämmer säkert, men inräknat rotator och grip...

Användarvisningsbild
Sjögård  
#25545 Provade att köra en Mowi 10-tonnare igår, premirär både på ramstyrning och griplastare för mig. Nu förstår jag varför så många prioriterar vagnstyrningen, sjukt smidigt :)

Jag har hittills fått utmärkta svar på nästan alla mina frågor, vilket uppskattas. Så jag tänkte fortsätta vara frågvis.

Fråga:
1. Hur stark kran tycker ni med lite erfarenhet man bör ha på en 8-tonnare för att klara timmer?
(vad krävs för att lasta större 5,5 meters stockar)

2. Vad prioriterar ni högst, styrka eller längd på kranen?

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25552
halvproffs skrev:Intressant Ernst det där med att tryckande kolv är starkare. På förra vagnen hade jag bara en styrkolv men jag märkte ingen skillnad på styrka. Nu har jag köpt en Vretens kran och på den är cylindern liggande på bommen vilket medför att när man ska lyfta så är den dragande. Alltså skulle den vara svagare än med tryckande kolv. Får hem kranen om en vecka får väl testa lite då. Enligt broschyr lyfter den 950 kg på 4m.
Glädje siffror?


Hej,

man gör en dragande cylinder lite större så blir den ju lika stark som en tryckande. Tror jag knappast att Vreten bluffar om! Däremot är det vanligt att vissa fabrikat anger lyftkraft i kranspets dvs utan rotator, länk och grip! Ca 100 kg "bättre" siffror på det sättet.

MVH

Morgan Nordin, K.T.S

Avatar Fallback
fm  
#25574
Sjögård skrev:Provade att köra en Mowi 10-tonnare igår, premirär både på ramstyrning och griplastare för mig. Nu förstår jag varför så många prioriterar vagnstyrningen, sjukt smidigt :)

Jag har hittills fått utmärkta svar på nästan alla mina frågor, vilket uppskattas. Så jag tänkte fortsätta vara frågvis.

Fråga:
1. Hur stark kran tycker ni med lite erfarenhet man bör ha på en 8-tonnare för att klara timmer?
(vad krävs för att lasta större 5,5 meters stockar)

2. Vad prioriterar ni högst, styrka eller längd på kranen?




Har en farma 9 ton med 5.1 m kran. Riktigt tunga stockar lyfter man inte längst ut men det är bara att dra dom lite närmare kärran så orkar den "allt" (tror att den lyfter 400 kg längst ut)

Jag tycker räckvidden är viktigare än styrka.

Avatar Fallback
fm  
#25577 Breda däck är bra om det är blöt mark.

Farma kärran kan jag rekommendera men gripen är inte den bästa.

Avatar Fallback
gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25594 I denna storleksklass är nog inte lyftkraften problemet för du måste ändå lyfta rätt nära vagnen för inte välta om du inte skickar ner stödben, däremot så har jag aldrig hört nån som klagat på att kranen är FÖR lång :lol:

Användarvisningsbild
Sjögård  
#25642
gnisten83 skrev:I denna storleksklass är nog inte lyftkraften problemet för du måste ändå lyfta rätt nära vagnen för inte välta om du inte skickar ner stödben, däremot så har jag aldrig hört nån som klagat på att kranen är FÖR lång :lol:

Ok, var bara lite orolig för att en del mindre kranar inte klarar timmer då de är dimensionerade för ved och mindre gallringar. Att jag måste dra till mig stocken för att orka marklyfta den ser jag inte som något problem. Vi kommer inte göra några större slutavverkningar själva på många år.

fm skrev:Breda däck är bra om det är blöt mark.
Farma kärran kan jag rekommendera men gripen är inte den bästa.


Yes, minst 400-däck är hög prioritet! Många verkar nöjda med sina Farma-vagnar, det gör dem onekligen väldigt prisvärda.

   TS
Användarvisningsbild
Sjögård  
#26160 Farma 9-60D, lutar det åt för tillfället.... men isf skiter vi i deras egen vinsch. Inte ens säljaren ville att vi skulle montera den på kranen :shock:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).