Avverkning (slutavverkning)

Fråga angående kvistningsteknik

77 inlägg 35733 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256252 Funderar en del över kvistningsteknik. Jag har sett en del som stöder sågen på höger ben och kvistar på närsidan av stammen. Så långt är det OK, men är det OK att ta ett steg framåt med högern framför vänstra foten samtidigt som man fortsätter kvista på närsidan? Har själv lärt mig att man bara skall flytta fötterna när sågen är på andra sidan. Vad säger proffsen, OK eller ej?

Alternativt kan man flytta sågen mellan höger och vänster knä? Då når man lite längre i alla fall.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

jannee  
#256254 Är absolut inget proffs, tvärtom, men bland det första jag fick lära mig var att ALDRIG flytta fötterna när man kvistar på samma sida som man befinner dig på = närsidan.
Numera sitter det i ryggmärgen, jag ryser när jag ser andra förflytta sig framåt mens de kvistar på närsidan.
Å andra sidan började jag med motorsåg innan ens kastskydd var påtänkt.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#256262
Mangan skrev:Funderar en del över kvistningsteknik. Jag har sett en del som stöder sågen på höger ben och kvistar på närsidan av stammen. Så långt är det OK, men är det OK att ta ett steg framåt med högern framför vänstra foten samtidigt som man fortsätter kvista på närsidan? Har själv lärt mig att man bara skall flytta fötterna när sågen är på andra sidan. Vad säger proffsen, OK eller ej?

Alternativt kan man flytta sågen mellan höger och vänster knä? Då når man lite längre i alla fall.
Visst kan du använda höger ben för att förflytta sågen framåt till nästa kvistvarv. Har du kvistat motsidan och överdelen på skjutande kedja, vrider du ju sågen och kvistar sidan närmast dig med dragande, du tar ett kliv fram med vänster fot, skjuter fram sågen med höger ben och underarmen vilande på låret, nästa kvistvarv på din sida, tar du med skjutande kedja, du vinklar upp sågen, fortfarande med höger underarm vilande på låret och sågar med skjutande, i det läget gasar du med tummen, du vinklar sen över sågen mot dig och tar motsidan med dragande :smile: Vid svepkvistning ställer du dig i " boxarställning," med underarmen vilande på höger lår, du för fram sågen genom att böja på knäna, du håller full gas och tar så många kvistvarv du når på skjutande, vinklar upp på ovansidan av stammen, ta sen ovansidan tillbaks med skjutande, vrid ner sågen på motsatt sida och svep framåt på skjutande. Viktigt är att du hela tiden har tyngdpunkten centralt mellan fötterna, står nära stammen, med sågen nära kroppen. Arbeta genom att hela tiden ta stöd med höger armbåge, antingen på höger lår eller höftben. Vid undersvepet tillbaks mot rotänden, ställer du dig med båda fötterna pekande mot stammen. Placera höger armbåge mot höger knä, svep åt höger, böj höger ben och sträck ut vänster i samma rörelse. Stående i denna position ( ofta lågt ) lägger du med med hjälp av både ben och kropp upp sågen på ovansidan av stammen, armbågar och såg ska hållas tätt mot kroppen, du kan hjälpa till att få upp sågen på ovansidan av stammen, du ger helt enkelt gas och lägger svärdet på stammens hitsida, sågen kommer då att dra upp sig själv, nästa svep kan göras med dragande på ovan och hitsidan, sveprörelsen bakåt hjälper till att få sågen till bortsidan, nästa svep blir sen med skjutande..o.s.v :smile: Självklart finns varianten att hela tiden förflytta sig genom att alltid ha höger fot framför den vänstra, man är ju då säker på att inte riskera att få taskpaketet att fara som en gök genom landskapet. :surp: :smile:

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256270
anersimyra skrev:Visst kan du använda höger ben för att förflytta sågen framåt till nästa kvistvarv. Har du kvistat motsidan och överdelen på skjutande kedja, vrider du ju sågen och kvistar sidan närmast dig med dragande, du tar ett kliv fram med vänster fot,


Flyttar vänster fot samtidigt som sågen är på vänster sida av stocken. Känns lite riskabelt, får man göra så om man tar Motorsågskort? :wink:

skjuter fram sågen med höger ben och underarmen vilande på låret, nästa kvistvarv på din sida, tar du med skjutande kedja, du vinklar upp sågen, fortfarande med höger underarm vilande på låret och sågar med skjutande,


Flyttar du foten, eller för du bara fram högerbenet menar du?

i det läget gasar du med tummen, du vinklar sen över sågen mot dig och tar motsidan med dragande :smile: Vid svepkvistning ställer du dig i " boxarställning," med underarmen vilande på höger lår, du för fram sågen genom att böja på knäna, du håller full gas och tar så många kvistvarv du når på skjutande, vinklar upp på ovansidan av stammen, ta sen ovansidan tillbaks med skjutande,

Hör brukar jag blivit lärda att använda dragande. Vet inte varför, det känns lite onaturligt, men balansen blir lite bättre, för sågen dras mot stammen (tror jag).
vrid ner sågen på motsatt sida och svep framåt på skjutande.
Viktigt är att du hela tiden har tyngdpunkten centralt mellan fötterna, står nära stammen, med sågen nära kroppen. Arbeta genom att hela tiden ta stöd med höger armbåge, antingen på höger lår eller höftben. Vid undersvepet tillbaks mot rotänden, ställer du dig med båda fötterna pekande mot stammen. Placera höger armbåge mot höger knä, svep åt höger, böj höger ben och sträck ut vänster i samma rörelse. Stående i denna position ( ofta lågt ) lägger du med med hjälp av både ben och kropp upp sågen på ovansidan av stammen, armbågar och såg ska hållas tätt mot kroppen, du kan hjälpa till att få upp sågen på ovansidan av stammen, du ger helt enkelt gas och lägger svärdet på stammens hitsida, sågen kommer då att dra upp sig själv,

I detta läge (när man skall föra svärdet framåt igen?), är sågkroppen på undersidan (skjutande) eller ovansidan(dragande) av svärdet?

nästa svep kan göras med dragande på ovan och hitsidan, sveprörelsen bakåt hjälper till att få sågen till bortsidan, nästa svep blir sen med skjutande..o.s.v :smile:

Nu är jag lost. :-)

Självklart finns varianten att hela tiden förflytta sig genom att alltid ha höger fot framför den vänstra, man är ju då säker på att inte riskera att få taskpaketet att fara som en gök genom landskapet. :surp: :smile:


Många bra tips, särskilt armbåge mot lår skall jag tänka mer på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256273 Och om det är någon som har video där en bra kvistare går lös på lite träd, så ser jag fram emot länkar. Har bara hittat från skogsstyrelsen och en från Svante Hansson.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

rikard_e  
#256275 Men du tog väl AB-kort i motorsågning Mangan?

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256280 Ne, aldrig blivit av.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

rikard_e  
#256284
Mangan skrev:Ne, aldrig blivit av.


Okej, där var ju kvistning en stor del av kursen. Var riktigt lärorikt.
Många små tips , med att stödja såget på olika sätt och underkvista mm.

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#256289
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Funderar en del över kvistningsteknik. Jag har sett en del som stöder sågen på höger ben och kvistar på närsidan av stammen. Så långt är det OK, men är det OK att ta ett steg framåt med högern framför vänstra foten samtidigt som man fortsätter kvista på närsidan? Har själv lärt mig att man bara skall flytta fötterna när sågen är på andra sidan. Vad säger proffsen, OK eller ej?

Alternativt kan man flytta sågen mellan höger och vänster knä? Då når man lite längre i alla fall.
Visst kan du använda höger ben för att förflytta sågen framåt till nästa kvistvarv. Har du kvistat motsidan och överdelen på skjutande kedja, vrider du ju sågen och kvistar sidan närmast dig med dragande, du tar ett kliv fram med vänster fot, skjuter fram sågen med höger ben och underarmen vilande på låret, nästa kvistvarv på din sida, tar du med skjutande kedja, du vinklar upp sågen, fortfarande med höger underarm vilande på låret och sågar med skjutande, i det läget gasar du med tummen, du vinklar sen över sågen mot dig och tar motsidan med dragande :smile: Vid svepkvistning ställer du dig i " boxarställning," med underarmen vilande på höger lår, du för fram sågen genom att böja på knäna, du håller full gas och tar så många kvistvarv du når på skjutande, vinklar upp på ovansidan av stammen, ta sen ovansidan tillbaks med skjutande, vrid ner sågen på motsatt sida och svep framåt på skjutande. Viktigt är att du hela tiden har tyngdpunkten centralt mellan fötterna, står nära stammen, med sågen nära kroppen. Arbeta genom att hela tiden ta stöd med höger armbåge, antingen på höger lår eller höftben. Vid undersvepet tillbaks mot rotänden, ställer du dig med båda fötterna pekande mot stammen. Placera höger armbåge mot höger knä, svep åt höger, böj höger ben och sträck ut vänster i samma rörelse. Stående i denna position ( ofta lågt ) lägger du med med hjälp av både ben och kropp upp sågen på ovansidan av stammen, armbågar och såg ska hållas tätt mot kroppen, du kan hjälpa till att få upp sågen på ovansidan av stammen, du ger helt enkelt gas och lägger svärdet på stammens hitsida, sågen kommer då att dra upp sig själv, nästa svep kan göras med dragande på ovan och hitsidan, sveprörelsen bakåt hjälper till att få sågen till bortsidan, nästa svep blir sen med skjutande..o.s.v :smile: Självklart finns varianten att hela tiden förflytta sig genom att alltid ha höger fot framför den vänstra, man är ju då säker på att inte riskera att få taskpaketet att fara som en gök genom landskapet. :surp: :smile:
Jodå, visst får man flytta vänster fot på kursen om man vill.. :smile: Nej vid framsvepet böjer du knäna och skjuter fram höften, höger armbåge ska vila mot höftbenet. Jo, när du gör undersvepet kommer du stå vänd rakt mot stammen, du vrider kroppen mot rotänden, samtidigt böjer du höger ben, det vänstra kommer du behöva räta ut helt eller böja något mindre än det högra. Ställ dig i "boxarställning " vänster fot framför den högra, sno sen ett halvt varv åt höger så fattar du. Under den vridningen har du kvistat undersidan med skjutande kedja. Du kommer nu stå med höger armbåge på höger knä. Båda knäna lätt böjda. För att nu få upp sågen på ovansidan av stammen kan du göra antingen en "ryggbrytare" eller göra rätt. " ryggbrytarvarianten" gör du genom att helt enkelt resa på dig, du kommer garanterat att resa dig med böjd rygg och sågen hängande fritt i armarna, inte bra. :shock: Du ska utifrån den "gymnastiska" positionen nu få upp sågen på ovansidan av stammen utan att resa dig upp. Du ska nu genom att skjuta fram höften, hela tiden med höger underarm vilande på lår eller knä, få upp sågen på stocken, du ska nu ge gas och sätta an sågen med dragande kedja på stocken, sågen kommer då att "hjälpa till" att dra upp sig "själv" på ovansidan av stocken. Hoppas du fattar, själv börjar jag själv bli lite "lost" av min egen beskrivning. :grin:

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256293 Men får man flytta vänster fot, när sågen är på vänster sida? Vid underkvistningen flyttar jag ut/bak höger fot för att komma rätt i position. Nu begrep jag vad du menar med dragande kedja i slutet va underkvistningen. Tror jag... :-) Jag har definitivt kört "ryggbrytaren" :D

Du får filma dig när du kvistar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#256299
Mangan skrev:Men får man flytta vänster fot, när sågen är på vänster sida? Vid underkvistningen flyttar jag ut/bak höger fot för att komma rätt i position. Nu begrep jag vad du menar med dragande kedja i slutet va underkvistningen. Tror jag... :-) Jag har definitivt kört "ryggbrytaren" :D

Du får filma dig när du kvistar!
Tja, vad ska man annars göra ? Hoppa på höger fot.. :lol: :lol: Nej, skämt åsido, du kommer med tiden hitta en förflyttningsteknik som passar, både vad gäller bekvämlighet och säkerhet. Att mitt sätt att förflytta mig är säkert bevisas av att jag under snart 40 år och några " miljoner " kvistar, aldrig sågat mig i brallorna. 3 sågningar har det blivit. 1974 sågade jag igenom känga och strumpor precis bakom stålhättan. I mitten av åttiotalet föll en avsågad slya över sågen och tryckte den mot vänster knä. :surp: Förra vintern sågade jag åter i stålhättan efter att ha börjat använda 18" svärd. :surp: :grin: Dessa händelser har alltså inget med förflyttning att göra. :smile:

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256304
anersimyra skrev:Tja, vad ska man annars göra ? Hoppa på höger fot.


Stå still, vända över svärdet till bortsidan tidigare och sedan flytta höger först, och därefter vänster. Allt enligt regelboken. :-)

Vet att du är erfaren, och jag vill ha alla fötter och händer i behåll så att jag också blir erfaren! :lol:

Det har hänt några gånger att jag vid förflyttning har ramlat framåt och då släppt bygeln för att ta mig emot med vänsterhanden. Inte så smart, men det går fort och då sitter den reflexen där. Att landa på svärdet med kedjan igång vore dumt.

Man borde ha fallträning där man tar emot sig med sågen istället. :oops:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

anersimyra  
#256311
Mangan skrev:
anersimyra skrev:Tja, vad ska man annars göra ? Hoppa på höger fot.


Stå still, vända över svärdet till bortsidan tidigare och sedan flytta höger först, och därefter vänster. Allt enligt regelboken. :-)

Vet att du är erfaren, och jag vill ha alla fötter och händer i behåll så att jag också blir erfaren! :lol:

Det har hänt några gånger att jag vid förflyttning har ramlat framåt och då släppt bygeln för att ta mig emot med vänsterhanden. Inte så smart, men det går fort och då sitter den reflexen där. Att landa på svärdet med kedjan igång vore dumt.

Man borde ha fallträning där man tar emot sig med sågen istället. :oops:
Själv har jag sittande i ryggmärgen att kasta sågen ifrån mig när jag faller :lol: För faller, det gör jag ju nästan dagligen numera. :lol: Men: ALLTID tummen under bågen, släpp, ALDRIG främre handtaget när du faller över sågen. 8-x

Användarvisningsbild

Re: Fråga angående kvistningsteknik

T Landström  
#256318 Att filma sig själv när man gör något är bra...be sedan någon annan titta på det och komma med tips är ännu bättre :)

Jag fick en kompis till att filma mig...och det va lärorikt... :)

Det där med förflyttning är lite knepigt tycker jag...
Jag kan nog förflytta mig med sågen på fel sida ibland...särskilt om det är fint underlag...
Fick dock ingen backning på det när jag tog körkortet utan instruktören tyckte det såg proffsigt ut när jag kvistade... ;)

Avatar Fallback

Re: Fråga angående kvistningsteknik

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256323 Jag har många gånger tänkt, men jag vet inte om jag vågar. Eller om telefonminnnet räcker så länge att jag hinner kvista en hel gran... :-)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).