Skotare

Köp av skotare eller huggarvagn

26 inlägg 17354 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köp av skotare eller huggarvagn

SkogsmulleN  
#256222 Hej, som sagt står jag i val och kval om jag ska köpa huggarvagn eller skotare. är inne på en rottne rapid den här: http://www.blocket.se/jonkoping/Rottne_ ... w=3&last=1

eller en 810b den här: http://www.blocket.se/jonkoping/Skotare ... w=3&last=1

Jag har en bra skogstraktor "Valtra 6350 twintrac" men en hyffsad bra skogsvagn kostar runt 220000:- och då kan man lika gärna köpa en skotare direkt.

Kraven på skogsvagen är att den ska ha egen pump,lång kran helst 8,5, drivning och el propitional system. det är därför vagnen blir så dyr, men å andra sidan får man ju en ny vagn.. dock tror jag inte att 220000 räcker till.

Har just nu en Farma 8 ton med 6 spak men den har man tröttnat på dock kör jag inte med valtran framför eftersom ventilpaket förstör halva traktorn.

Tacksam för svar och råd. Mvh (kan inte så mycket om skotare dock)



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

torpöbo  
#256233 En skotares nackdel är den innehåller mycket elektronik som har en viss tendens att vilja krångla den dagen när skotaren inte går i daglig drift samt att reparationer lätt blir ganska dyra då delkomponenterna är ganska dyra. Å andra sidan vinner man komfort. Fördelen med traktor och vagn är att du kan använda traktorn till andra saker när du inte har den i skogen samt att transporter på väg blir snabbare. En skotare är inget man åker hem och fikar med.

Användarvisningsbild

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

Camwood  
#256241 Jag tycker att du jämför fel! Du ska försöka hitta en proffsvagn som är nedsliten o ful och dom kostar säkert betydligt mindre än 220000 kr. Du är beredd att köpa en skotare som kostar en tiondel av nypris men du jämför med en helt ny skogsvagn :?: Köper du en skogsvagn av värsta sort som är helt slut så får ändå betydligt billigare underhållskostnader än en gammal skotare som kan kosta hur mycke som helst. Efter som du redan har en fin traktor så är ju valet givet. Men har man bara pengar så är ju en skotare vilken som helst överlägsen en traktor med vagn. Ju mer du lastar på en skotare ju bättre drar den men ja tror det är omvända med ett traktor ekipage. Jag vet inte vilken typ av drivning proffsvagnarna har på boggin men ja tror inte att dom kan jämföras med en skotare med spända band på vagnen. Vilken terräng du ska köra i har ju betydelse , och har du normal eller halvsvår terräng så funkar säkert en traktor o vagn alldeles utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

SkogsmulleN  
#256256
Camwood skrev:Jag tycker att du jämför fel! Du ska försöka hitta en proffsvagn som är nedsliten o ful och dom kostar säkert betydligt mindre än 220000 kr. Du är beredd att köpa en skotare som kostar en tiondel av nypris men du jämför med en helt ny skogsvagn :?: Köper du en skogsvagn av värsta sort som är helt slut så får ändå betydligt billigare underhållskostnader än en gammal skotare som kan kosta hur mycke som helst. Efter som du redan har en fin traktor så är ju valet givet. Men har man bara pengar så är ju en skotare vilken som helst överlägsen en traktor med vagn. Ju mer du lastar på en skotare ju bättre drar den men ja tror det är omvända med ett traktor ekipage. Jag vet inte vilken typ av drivning proffsvagnarna har på boggin men ja tror inte att dom kan jämföras med en skotare med spända band på vagnen. Vilken terräng du ska köra i har ju betydelse , och har du normal eller halvsvår terräng så funkar säkert en traktor o vagn alldeles utmärkt.



Tror det blir en vagn. Tips på vagnar ? har tänkt på Farma 12 ton 4wd 8,5m kran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

SkogsmulleN  
#256257
Camwood skrev:Jag tycker att du jämför fel! Du ska försöka hitta en proffsvagn som är nedsliten o ful och dom kostar säkert betydligt mindre än 220000 kr. Du är beredd att köpa en skotare som kostar en tiondel av nypris men du jämför med en helt ny skogsvagn :?: Köper du en skogsvagn av värsta sort som är helt slut så får ändå betydligt billigare underhållskostnader än en gammal skotare som kan kosta hur mycke som helst. Efter som du redan har en fin traktor så är ju valet givet. Men har man bara pengar så är ju en skotare vilken som helst överlägsen en traktor med vagn. Ju mer du lastar på en skotare ju bättre drar den men ja tror det är omvända med ett traktor ekipage. Jag vet inte vilken typ av drivning proffsvagnarna har på boggin men ja tror inte att dom kan jämföras med en skotare med spända band på vagnen. Vilken terräng du ska köra i har ju betydelse , och har du normal eller halvsvår terräng så funkar säkert en traktor o vagn alldeles utmärkt.



Sant, Blir nog en vagn, men behöver tips på några :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256285 Ska det köras 100, 1000 eller 10 000 m3 om året?

Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256291 Skit samma hur mycket du kör har du slantarna så är det skotare som gäller.
Har bägge delarna själv och huggarvagnen används bara att köra hem ved på.
En skotare är mångdubbelt värd att skota med jämfört traktor och vagn.
Är det så att du är rädd för elektronik i skotaren får du väl satsa på en gammal fulldriven blondin.
Den är bra mycket bättre än traktor och vagn.
Jag tror att den som provat att köra med skotare, inte skulle köpa vagn.

Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256296 Tycker inte att det är "Skit samma hur mycket man kör" Vid små volymer blir kapitalkostnaden per körd volym astronomisk. Ävenså underhållskostnaden per körd m3 om det blir ett oväntat haveri.

Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

tallen100  
#256298 Ja är det bara små volymer å terrängen tillåter traktor å huggar vagn så är det helt klart bäst att satsa på en huggarvagn... Skotaren kan bli väldigt dyr om det vill sej illa.

Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256302 Är det så små volymer får väl även övervägas att leja för skotningen.

Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

tallen100  
#256307
Famag skrev:Är det så små volymer får väl även övervägas att leja för skotningen.

Jo, men nu verkar inte det vara aktuellt.

Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

SkogsmulleN  
#256312
Skogsola skrev:Ska det köras 100, 1000 eller 10 000 m3 om året?


Vi har runt 200ha, och en hel del gallringar som ska göras i form av kubb finns en del större med som timmer osv. men mesta dels kubb.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

SkogsmulleN  
#256313
Skogsola skrev:Tycker inte att det är "Skit samma hur mycket man kör" Vid små volymer blir kapitalkostnaden per körd volym astronomisk. Ävenså underhållskostnaden per körd m3 om det blir ett oväntat haveri.


Det ligger lite i det du säger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

rikard_e  
#256316 Står själv i samma fråga och stampar.

Har inte så stor skog, men vill köra själv.
Har ingen roligt terräng.
Och sen har jag börjat få småjobb att skota ut efter gallringsskördare.

Jag hade nog satsat på en skotare. Har du dessutom möjlighet att låta den stå inne när den inte används gör en stor skillnad.

Du har högre rep-kostnader när det väl gäller. men det blir inte samma slitage som att köra med en huggarvagn.

Säg du behöver köra 2.5 lass med en vagn som du kanske kör 1 skotarlass.

Men sen gäller ju transportsträckor, skotare gillar inte att gå allt för långt på väg.

Men att ha skotare och traktor med kärra är dag och natt!

Avatar Fallback

Re: Köp av skotare eller huggarvagn

tallen100  
#256321 Visst finns det körning så är det ju inget att tveka på, då är det helt klart skotaren som gäller.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).