Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vätskefylla hjul på skogsvagn?

63 inlägg 44502 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Hema  
#256169 Jag vet inte om du skulle kunna köra med typ "däck-på-sprayburk" Att du alltså först sprutar in en skyddande hinna och sedan köra med saaltvatten så slipper du oroa dig för att få angrepp på fälgarna. Jag tror ingen öppet förordrar glykol..

FTG
Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

donky-kong  
#256171 Jag hade tänkt på miljön i detta specifika fall....



...Och på Orust där Jonathan håller hus har de nog med salt! (förbannade västkust som får allt att rosta :P )
Lika bra att spilla ut glykol i skogen, så att inte marken blir helt mättad med salt ;)

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Simon.M  
#256176 Verkar dyrt att fylla hjulen finns det inga hjulvikter att montera istället tråkigt att få punka o behöva fylla igen

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

donky-kong  
#256187
Simon.M skrev:Verkar dyrt att fylla hjulen finns det inga hjulvikter att montera istället tråkigt att få punka o behöva fylla igen


Jag har själv funderat på hjulvikter. Men det blir redigt stora hjulvikter om du ska upp i samma vikt som den vätska som ryms i däcket. Eller så får hjulvikten vara i guld, men det blir ju dyrt. ;P

Har du en odriven vagn, så kan man lägga något i ramen, ex. en I-Balk som är mindre än ramens innerdiameter (Ramen måste kunna vrida sig lite, annars går det som med vretens vagnar med dubbelram, de spricker ;) ).

Vikten från I-balken borde flytta tyngdpunkten både nedåt, och bakåt. :)

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

OlaE  
#256214 Räknade på mina däck.
Ca 260kg extravikt per hjul.

Dryga tonnet om man fyller boggien. ;-)

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Mannfolk  
#256217 De e no aldra bäst att fylla däcken. Låg tyngd punkt å längst ut på vardera sidan på vagnen.


Ola. Har du inget behov att fylla däcken? :D

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

jonathanA  
#256234 Tänkte ta ett klent rör, typ 1/4" och svetsa i botten på en plåtspann uppåner och stoppa in i ventilen, och låta det rinna in!? Vad tror ni?
jag provade idag att lägga ut kranen fullt åt sidan och vinkla över ramstyrningen tills vagnen välte, och gick ut å ställde mig i fälgen. Den vippade tillbaka direkt! Jag väger 96 kg med kläder, så 120 kg blir nog fint i varje hjul!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

OlaE  
#256258
Mannfolk skrev:De e no aldra bäst att fylla däcken. Låg tyngd punkt å längst ut på vardera sidan på vagnen.


Ola. Har du inget behov att fylla däcken? :D


Visst är det trevligt med en helt stadig vagn, men jag backar längst ut och börjar lasta i skogen. Såvida det inte är extrema lutningar brukar jag kunna hantera det mesta. Och när jag fått några gripar virke i vagnen bryr jag mig knappt om att skjuta ut vagnstyrningen.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Mannfolk  
#256282 Har hem däcken men inte testade. Däckhandlarn räknade fel. Det blev 185kg i varje ;)

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

olli  
#256327 Idag hade det varit bra att slippa stödbenen. Glömde dom nere vid flytt, med förväntat resultat.
Fick loss det trasiga teleskopbenet på Patruunan genom att lossa lasten, och smygtippa vagnen med winschen så mycket att jag fick ur stödbenet ur "hylsan". Reparation i morgon.

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Hema  
#256341 Borde gå att installera någon givare, som visar att stödbenen inte är helt uppe.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

hlb  
#256351 Funderar på att vattenskära skivor av 30 mm plåt som passar i fälgen med hål för ventilen och två hjulbultar som förlänges med hylsa och ny mutter som håller skivan. Detta kan ge över 100 kg per hjul och vikten kommer längre ut än med vattenfyllning. Jag gissar kostnaden blir ca 2000:- per hjul. Jag har plåt liggande så för mig blir det billigare. Denna lösningen är kanske dyr, men man behöver ju inte betala på nytt vid punktering. Jag har vätskefyllda hjul original, men det är inte kul vid punktering eller däckbyte p.g.a. slitage.
Vill man lägga på insidan också kan man få ännu högre vikter.

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

olli  
#256352 Någon sådan givare vore nog bra. Jag får upp stödbenen 100 ggr, men den 101 kommer något störningsmoment emellan, och efter några timmars körning kommer trröttheten och ouppmärksamheten krypande. Är det någon som har tips på hur man monterar lämplig "varningsutrustning".

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Storken  
#256356 Gång nr 105 så upphör väl givaren att fungera... :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Hema  
#256357 hlb: Den lösningen gillade jag, men det gäller att va noggrann så man inte får stor obalans. En del hjular väl längs med väg ibland..

olli: Har för mig att det har tagits upp för ett tag sedan, men jag kommer inte på när. Jag ska hålla en tumme för att du med sökfunktionen skall finna elelr att någon vänlig själ får dig på rätt spår :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).