Skogsvagn (Huggarvagnar)

Vätskefylla hjul på skogsvagn?

63 inlägg 44537 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vätskefylla hjul på skogsvagn?

jonathanA  
#256051 Ni som vätskefyllt hjul på någon maskin, vad har ni kört med för frostskydd?
Måste väl fungera med vanlig glykol?
Måste väl räcka med 20-30 procent glykol?

Har en skogsvagn jag tycker är lite väl vältbenägen, som jag vill fylla främre hjulen på. eftersom jag har navmotorer bak på vagnen så behövs ej där.
mowi.jpg




   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Sune_  
#256064 Kör man inte i regel med saltvatten?

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256069 För drivningens skulle, bättre på bakdäcken där du har motorer. Vet inte hur mycket det extra vikten gör förstås.

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

olli  
#256071 Blir inte vagnen mer vältbenägen ju längre fram man flyttar fram boggin? Rent matematiskt borde man ju få en kortare mothållande momentarm då, när man utnyttjar vagnstyrningen, och det är ju då vältningsrisken är som störst. Har jag fel eller?

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

halvproffs  
#256078 Varför inte fylla alla fyra? Frågade på däcksverkstan om saltlösning till däcken på vagnen(400 hjul) och vad det kostade. Svar; 4tusen med nya slangar som var ett måste sa han. Saltlösning är tyngre.
Fyllde min gamla Ferga för många år sedan och det blev stor skillnad i dragförmåga.

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Hema  
#256084 Hur är det med koncentrad spolarvätska? Glykol är ju inte direkt miljövänligt om olyckan skulle vara framme.

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

ÅsaNisse  
#256094 Normalt använder man mättad lösning med kalciumklorid för vätskefyllning. Håller sig flytande längre än vanlig natriumkloridlösning som börjar klumpa sig vid -20 ca. Blir lite hoppigt att köra då. Glykol är nog inget alternativ som Hema påpekar för miljö och även prislappen. Det är ganska mycket i varje hjul.
Sen kan man ju fundera över körskador när du ökar dödvikten på kärran, men på stabila marker funkar det ju.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

jonathanA  
#256108 Inte för drivkraften, bara för vältrisken med Tom vagn!
Du har fel angående längden, så kort vagn som möjligt ska det vara.
jag har tänkt ca 100liter i varje hjul för att kompensera tyngden i navmotorer och kedjor. Markskadorna är försumbara med ett lass på 10 ton och 200kg hit lr dit.
Tack för svaren hittills

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Bengt.Svensson  
#256110
olli skrev:Blir inte vagnen mer vältbenägen ju längre fram man flyttar fram boggin? Rent matematiskt borde man ju få en kortare mothållande momentarm då, när man utnyttjar vagnstyrningen, och det är ju då vältningsrisken är som störst. Har jag fel eller?


Jag flyttade fram boggin då jag köpte en tredje banke. Vagnen blev mycket mer stabil, även när jag använder ramstyrningen. Nackdelen är att traktorn drar sämre eftersom det blir mindre vikt på draget. Det känns nästan som om tyngdpunkten på en 5,50-stock hamnar bakom boogin.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

jonathanA  
#256134 Jag har drift på vagnen, så jag slipper det problemet. Bara en stor fördel för den lilla valmet 705:an som slipper det onödigt stora trycket som var innan jag kortade vagnen. :-)
lutar åt 80liter vatten och 20liter glykol i varje hjul.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Blivande snickare  
#256140 Om du har grundvatten områden du kör på så tycker jag att glykol är ett dåligt alternativ. Inte för att det är det bästa annars heller, saltlösning är nog mycket bättre som folk tidigare föreslagit.

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

Mannfolk  
#256145 Passande!

Körde mina däck till däckfirman ikväll (500/50 17.5)


Kommer att sättas i 125kg saltlösning per hjul, 75% av däcket fylls.

I och med detta kommer jag förhoppningsvis inte behöva använda stödbenen inne i skogen.

Offerten blev 770€ (8000kr??)inklusive moms och innerslang (som okså enligt min firma var ett måste)


Vilken Dimension har du Jonathan, man kan räkna ut vikt/liter i hjulet.. :smile:


--> http://www.trelleborg.com/sv/wheelsyste ... /Post.aspx

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256150 Satt o läste lite på Nokias sidor så rekomenderar dom CACl2 till totalt 75% av Hjulstorleken så ett 600/60-28(jag läser bland traktordäck nu) 265l vatten o 135kg salt, totalt 400kg och däcket rymmer max 430l o fyllas då till med 325l totalt med ovan vatten o salt.
Hoppla på Trelleborgs sida fanns glykol med som allternativ i beräkningsmodellen

Hm Euron kostar väl ca 8,60krx770=6622kr

Avatar Fallback

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

donky-kong  
#256157 Ja, en innerslang bör du lägga i, det sparar fälgen. Kolla så att slangens material tål den vätska som pumpas i ;)

Användarvisningsbild

Re: Vätskefylla hjul på skogsvagn?

jonathanA  
#256166 Jag har 500/45-22,5. Tänkte jag skulle slippa innerslang om jag tog glykol istället för salt!? Vad tror ni?
Kul med lite konstruktiva inlägg. :-)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).