Motorsåg och handhållet

Motorsåg för blandade uppgifter

135 inlägg 43361 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251437
anersimyra skrev:Ha, ha, ha. Jo det är en gammal "uv" till såg, dock en mycket bra såg. Jag sålde nyligen min efter att den gjort tjänst i 15 år, vilket jag ångrar.


Jo, jag märkte det när jag tittade in på Chain Saw Collectors Corner http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/ed1d619968136da688256af40002b8f7/5588e8406517c2bd88256d09001fa279?OpenDocument, något årtal hade de konstigt nog inte, men den ser ut som om den vore från forntiden.
Blir det beg. är jag nog mer inne på en välskött 346:a

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#251442
Sorbus skrev:
anersimyra skrev:Ha, ha, ha. Jo det är en gammal "uv" till såg, dock en mycket bra såg. Jag sålde nyligen min efter att den gjort tjänst i 15 år, vilket jag ångrar.


Jo, jag märkte det när jag tittade in på Chain Saw Collectors Corner http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/ed1d619968136da688256af40002b8f7/5588e8406517c2bd88256d09001fa279?OpenDocument, något årtal hade de konstigt nog inte, men den ser ut som om den vore från forntiden.
Blir det beg. är jag nog mer inne på en välskött 346:a
Det är en ypperlig såg, annars är 254:an inget "fornminne" rent motormässigt. Men vad gäller avvibrering har utvecklingen gått framåt. Vad gäller bränsleekonomi tycker jag inte att en modern motorsåg är snålare än de från 80 talet. En stor skillnad märker jag dock mellan min 250 RX röjsåg ( 1994 ) och min i år inköpta 545:a. 545:an kan jag köra t.e.x 45 minuter där 250 stannar efter 30 minuter. Hittar du en välskött såg från mitten av nittio till ett bra pris så tveka inte att slå till.. :smile:
Senast redigerad av anersimyra lör 21 dec 2013, 00:48, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#251445
anersimyra skrev:Det är en ypperlig såg, annars är 254:an inget "fornminne" rent motormässigt. Men vad gäller avvibrering har utvecklingen gått framåt.


Antar att sådant som emissioner, bränsleförbrukning, säkerhetsdetaljer också är sådant som blivit bättre med tiden, och förmodligen märkbara redan på 346:an?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

anersimyra  
#251449
Sorbus skrev:
anersimyra skrev:Det är en ypperlig såg, annars är 254:an inget "fornminne" rent motormässigt. Men vad gäller avvibrering har utvecklingen gått framåt.


Antar att sådant som emissioner, bränsleförbrukning, säkerhetsdetaljer också är sådant som blivit bättre med tiden, och förmodligen märkbara redan på 346:an?

Vad säkerheten beträffar har t.e.x 550/560 sågarnas kastskydd betydligt kortare rörelse till tillslag än äldre modeller.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

SawTroll  
#251456
anersimyra skrev:
Sorbus skrev:
anersimyra skrev:Det är en ypperlig såg, annars är 254:an inget "fornminne" rent motormässigt. Men vad gäller avvibrering har utvecklingen gått framåt.


Antar att sådant som emissioner, bränsleförbrukning, säkerhetsdetaljer också är sådant som blivit bättre med tiden, och förmodligen märkbara redan på 346:an?

Vad säkerheten beträffar har t.e.x 550/560 sågarnas kastskydd betydligt kortare rörelse till tillslag än äldre modeller.


Jeg hadde ikke hatt noe imot a bruke en 254xp, specielt ikke en av andre generasjon, med "Air Injection".
Imidlertid er den ikke så mye lettere enn 560xp at det egentlig er aktuelt, annet enn for nostagi.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251475
anersimyra skrev:
Sorbus skrev:
anersimyra skrev:Ha, ha, ha. Jo det är en gammal "uv" till såg, dock en mycket bra såg. Jag sålde nyligen min efter att den gjort tjänst i 15 år, vilket jag ångrar.


Jo, jag märkte det när jag tittade in på Chain Saw Collectors Corner http://www.acresinternet.com/cscc.nsf/ed1d619968136da688256af40002b8f7/5588e8406517c2bd88256d09001fa279?OpenDocument, något årtal hade de konstigt nog inte, men den ser ut som om den vore från forntiden.
Blir det beg. är jag nog mer inne på en välskött 346:a
Det är en ypperlig såg, annars är 254:an inget "fornminne" rent motormässigt. Men vad gäller avvibrering har utvecklingen gått framåt. Vad gäller bränsleekonomi tycker jag inte att en modern motorsåg är snålare än de från 80 talet. En stor skillnad märker jag dock mellan min 250 RX röjsåg ( 1994 ) och min i år inköpta 545:a. 545:an kan jag köra t.e.x 45 minuter där 250 stannar efter 30 minuter. Hittar du en välskött såg från mitten av nittio till ett bra pris så tveka inte att slå till.. :smile:

Hur mycket mer har du kvar i dunken när du åker hem?
Tid/tank kan vara lurigt o se det på. Dunk/dag med men bränsle /år brukar visa överaskningar.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#251477 Ang 254 så finns det en del olika versioner. I drift märker man inte mycket skillnad i prestation.
Jag personligen gillar 257 bäst i denna familj. Samma såg med mer cc.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256019 Det börjar närma sig inköp nu.
Jag har möjlighet att få en ny HQV 550 XP för knappt 7000:- (jag tror inte jag får någon större glädje av värmen i en XPG-modell).
Jag har också ett erbjudande på en 346 XPG som, enligt säljarens (som jag inte känner) egen utsago, endast skall ha gått maximalt 20 timmar under de c:a 7 år den varit i hans ägo. Ny kedja. Svärdet (13") är också bytt p.g.a. en fastsågning vid ett tillfälle då den varit utlånad (man hoppas att det inte skall ha aft någon inverkan på sågen i övrigt men det gör mig naturligtvis lite fundersam).

Förutom att 550:an är helt ny med garanti är väl även fördelen med 550:an jämfört med 346:an att bränsleförbrukningen kommer att bli 20% lägre - om man får tro HQV's utfästelser, att emissionsnivåerna också är lägre och, om jag inte misstar mig (rätt mig gärna), att vibrationsnivåerna är lägre. Kanske finns det ytterligare andra fördelar också?

3500:- för en 346:a, om den endast har gått 20 timmar och är i det goda skick man då kan förvänta sig (d.v.s i nyskick), är naturligtvis inte att förakta det heller.

Det vore roligt att få lite kommentarer på för- och nackdelar inför det kommande valet.

   TS
Avatar Fallback

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

SawTroll  
#256025 13" sverd er egentlig for kort på en 346xp eller 550xp, 15-16" passer mye bedre, og pass på at sverdet er et ordinært 1.5mm, og ikke et 1.3mm "pixel".

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256048
SawTroll skrev:13" sverd er egentlig for kort på en 346xp eller 550xp, 15-16" passer mye bedre, og pass på at sverdet er et ordinært 1.5mm, og ikke et 1.3mm "pixel".


Tack för svar SawTroll.
Vad skulle fördelen med 1,5 mm svärd jämfört med 1,3 mm vara enligt din mening?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

JensSkoog  
#256057 En 1,5 mm kedja är starkare, mer robust enn en 1,3 mm kedja. Annars ska du köpa det svärdet du själv känner dig komfortabel med. 15" holler til det mesta, men om du enbart jobbar med mindre träd så holler 13".

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256066
JensSkoog skrev:En 1,5 mm kedja är starkare, mer robust enn en 1,3 mm kedja. Annars ska du köpa det svärdet du själv känner dig komfortabel med. 15" holler til det mesta, men om du enbart jobbar med mindre träd så holler 13".


Att 1,5 mm är starkare kan jag förstå.
Men frågan är väl också hur mycket styrka man behöver till vad.
En fördel med 1,3 mm är ju att sågspåret blir mindre och därmed mindre spill. Jag föreställer mig också att med ett tunnare sågspår går det åt mindre bränsle.
Jag kommer för det mesta att såga träd med en diameter runt 30-40 cm, sedan kommer det naturligtvis att finnas både grövre och tunnare trän emellanåt. Det kommer också att bli en väldig massa kapning av långtimmer (för ved).
I min värld skulle en 1,3 mm kedja vara lämplig då, eller har jag misstagit mig?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

cruisern  
#256072 Om du mestadels skall såga träd med diameter runt 30-40 cm, så är ett 15-16" svärd med 1,5 mm kedja att rekommendera. Med ett 13" får du då göra instick från båda håll (om du följer det som lärs ut på utbildningen). Visst går det att göra men med ett instick är det lättare.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#256075
Sorbus skrev:I min värld skulle en 1,3 mm kedja vara lämplig då, eller har jag misstagit mig?


Vilken kedja är det du tycker är mer lämplig då?

Spårvidd säger ingenting...

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg för blandade uppgifter

Sorbus  
#256076
cruisern skrev:Om du mestadels skall såga träd med diameter runt 30-40 cm, så är ett 15-16" svärd med 1,5 mm kedja att rekommendera. Med ett 13" får du då göra instick från båda håll (om du följer det som lärs ut på utbildningen). Visst går det att göra men med ett instick är det lättare.


Lättare med ett instick om man behärskar den tekniken, d.v.s. är duktig på att hålla svärdet precis i linje med riktskäret. Jag är ju nybörjare så för mig är det tillsvidare lättare att såga från två håll i.o.m. att eventuella felsågningar minskar och hamnar i mitten av stammen om man sågar från två håll.

Vad säger du om 1,3 resp. 1,5 mm kedja då?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).