Traktorn i skogen

Skogsvagn

24 inlägg 17314 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsvagn

luspen  
#255511 Hej alla! Är på gång att köpa skogsvagn och som nybörjare är det alltid bra med tips och råd. Det lutar åt att det blir en MOWI 850 med p30 kran, jag valde till pendel broms, radiostyrd vinsch, lättviktsreglage med el on off samt skivbroms på vagnen då jag har lutning på ca 15-20 grader att köra både utför och uppför. Min fråga är går det att ta fullt lass i dom lutningarna eller får man ta mindre på vagnen? Dragtraktor är en Valtra a 72. Sen har man ju läst här att vagnarna ibland välter, hur stor sidolutning klarar dom? kan vara bra att veta för att ev. fylla ut där det lutar.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

zeetorg  
#255694 Det är lite svårt att svara på så här på rak arm.

Det beror mycket på vad du har för däcksutrustning och vad du kör för virke. Även marktyp och underlag har stor betydelse.
Med fräscha piggkättingar runt om så borde det inte vara några större problem om det är fast underlag.

Men jag rekomenderar starkt att du provar dig fram med lite mindre lass från början, speciellt om du kör talltimmer eller något annat tyngre trädslag.

Själv så tycker jag att det är värst att köra utför, men då har jag ingen broms på min kärra.

När vagnen tippar är tyvärr något man måste lära sig. Det kan vara lite olika beroende på hur mycket last man har, hur man har kranen, boggieläget m.m.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255721 Har du bromsuttag på A72an?
Tänk på att släpvagnsbromsen inte påverkas av handbromsen isf

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

luspen  
#255737 Tackar för svaren. Det är mest grantimmer som ska köras, markunderlaget är fast mark. Piggkedjor runt om får jag nog ha. Har inget bromsuttag på traktorn, hur bromsar man då? med ventilpaketet? eller går det inte alls? Man får väl börja med mindre lass från början och känna sig för.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

uge  
#255799 Det var konstigt att det inte fanns bromsuttag på traktorn, det brukar det finnas på nyare traktorer. Kolla igen. Tänk på när du kör utför vilken längd du har på virket. Har du kort virke är den mer lätttippad.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

MrEast  
#255803 Bromsuttag är tillval på AX2 serien kan va annat på nya AX3 serien.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

luspen  
#255810 Finns inget bromsuttag, det är tillval på valtra A72. Man får använda ett hydrauluttag och bromsa med hydraulspaken, antar att det kan bli ryckigt. Annars kan man väl montera på en bromsventil, ska väl inte bli så dyrt antar jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255815 Kollade pris idag på en bromsventil till min 6400, 12500 + moms. Som hittat. Ska nog inte köpa genom Lantmännen.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

stegmaster  
#255832
gnisten83 skrev:Tänk på att släpvagnsbromsen inte påverkas av handbromsen isf

Er du säker på det??? :???:
På tidligare modeller typ 65serien som er föregängare til A serien, funkar släpvagnsbormsen even vid handbromsen ( Står even i instrukstionboken at man inte ska stå med handbromsen pådraget under lengre tid med motoren igång om maskinen er utrustad med släpvagnsbroms, då det kan bli varmgång i oljan.
Handbromsen verkar ju mekaniskt på pedalbromsen( altså pedalerna går inn när man drar på handbromsen).
Just derfor er min 665 justert så at jag får bromsa rejält före släpvagnbromsen slår til (nästan så hjulen låser sig på traktoren), så at jag kan ha handbromsen pådragit ganska bra utan at släpvagnens bromser koplar inn.
En kompis til mig tömde hela oljan i hydrauliktanken på sin 365 då han stod och lossade i en brant(med handbromsen/släpvagnsbromsen pådragit, då han drog av ena bromslangen med gripen, så hele systemet tömde sig förr han merkte at nåt var fel. :surp:

Men detta kanske er endrat på nyare modeller som 100 och A serie???

Om du ska bromsa med tipputtaget, så kom ihåg en tryckbegränsare med maxs tryck 140bar.

Användarvisningsbild

Re: Skogsvagn

stegmaster  
#255835
roten skrev:Kollade pris idag på en bromsventil till min 6400, 12500 + moms. Som hittat. Ska nog inte köpa genom Lantmännen.

Har din gamle pajat då, elller??
För 6000 serien har vel bromsventil som standard?? Åtminstone har dom det her i Norge.

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255876
stegmaster skrev:
roten skrev:Kollade pris idag på en bromsventil till min 6400, 12500 + moms. Som hittat. Ska nog inte köpa genom Lantmännen.

Har din gamle pajat då, elller??
För 6000 serien har vel bromsventil som standard?? Åtminstone har dom det her i Norge.


Nä vad jag fattat så är det extrautrustning. Kanske skulle kolla över traktorn för säkerhets skull :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255887 Min 6550 har men de funkar nog inte på samma vis för där står det ett OBS att släpvagnsbromsen inte fungerar på bakre bromspedalen som manövreras via handbromsvajrarna

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255916 gnisten vart sitter uttaget? Är det bredvid hydrauluttagen?

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255928 Min sitter precis brevid tryckstångsfästet och på andra sidan om samma sitter den fria returen

Avatar Fallback

Re: Skogsvagn

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#255978 Ok, nåt sånt har inte jag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).